Het is nu zo sep 24, 2017 7:36 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 "Grens abortus moet omlaag naar 20 weken" 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht "Grens abortus moet omlaag naar 20 weken"
De medische wetenschap staat voor niets. Omdat tegenwoordig bij te vroeg geboren kinderen van 24 weken maar liefst 31% overleeft (meestal met zware handicaps) wil prof. dr. Hans van Goudoever nu dat abortus voor foetussen na 20 weken al verboden wordt (nu kan dat in uiterste gevallen tot 24 weken).
Hij schijnt dat logisch te vinden.

Wat vind jij van abortus, en moet de grens tot wanneer dat kan inderdaad veranderd worden?

(Hieronder vind je eerst het complete artikel)

vr sep 24, 2004 3:10 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
'Grens abortus moet omlaag naar 20 weken'

Vrijdag 24 september, ROTTERDAM - De grens waarop in Nederland abortus mag worden gepleegd, moet worden verlaagd naar 20 weken. Op dit moment ligt die uiterste datum op 24 weken zwangerschap. Maar baby's zijn door de verbeterde medische technieken steeds vaker levensvatbaar op die leeftijd. Neonatoloog prof. dr. Hans van Goudoever, verbonden aan het Erasmus MC-Sophia, pleit daarom voor verlaging van de abortusgrens.

In zijn oratie 'Te jong om te kiezen', waarmee hij vandaag officieel het hoogleraarschap aanvaardt, betoogt Van Goudoever ook voor verlaging van de leeftijdsgrens waarop kinderartsen te vroeg geboren baby's behandelen. Op dit moment is het in Nederland beleid om alleen kinderen die na een zwangerschap van 26 weken worden geboren op de intensive care te behandelen. „Er worden slechts uitzonderingen gemaakt voor baby's van 25 weken die het goed doen. Die mooi roze zien, goed huilen en een goed gewicht hebben.“ Het is de hoogste tijd om de discussie over dat beleid open te breken, vindt Van Goudoever. De neonatoloog deed onderzoek naar de gang van zaken in het buitenland. Hij ontdekte dat het in feite best meevalt met de zware handicaps van extreem vroeggeborenen waarvoor in Nederland zo wordt gevreesd. Als de buitenlandse cijfers ook in Nederland opgaan, is het zelfs zo dat er jaarlijks zo'n 100 extreem vroeg geboren baby's sterven die best een aanvaardbaar leven hadden kunnen leiden. „Alleen omdat we er in Nederland nu eenmaal voor hebben gekozen om vroeggeborenen van minder dan 25 weken niet te behandelen.“ In 1992 verscheen het rapport 'Doen of Laten', waarin onder meer omschreven stond wat de gevolgen van een ernstige vroeggeboorte waren. Daarin stonden kinderen omschreven die aan een rolstoel gekluisterd waren en andere ernstige lichamelijke en verstandelijke handicaps hadden. Naar aanleiding daarvan werd - na een intense maatschappelijke discussie - besloten dat baby's die eerder dan na 26 weken zwangerschap werden geboren, niet naar een intensive care te brengen. Die kinderen stierven vervolgens in het ziekenhuis waar ze geboren werden. „Ik denk dat het toen klopte. Dat het goed was dat we daarvoor hebben durven kiezen. Maar inmiddels zijn we twaalf jaar verder en komt uit veel onderzoeken in het buitenland naar voren dat kinderen van 24, zelfs 23 weken overleven én dat de kans op handicaps steeds minder groot wordt. Je kunt je dus afvragen of dat oude beleid nog wel gerechtvaardigd is,“ zegt Van Goudoever, die allerlei buitenlandse onderzoeken van na 2000 onder de loep nam. „Hoe dat in Nederland zit, weten we niet omdat we hier dus geen kinderen van 24 weken behandelen.“ Moeders kunnen tegenwoordig hormonen slikken die ervoor zorgen dat de longen van de baby sneller rijpen. Er bestaan medische hulpmiddelen die ervoor zorgen dat de longen van de vroeggeborene beter ontplooien. De kans op handicaps kan bovendien beter worden voorspeld door geavanceerde diagnostische technologie. Vooral in dat laatste moet volgens Van Goudoever worden geïnvesteerd: „Begrijp me goed, ik ben er geen voorstander van dat je koste wat kost kinderen in leven houdt die zwaar gehandicapt zullen zijn. Als je op een gegeven moment ontdekt dat een kind ernstig gehandicapt raakt, kun je de behandeling alsnog staken. Dat kun je bijvoorbeeld voorspellen door echo's te maken van de hersenen.“ Van Goudoever wil dat kinderen van 23 en 24 weken tenminste een kans krijgen. Want de kans die zij maken op een aanvaardbare kwaliteit van leven, verschilt per persoon. „Die grens kun je niet zomaar bij 26 weken trekken,“ heeft hij ontdekt. „Of een kind het overleeft, is bijvoorbeeld afhankelijk van het geslacht, het ras en het geboortegewicht van het kind. Dat is uit een groot Amerikaans onderzoek naar voren gekomen. En daar hebben ze niet even vijftig vroeg geboren baby's van 24 weken met elkaar vergeleken, maar duizenden. Een jongetje van 720 gram dat na 24 weken wordt geboren uit blanke ouders, heeft 37 procent overlevingskans. Een meisje van 770 gram dat na evenveel weken uit Afro-Amerikaanse ouders wordt geboren, heeft een overlevingskans van 91 procent. Latijns-Amerikaanse kinderen zweven daar ergens tussen in. Hoe dat komt, weten we niet.“ In Amerika en Japan, heeft Van Goudoever uitgezocht, beginnen ze hoe dan ook een behandeling bij alle baby's die al na 23 weken zwangerschap worden geboren. Soms zelfs bij baby's van 22 weken. „Daar past onze ongewoon hoge grens voor abortus natuurlijk niet bij. Het kan niet zo zijn dat in de ene kamer een baby na 24 weken op de intensive care wordt behandeld, terwijl in een kamer verderop een kind wordt geaborteerd.“ Maar niet alleen in verre landen is behandeling van heel vroeg geboren kinderen een vanzelfsprekendheid. „In landen als Duitsland en Zweden bijvoorbeeld behandelen ze bijna altijd, terwijl wij in Nederland in nog geen veertig procent van de gevallen een behandeling beginnen.“ Of Van Goudoever gelijk heeft met zijn betoog, zal over acht jaar blijken. Want inmiddels wordt in heel Nederland gewerkt met een uniform systeem waarmee vroeggeborenen die op de intensive care van een ziekenhuis hebben gelegen, worden gevolgd in hun ontwikkeling. „Best kans dat ik dan moet toegeven dat ik het volledig bij het verkeerde eind heb gehad. Maar het lijkt me sterk dat de overlevingscijfers in bijvoorbeeld Zweden heel erg afwijken van de cijfers hier. Dan zouden we in Nederland toch iets niet goed doen.“ Van Goudoever weet nu al dat niet iedere vakbroeder het met hem eens zal zijn. „Maar het is goed om er weer eens over te praten. Je moet een beleid niet voor altijd vast willen leggen.“

vr sep 24, 2004 3:10 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
ik blijf bij mijn eerder gegeven mening: geen enkele regering kan en mag mij dwingen een kind te baren!

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

za sep 25, 2004 10:33 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ja, maar ergens moet toch een grens zijn?

za sep 25, 2004 11:01 am
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Ik vind het in elk geval belachelijk om de abortusgrens te verlagen, alleen maar omdat de medische technieken steeds idiotere dingen kunnen, en je nu foetussen van 24 weken nog om kunt zetten in zwaar gehandicapte mensen, waar één derde zelfs van overleeft...

Het lijkt mij dat de discussie over abortus moet gaan over heel andere zaken, namelijk:
-wanneer is abortus het voorkomen van erger (als de foetus bijvoorbeeld de rest van zijn leven pijn heeft als deze gewoon gebaard wordt - geen excuus om van alle gehandicapten af te komen, wel een manier om de menselijkheid te respecteren)
-wat zijn de gevolgen van het baren van het kind voor de ouders, en welke gevolgen heeft dat weer voor het kind (bijvoorbeeld een kind wat opgevoed wordt door mensen die helemaal geen kind willen, of het zelfs haten omdat het het produkt van een verkrachting is)
-wat zijn de gevolgen voor de volksgezondheid als een te strikte grens hele volksstammen terug naar het breinaaldentijdperk leidt
-wanneer kan je spreken van menselijk leven.

Voor mensen die een bevruchte eicel al direct als menselijk leven zien: dat is mystificatie. Op zijn lompst: als de dokter ontstoken weefsel rond een wond op je hand (of bijvoorbeeld een pukkeltje) verwijdert, ga je dat ook niet in leven houden, hoewel de medische technieken binnenkort misschien wel ver genoeg zijn om daar een volledig mens uit te kweken.

Wat mij betreft is het sowieso onzin om die grens opnieuw te bediscussieren. Die discussie hebben we gewoon al gehad. Als er gediscussierd moet worden, is dat in Portugal of in andere landen waar abortus compleet verboden is.

za sep 25, 2004 12:38 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
In de praktijk wordt abortus al bijna nooit buiten 22 weken uitgevoerd. Om een veilige marge aan te houden. En inderdaad moet de discussie over de wenselijkheid van ongewenste kinderen niet vergeten worden.
Bij ons op het terrein loopt momenteel een meid van 15 zwanger rond. Is zelf ook al het product van een tienermoeder en na opvoedkundige problemen al jong uit huis geplaatst... Helaas heeft niemand haar weten te overtuigen dat een abortus beter was geweest. De geschiedenis gaat zich weer herhalen en dat is triest :?

za sep 25, 2004 5:00 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
O ja, voor wie de discussie goed voorbereid in wil gaan :)
http://www.minvws.nl/dossiers/abortus/default.asp

za sep 25, 2004 5:05 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Mensen hebben in nederland nu eenmaal het recht om voor abortus te kiezen, of geen abortus. Wat het beste is, is moeilijk te bepalen.

zo sep 26, 2004 2:14 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ]