Het is nu za sep 23, 2017 5:54 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 'Artsen weigeren mee te werken aan adoptiebeleid' 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht 'Artsen weigeren mee te werken aan adoptiebeleid'
'Artsen weigeren mee te werken aan adoptiebeleid'

Uitgegeven: 13 maart 2007 07:39

AMSTERDAM - De meeste huisartsen wijzen zwangere vrouwen die abortus willen niet op de mogelijkheden van adoptie. Dat blijkt dinsdag uit een steekproef van het Algemeen Dagblad en de website Huisartsvandaag onder bijna honderd huisartsen.

Zelfs als het kabinet de artsen wettelijk verplicht de mogelijkheid te noemen, zal 85 procent nog steeds weigeren.

Regeerakkoord

In het regeerakkoord dat het CDA, de PvdA en de ChristenUnie hebben gesloten, staat dat het kabinet met een 'samenhangend pakket van positieve maatregelen' komt om alternatieven te bieden voor abortus. Dit is vooral een wens van de ChristenUnie, die tegen abortus is.

Gedacht moet worden aan een verruiming van adoptiemogelijkheden en begeleiding en ondersteuning van ongewenst zwangere tieners.

Adoptie

De huisartsen menen dat zij de vrouwen vragen er goed over na te denken. Zij denken dat de zwangere vrouw zich niet serieus genomen voelt als zij ongevraagd over adoptie beginnen. Artsenorganisatie KNMG zegt in de krant dat het afstaan van een kind geen alternatief kan zijn voor abortus.

"Het is dan ook ondenkbaar daar de wet voor aan te passen", zegt woordvoerder Saskia Danse. "Hoe moet dat bijvoorbeeld bij minderjarigen die zwanger worden? Abortus is een heel emotioneel proces. Dat moet je niet nog eens extra belasten met een meestal onrealistische keuzemogelijkheid."

di maart 13, 2007 2:13 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
...aldus begint de ellende van de CU... Ik dacht dat staat en kerk in Nederland gescheiden waren? Op het forum van het AD is er al een behoorlijk verhitte discussie losgebarsten hierover..

di maart 13, 2007 5:02 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Het is wel goed dat vrouwen zelf kiezen. Maar zowel een adoptie als een abortus hebben psychische gevolgen.

zo maart 18, 2007 10:36 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Dat is een mooi theoretisch antwoord Menno Rouvoet. Adoptie en abortus zijn qua emotionele impact absoluut onvergelijkbaar. Adoptie kan nooit een alternatief voor adoptie zijn, zeker niet als een vrouw de keuze om een abortus te willen al gemaakt heeft. Een arts mag de mogelijkheid van adoptie alleen opperen als de vrouw tegenover hem overduidelijk twijfelt over abortus omdat ze daar grote morele problemen mee heeft. Is dat niet het geval dan verdient een arts die toch over adoptie begint een hele grote draai om zijn oren!!!

ma maart 19, 2007 1:30 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Het moet wel duidelijk zijn of de vrouw (en de betrokken man het liefst ook) de mogelijkheden heeft overwogen en een keuze heeft gemaakt.

Een kind afstaan heeft emotionele gevolgen voor de rest van je leven, maar wat dacht je van een abortus? Ik ben niet tegen abortus, maar dan moet het wel een bewuste keuze zijn. En ik vraag me af of alle vrouwen uberhaupt denken aan de mogelijkheid van adoptie. Juist omdat ik vind dat mensen dat soort beslissingen zelf moeten nemen, vind ik het belangrijk dat ze daar goede informatie over krijgen. Want pas met voldoende info, kun je een weldoordachte keuze maken. En dat is een heel ander soort argumentatie dan Rouvoet zal hebben.

zo maart 25, 2007 1:05 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Oneens, de mogelijkheid tot adoptie komt pas om de hoek kijken als abortus om welke redenen dan ook geen optie is.

zo maart 25, 2007 2:57 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dat snap ik niet, je bekijkt toch eerst wat de mogelijkheden zijn en dan wat je wilt? Anders kun je toch nooit goed kiezen?

(Overigens is er ook nog de mogelijkheid om, al was het niet geplanned het kind zelf te houden.)

do maart 29, 2007 5:58 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Crux die je lijkt te missen is dat het gaat om vrouwen die bij de huisarts komen omdat ze abortus willen. Mits de zwangerschap niet te lang duurt en de abortus dus legaal kan worden uitgevoerd moet de arts dat verzoek dus gewoon inwilligen. Als ik bij de bakker kom voor een brood verwacht ik dat hij mij gewoon een brood verkoopt en me niet gaat proberen te overreden om toch maar beter met een taart naar huis te gaan.

vr maart 30, 2007 12:05 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Beetje kromme vergelijking.

Want er zijn er volgens mij aardig wat die niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Dat klinkt misschien belachelijk, maar er zijn er nog steeds veel die vragen stellen als 'kun je zwanger worden door sperma door te slikken?'. Dus kun je er niet van uitgaan dat alle mogelijkheden bekend zijn, hoe dom dat ook mag klinken. Dat is helaas wel de realiteit.

Bovendien heb ik het dan over informeren en niet over overhalen.

za maart 31, 2007 8:42 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]