Het is nu vr mei 26, 2017 3:52 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Column: Klaaglied over pesten 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Column: Klaaglied over pesten
Column staat in Doopsgezind.nl (een landelijk blad van de Doopsgezinden), op de jongerenpagina. Er komen er meer aan, al denk ik dat ik deze nooit meer zal overtreffen.
Uitleg:
-De AKC organiseert zomerkampen voor kinderen/jongeren.
-De klaagliederen in de bijbel gaan over de val van Jerusalem, ook daarin zie je dat het klagen overgaat in hoop/verering. Het is gericht aan God, al doe ik dat op een persoonlijkere manier: Jij i.p.v. U of (nog afstandelijker) Hij.

Ik ben dankbaar dat God mij de kracht en inspiratie heeft gegeven om dit te kunnen schrijven. (Ja ik weet dat sommigen die dit lezen daar niet in geloven, maar het is toch zo :wink: )
-----------------------------------------------------------------------------------

Klaaglied over pesten
Menno Hofman.

Inleidende woorden.
Ik zou veel kunnen schrijven over de mooie dingen die ik heb meegemaakt, maar het leven is niet altijd leuk en het leek mij goed om juist over een moeilijke periode te schrijven. Ik kreeg het idee om een klaaglied over pesten te schrijven, omdat dat het proces beschrijft: de worsteling door de pijn heen. En ook al is het nu zeker nog niet windstil, de ergste storm heb ik overleefd.

Waar was Je toen ik werd vernederd?
Toen niemand mij kon helpen of mij niet wilde helpen. Mijn familie kon het niet, omdat ze er niet bij waren. Andere leerlingen durfden niet. En de meesters en juffen keken liever de andere kant op. Overgeleverd aan pesters die ik niets had misdaan. Waar was Jij? Een van Je namen in de bijbel is ‘Ik zal er zijn’, maar waarom merkte ik daar dan niks van?
God, houdt het dan nooit op? Het is nu al ruim 15 jaar geleden dat het pesten stopte, maar het is nog steeds niet voorbij. Wat moet ik in een stad waar ik niemand ken? Het leggen van contacten, het maken van vrienden en het vinden van een vriendin... Waarom gaat dat allemaal zo moeizaam?
Mijn hart schreeuwde het uit in stilte, want er zijn geen woorden voor. De berg problemen leek eindeloos en wegdrukken kon niet meer. Want ik wist dat alleen openheid mij nog kon redden. Eerst open worden naar mezelf, maar dan? Want de problemen versterken elkaar en houden elkaar in stand. Duidelijker dan ooit tevoren zie ik de gevolgen van het pesten... Het is te erg voor mij alleen en ik wende me tot Jou en zei: ‘Hier ben ik en ik weet het niet meer’.

Liefde.
En dan, dwars door de ellende en twijfel heen, een explosie van Liefde. Ik ontdek de ware betekenis van Pinksteren. Het is overduidelijk: Jij houdt van mij! En ik? Ik houd van Jou!
Ik kan alles met Jou delen, maar zelfs dat is niet voldoende. Ik heb ook mensen nodig, heel hard nodig, waarmee ik mijn verhaal kan delen. Mijn familie te dichtbij, goede vrienden in het buitenland, bij wie kan ik mijn hart uitstorten? En dan breng Jij een engel in mijn leven, op een wonderbaarlijke manier. Iemand die ik alles kan vertellen: mijn diepste angsten, de pijn... Nogmaals bedankt voor die geweldige vriendschap! En van daaruit kan ik verder: het aan meer mensen vertellen en met mezelf aan de slag. Door die openheid merk ik ook dat anderen daardoor soms ook opener worden naar mij toe.

Jij bent er altijd.
En nu ik terugkijk, zie ik pas hoe blind ik was. Ook toen ik gepest werd, was Jij er! Onder andere in de AKC-kampen, waar het voor mij heel bijzonder was dat de kinderen daar ‘normaal’ met mij omgingen. Ook daarna was Jij er altijd. Ik heb er vaak geen vertrouwen meer in gehad dat het goed zou komen en dat zal (ondanks alles) vast nog wel eens gebeuren. Gelukkig maar dat Jij meer vertrouwen hebt in mij dan ik in Jou! Ergens weet ik dat er soms geen andere weg is dan door de pijn heen, al begrijp ik niet waarom. Misschien is het beter als ik niet weet waarom of kan ik het nu nog niet begrijpen en komt het antwoord later. Maar wat ben ik blij dat ik altijd mag vragen waarom er lijden is, want die vraag komt rechtsreeks vanuit mijn hart en ik moet hem dan ook stellen. En wat belangrijker is: Jij bent er bij en geeft hoop.

Hier ben ik.
Je hebt me ook een opdracht meegegeven, en nu pas begrijp ik wat ik moet doen: zoveel mogelijk er te zijn voor anderen en de engelen die ik zelf op mijn weg tegenkom bedanken. Jij vraagt me om bij Jou te komen zoals ik ben. God, hier ben ik: met mijn vreugde en mijn verdriet, met hoop en angst en soms alles door elkaar.

ma mei 28, 2007 5:38 pm
Profiel
Addicted

Ik vind als eigenwijze ongelovige dat waar jij god noemt je eigenlijk gewoon aspecten van jezelf beschrijft. God als metafoor voor vertrouwen in jezelf, zelfrespect, inzicht en eigen kracht.

Maar dat doet verder niets af aan je column. Goed verhaal Menno!

di mei 29, 2007 10:56 pm
Profiel WWW
Happy poster

Ik ben nou niet echt gelovig te noemen en ik ben het eens met Flipse hierin. Eerst jezelf er bovenop helpen.. en als je uit jou geloof de kracht haalt om dat voor elkaar te krijgen is dat natuurlijk helemaal mooi!
Ik ben al lang blij dat jij weer wat positiever in het leven staat. Er is al genoeg ellende in de wereld. Kijk maar even om je heen.. Er is altijd iemand die er erger aan toe is of het slechter heeft. En dat relativeert een hoop. En voor mezelf merk ik dan op dat ik het zo slecht niet heb...Wat weer resulteert in een positieve kijk op mijn leven... :)

Misschien een beetje uobollig, maar dat heb ik geleerd van mijn moeder.. Vroeger geloofde ik er helemaal niks van....maar ze heeft wel gelijk gekregen.. :D

wo mei 30, 2007 1:30 pm
Profiel WWW
Addicted

Tja, wat dat betreft blijven we fundamenteel andere ideeen er op na houden. Ik zou het in m'n eentje niet voorelkaar gekregen hebben.

wo mei 30, 2007 5:10 pm
Profiel
Addicted

Dat we daar andere opvattingen over hebben boeit niet. Zolang jij maar trots bent op je eigen groei :-)

wo mei 30, 2007 7:24 pm
Profiel WWW
Addicted

Tja, bedacht me trouwens dat ik nog niet had gezegd dat ik deze column had geschreven voordat bepaald gedonder begon. Dus nu wel wat minder positief, maar goed in het echt gaat het natuurlijk met ups en downs... Toch weet ik wel dat het niet meer zo slecht zal worden als toen, door openheid zal ik me nooit meer zou eenzaam voelen.

Aan de andere kant moet er nog wel het een en ander gebeuren voordat ik mezelf weer echt gelukkig kan noemen.

do mei 31, 2007 5:32 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]