Het is nu do sep 21, 2017 2:12 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
 blijven werken na eerste kind 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht blijven werken na eerste kind
Meeste moeders blijven werken

VOORBURG (ANP) - Steeds meer vrouwen blijven werken na de geboorte van hun eerste kind.
In 2003 bleef 90 procent aan de slag. In 1997 was dat nog 75 procent. Wel kiezen veel moeders ervoor minder uren te gaan werken, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag heeft gepubliceerd.

Wat vind je ervan dat steeds meer vrouwen doorwerken na het krijgen van hun eerste kind?

wat vind je ervan als vrouwen na het krijgen van hun eerste kind thuis blijven om voor het kind te zorgen?

Heb je deze keuze zelf moeten maken en zo ja waar heb je toen voor gekozen?

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

ma dec 06, 2004 1:06 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Ik denk dat het heel goed is dat vrouwen doorwerken. Als mannen nu evenvaak in deeltijd gingen werken als vrouwen, dan zou het echt opschieten.

ma dec 06, 2004 6:24 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Als je het goed organiseert is deeltijd niet eens nodig. Wij hadden indertijd twee volledige banen, nou ja, ik ben toen van 40 naar 36 uur gegaan maar dat noem ik geen deeltijd :) Wat in de praktijk betekende dat Ello regelmatig door familie werd opgevangen, soms bij vrienden logeerde etc. Kortom, we zijn gewoon het leven blijven leiden dat we daarvoor ook hadden. En daar wordt een kind echt niet slechter van. Integendeel, kinderen van huismoedertjes zijn vaak minder naar buiten gericht en te schijterig om eens ergens te logeren. Die van mij komt overall en nergens, kent veel mensen en past zich overal prima aan.

ma dec 06, 2004 6:53 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Helemaal mee eens flipse. Kinderen moeten door de gemeenschap op worden gevoed! Niet dat sekte-achtige gedoe!

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

ma jan 17, 2005 10:36 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik denk dat het allebei prima kan.

Er zijn jammer genoeg wel 2 problemen: moeders die wel door willen werken maar dat niet kunnen (o.a. door gebrek aan opvang), maar ook moeders die wel willen stoppen maar dat niet kunnen (bijv. vanwege hypotheek).

ma jan 17, 2005 11:53 am
Profiel
Addicted

Bericht 
Het eerste probleem is meestal wel oplosbaar en het tweede geen probleem want een luxeprobleem!

ma jan 17, 2005 12:55 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Nou, luxeprobleem... Bijstand is echt niet veel, en bovendien mag je gewoon niet stoppen met werken van de bijstand, en mocht je er met een smoes doorheen komen zonder dat ze het door hebben, dan nog: het is bijna onmogelijk om nog langer dan een paar maanden bijstand te hebben.

Dus het is een luxe als je wel kunt stoppen, want dan heb je ofwel een rijke vent cq ouders, ofwel een enorme spaarpot.
Maar in je eentje ouder zijn zonder te werken, dat bestaat nauwelijks meer.

ma jan 17, 2005 4:50 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik doelde op een dure hypotheek. En inderdaad vind ik werk voor de bijstand verruilen omwille van de kinderen niet tof. Een enkel uitzonderingsgeval daargelaten.

ma jan 17, 2005 4:55 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Tuurlijk is dat een luxe probleem. Vaak komt dat ook door slecht nadenken. Veel mensen staan er niet bij stil wat de gevolgen van hun keuzes zijn en maken vaak niet eens bewust keuzes.

di jan 18, 2005 12:41 pm
Profiel
Junior Lid

Bericht Re: blijven werken na eerste kind
op zich vind ik het prima dat vrouwen willen blijven werken of thuis blijven. ieder moet het voor zich weten.
in mijn geval wou ik ook blijven werken. ik heb mijn (ongeboren) dochter toen al ingeschreven bij de opvang centrale. deels zou ik opvang regelen en deels zou mijn moeder oppassen. mijn moeder wou weer gaan werken en ik kreeg een week of twee na de geboorte van mijn dochter bericht dat er geen opvangplaats was voor mijn dochter, dus moest ik een uitkering aanvragen. en geloof me, mede daardoor...niet kunnen werken, weinig inkomen...zat ik twee jaar met postnatale depressie thuis. ik ben geen moeder-moeder, maar vrouw-moeder. snappen jullie wat ik bedoel? ik kan niet 100% moeder zijn, ik moet ook vrouw zijn om me verder te ontwikkelen als vrouw, mens en moeder.

do jan 20, 2005 12:39 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Wat verschrikkelijk rot voor je!

Je hebt inmiddels wel opvang gevonden?

do jan 20, 2005 3:47 am
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
@ Sam33: dat is zes jaar geleden gebeurd. ik wist op voorhand dat ik alleen voor mijn dochter moest gaan zorgen. ik kwam in een emotionele achtbaan zonder einde terecht. ik wou gaan werken om niet de grip op mijn leven te verliezen. maar soms moet je door een shit periode heen om er weer bovenop te komen en het licht aan het einde van de tunnel te zien.
ik ervaar de moederschap soms als heel zwaar en ik ben niet bang om erover te praten met anderen. ik zeg gewoon eerlijk dat er de andere kant van de medaille is. moederschap is niet alleen rozengeur en mannenschijn, maar ook donkere stappenwolken. door de ervaringen van de afgelopen zes jaar heb ik mezelf leren kennen en ik moet zeggen dat het pijnlijk was, maar ook wel mooi. ik heb vrede met de moeder die ik kan zijn en de vrouw die ik iedere dag word.
inmiddels is mijn dochter een zes jarig meisje die op school zit en ook twee keer per week naar de buitenschoolse opvang gaat. ze heeft het prima naar haar zin en ze ontwikkelt zich verder als een meisje met veel rechtvaardigheidsgevoel. ze is nu al een soort van een ''vrijheidsstrijdertje''. ze houdt totaal niet van onrechtvaardigheid. ik krijg er soms zelfs van langs :lol:
ik zit in de reintegratietraject. ik heb van tevoren aangegeven dat ik wil werken in de uren die mijn dochter op school zit. ik wil zelf mijn kind opvoeden. vandaar dat ik twee keer in de week buitenschoolse opvang genoeg vind.
ieder situatie is toch anders. het is goed dat er opvang is, omdat het kind met andere kinden kan spelen en op die manier ontwikkelen. aan de andere kant zijn er mensen die voor hun carriere kiezen en volledig van de opvang mogelijkheden willen gebruiken.

do jan 20, 2005 10:40 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Mensen die net doen alsof kinderen alleen maar leuk zijn, durven zich gewoon niet bloot te geven, goed dat jij dat wel doet.
Succes met je traject!

do jan 20, 2005 10:50 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
darjulis schreef:
@ Sam33: dat is zes jaar geleden gebeurd. ik wist op voorhand dat ik alleen voor mijn dochter moest gaan zorgen. ik kwam in een emotionele achtbaan zonder einde terecht. ik wou gaan werken om niet de grip op mijn leven te verliezen. maar soms moet je door een shit periode heen om er weer bovenop te komen en het licht aan het einde van de tunnel te zien.
ik ervaar de moederschap soms als heel zwaar en ik ben niet bang om erover te praten met anderen. ik zeg gewoon eerlijk dat er de andere kant van de medaille is. moederschap is niet alleen rozengeur en mannenschijn, maar ook donkere stappenwolken. door de ervaringen van de afgelopen zes jaar heb ik mezelf leren kennen en ik moet zeggen dat het pijnlijk was, maar ook wel mooi. ik heb vrede met de moeder die ik kan zijn en de vrouw die ik iedere dag word.
inmiddels is mijn dochter een zes jarig meisje die op school zit en ook twee keer per week naar de buitenschoolse opvang gaat. ze heeft het prima naar haar zin en ze ontwikkelt zich verder als een meisje met veel rechtvaardigheidsgevoel. ze is nu al een soort van een ''vrijheidsstrijdertje''. ze houdt totaal niet van onrechtvaardigheid. ik krijg er soms zelfs van langs :lol:
ik zit in de reintegratietraject. ik heb van tevoren aangegeven dat ik wil werken in de uren die mijn dochter op school zit. ik wil zelf mijn kind opvoeden. vandaar dat ik twee keer in de week buitenschoolse opvang genoeg vind.
ieder situatie is toch anders. het is goed dat er opvang is, omdat het kind met andere kinden kan spelen en op die manier ontwikkelen. aan de andere kant zijn er mensen die voor hun carriere kiezen en volledig van de opvang mogelijkheden willen gebruiken.

Ik ben gescheiden toen mijn zoon 5 was (is nu 8) en ben op vier dagen per maand na volledig verantwoordelijk voor zijn opvoeding. In eerste instantie heb ik me vertwijfeld afgevraagd hoe ik dat allemaal op moest lossen. Ik werkte toen 40 uur en ben inmiddels van baan veranderd, dat is nu 36 uur in wisselende diensten waaronder ongeveer 1x per week een slaapdienst. Ik maak gebruik van een gastouder waar hij ook kan slapen. Een gezin met twee kinderen rond zijn leeftijd waar hij twee a drie keer per week een paar uur of een nacht is. Het vergt enige organisatie maar ik moet zeggen dat het me zo prima bevalt. Ello had in het begin niet altijd zin om naar de oppas te gaan, maar ook zie ik dat hij zich steeds meer ontwikkeld tot een evenwichtige en zelfstandige jongen. Ook bij de gastouder heeft hij vriendjes in de straat en hij kent hier in Tiel (ik woon hier nog niet zo lang) meer mensen en heeft meer sociale kontakten dan ik... Ik heb dus alles behalve het idee dat hij daar onder gebukt gaat. Integendeel zelfs. Als ik mijn situatie vergelijk met mijn zus bijvoorbeeld. Die is getrouwd en werkt niet om haar kinderen op te kunnen voeden. De oudste is 10 en zelfs nog te schijterig om een nachtje bij m'n ouders te slapen. Fijn zo'n beschermde opvoeding denk ik dan...

Het klinkt misschien vreemd maar belangrijkste is dat je jezelf niet te veel zorgen maakt over het welzijn van je kinderen als je (weer) gaat werken. Het vergt behoorlijk wat organisatie maar ik merk dat hobbels altijd wel weer te nemen zijn. Voorwaarde is een goede flexibele oppas en een werkgever die rekening wil houden met jou situatie. En ik prijs me gelukkig dat ik daar op beide fronten op kan rekenen.

Succes met je reintegratie darjulis!

do jan 20, 2005 11:49 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]