Het is nu vr mei 26, 2017 3:54 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Negatief zelfbeeld door televisie 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Negatief zelfbeeld door televisie
UTRECHT - Mensen die zichzelf mooi vinden kijken minder televisie.

Sterker nog, hoe meer er naar tv wordt gekeken hoe negatiever mensen over hun eigen lichaamsbeeld oordelen en des te groter de wens is tot een cosmetische ingreep.

Tot die conclusie komt psycholoog en seksuoloog Liesbeth Woertman, hoofddocent klinische en gezondheidspsychologie van de Universiteit Utrecht, na een grootschalig onderzoek over de Nederlanders en hun lichaamsbeeld.

Beperkt Houdbaar

De studie is uitgevoerd naar aanleiding van de spraakmakende documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman, waar Woertman aan meewerkte.

Het effect van de mediabeïnvloeding is volgens Woertman op vrouwen groter dan op mannen. "Enerzijds omdat vrouwen meer beelden zien en anderzijds omdat die beelden een grotere impact hebben", concludeert de psychologe.

De druk op de mannen om aan een schoonheidsideaal te voldoen neemt wel toe, maar het zijn vooral jonge vrouwen die zich sterk door de media laten beïnvloeden.

Minder tevreden

De vrouwen tot en met 24 jaar die in hoge mate aan de media worden blootgesteld, zijn significant minder tevreden met hun lichaamsvormen en uiterlijk.

Tegelijkertijd hebben ze een hogere cosmetische veranderingswens dan meisjes tot en met 24 jaar die minder worden blootgesteld aan de media.

Ideaalbeeld

Relatief veel vrouwen hebben een ideaalbeeld dat niet voldoet aan het eigen lichaamsbeeld. Dat testte Woertman aan de hand van een aantal poppetjes van verschillend formaat.

Daaruit bleek dat vrouwen gemiddeld slanker willen zijn. "Van deze vrouwen vindt bijna 70 procent zich te dik en 5 procent zichzelf te dun."

"Voor slechts 25 procent van de vrouwen zijn feitelijk en gewenst ideaal lichaamsbeeld gelijk", constateert Woertman.

Mannen

Ook de deelnemende mannen die zich aan de wetenschappelijke test onderworpen op de website beperkthoudbaar.info scoren gemiddeld significant hoger op het feitelijke lichaamsbeeld dan het op het ideale lichaamsbeeld.

Van deze mannen vindt 52 procent zichzelf te dik en vindt 23 procent zichzelf te dun.

Tevreden

Woertman zegt zelf over de resultaten dat de meeste vrouwen wel slanker willen zijn, maar dat deze wens niet per se leidt tot een negatief zelfbeeld: "De Nederlandse vrouwen zijn behoorlijk tevreden over hun gezicht en hun lichaam."

Ze noemt het interessant dat vrouwen die weinig televisie kijken en minder of geen vrouwentijdschriften lezen positiever over hun uiterlijk oordelen.

Advies

Haar advies aan vrouwen die lijden aan hun uiterlijk zou kunnen zijn om minder naar schoonheidsgerelateerde programma's te kijken en de vrouwentijdschriften links te laten liggen.

Wat helpt om positiever over je eigen uiterlijk te leren denken is om je zo min mogelijk te vergelijken met anderen.

Woertman: "In het bijzonder om op te houden met jezelf te vergelijken met gemanipuleerde, volledig geretoucheerde ideaalbeelden, die niets meer met een bepaalde werkelijkheid te maken hebben."

vr jun 20, 2008 7:39 pm
Profiel WWW
Wannabe

Bericht Re: Negatief zelfbeeld door televisie
Heb ik!

vr jul 18, 2008 9:30 pm
Profiel WWW
Addicted

Xaviera75 schreef:
Heb ik!

Wow, geloof dat ik niet de enige ben die terug is... (Sorrie, beetje off topic).

vr jul 18, 2008 11:02 pm
Profiel
Wannabe

Hey Menno...long time...!

Maareh weer on topic. Ik heb geen last van een negatief zelfbeeld door tv. Maarrrrrrr, snap wel dat dat risico er is voor jonge meiden. Zoveel mager, mooi gefotosoept geweld kan bijna niemand tegenop.

ma jul 21, 2008 10:26 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Hey, Xaviera!
Hihi, dat je nou wannabe onder je naam krijgt... :lol:

wo jul 23, 2008 12:41 pm
Profiel WWW
Addicted

Voor mannen is de tv volgens mij ook niet altij even goed voor het zelfbeeld. En zelf vind ik het heerlijk rustig zo zonder tv (nu bijna 1 jaar).

do jul 24, 2008 10:01 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]