Het is nu za mei 27, 2017 11:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Submission 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Submission
Hebben jullie de film Submission van Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh gezien? Wat vonden jullie van de film. Is het een stap op weg naar emancipatie van moslimvrouwen of is de gekozen vorm te controversieel waardoor de doelgroep niet bereikt wordt?

ma aug 30, 2004 9:39 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik heb 'm eerlijk gezegt niet gezien, maar omdat de hoofdpersonen achter de film Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh zijn denk ik sowieso niet dat het werkt. Zij zijn immers totaal niet Islamitisch en kunnen sommige vrouwen misschien wel stimuleren om de Islam de rug toe te keren. Maar ik verwacht dat een grote groep dat niet wil. Ik denk eerder dat je alternatieven moet laten zien binnen de Islam en aandacht moet schenken aan de vrouw-vriendelijke teksten binnen de Koran.

ma aug 30, 2004 12:00 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Ik heb de hele avond wel gezien en heb een heel ander beeld gekregen van Hirsi Ali. Ze is Islamitisch opgevoed, is zelf gevlucht om een gearrangeerd huwelijk te voorkomen en weet dus dondersgoed waar ze het over heeft. Ik vond haar ook milder over de Islam dan ik had verwacht. Haar strijd richt zich geheel tegen de onderdrukking van vrouwen binnen de Islam.

De film is hard, confronterend en voor gelovigen absoluut provocerend. Maar legt ook de vinger precies op de zere plekken.

Ik geloof niet in het laten zien van alternatieven en aandacht schenken aan vrouwvriendelijke koranteksten. Dat is volledig irrelevant. Onderdrukking van vrouwen (of wie dan ook) is misdadig en moet zsm de wereld uit. Dat is een boodschap die je niet kunt brengen zonder Islamitische mannen te provoceren. Maar over onderdrukking ga je geen gezellige dialoog aan!

ma aug 30, 2004 12:46 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Is ie ergens online te zien?

ma aug 30, 2004 12:59 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Hij zou volgens bronnen een dezer dagen op de site van Theo van Gogh komen te staan...

ma aug 30, 2004 1:03 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
een site waar ik mij liever niet meer begeef...want hirshi kan nog wel, maar theo walg ik van

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

wo sep 01, 2004 1:25 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dit weekend was ik aan het zappen en heb zo de herhaling gezien, hij viel me 100% mee. Ook Hirshi was genuanceerder dan ik had verwacht. Ze viel niet de gehele Islam aan, maar alleen de onderdrukking van vrouwen. Waarbij ze terrecht opmerkte dat het probleem welliswaar percentueel gezien groter is binnen Islamitische culturen, maar dat het ook bij de westerse cultuur nog steeds voorkomt.

In de krant (NRC) gelezen dat daar wel eens onderzoek naar is geweesd. Hoewel ook in de bijbel vrouwonvriendelijke stukken staan (o.a. over incest), blijkt het niet zo te zijn dat de onderdrukking bij (streng) Christenlijke gezinnen vaker voorkomt dan bij atheistische gezinnen, wat een aanwijzing is dat het niet veroorzaakt wordt door religieuze teksten. Die teksten worden 'slechts' gebruikt om het misdadige gedrag goed te praten.

ma sep 06, 2004 10:36 am
Profiel
Addicted

Bericht 
menno201 schreef:
In de krant (NRC) gelezen dat daar wel eens onderzoek naar is geweesd. Hoewel ook in de bijbel vrouwonvriendelijke stukken staan (o.a. over incest), blijkt het niet zo te zijn dat de onderdrukking bij (streng) Christenlijke gezinnen vaker voorkomt dan bij atheistische gezinnen, wat een aanwijzing is dat het niet veroorzaakt wordt door religieuze teksten. Die teksten worden 'slechts' gebruikt om het misdadige gedrag goed te praten.

Ook een atheist is het product van een christelijke traditie en cultuur. Zo diep zit de beschaving die het atheisme ons bracht dus helaas nog niet :)

ma sep 06, 2004 11:24 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Grapjas. Het atheisme heeft ons niet beschaafd gemaakt, eerder het humanisme (dat 'religie-neutraal' is). Volgens het humanisme kunnen/moeten we kiezen en zijn we verantwoordelijk voor onze keuzes, waarbij je je niet kunt verschuilen achter geschriften/God of iemande anders die je volgt, want dat is ook een keuze. Het humanisme sluit echter het bestaan van God niet uit en zowel gelovigen (van verschillende religies) als atheisten en twijfelaars kunnen dus humanist zijn. (De meeste humanisten weten overigens zelf niet dat ze humanist zijn.)

Het humanisme zelf is overigens wel weer geinspireerd op het Christendom. Dat is ook niet zo vreemd. Als je kijkt naar hoe Jezus omging met hoeren/dieven en ander gespuis en op welke manier hij zich verzette tegen zijn vijanden, nl. op een geweldloze manier en dat vergelijkt met anderen uit die tijd zul je zelfs als atheist toe moeten geven dat Jezus wat dat betreft een stuk beschaafder was. Ook het 'oog om oog, tand om tand' uit het Oude Testament was al een stuk beschaafder dan conflicten waarbij de wraak steeds groter werd.

ma sep 06, 2004 12:47 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Voor wie Submission niet heeft gezien. Hier zijn fragmenten te zien...

http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/nps/nova/bb.20040830-a.rm?proto=rtsp&start=0:0:1:0.165&end=0:0:7:23.51

wo okt 13, 2004 6:06 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
menno201 schreef:
Grapjas. Het atheisme heeft ons niet beschaafd gemaakt, eerder het humanisme (dat 'religie-neutraal' is). Volgens het humanisme kunnen/moeten we kiezen en zijn we verantwoordelijk voor onze keuzes, waarbij je je niet kunt verschuilen achter geschriften/God of iemande anders die je volgt, want dat is ook een keuze. Het humanisme sluit echter het bestaan van God niet uit en zowel gelovigen (van verschillende religies) als atheisten en twijfelaars kunnen dus humanist zijn. (De meeste humanisten weten overigens zelf niet dat ze humanist zijn.)

Het humanisme zelf is overigens wel weer geinspireerd op het Christendom. Dat is ook niet zo vreemd. Als je kijkt naar hoe Jezus omging met hoeren/dieven en ander gespuis en op welke manier hij zich verzette tegen zijn vijanden, nl. op een geweldloze manier en dat vergelijkt met anderen uit die tijd zul je zelfs als atheist toe moeten geven dat Jezus wat dat betreft een stuk beschaafder was. Ook het 'oog om oog, tand om tand' uit het Oude Testament was al een stuk beschaafder dan conflicten waarbij de wraak steeds groter werd.

Ergo: mensen staan niet los van hun christelijke achtergrond, ook al zijn ze inmiddels humanistisch atheïst of new ager of whatever...

do okt 14, 2004 3:30 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Het ging om Flipses opmerking dat het atheisme beschaving zou hebben gebracht.

Dat het humanisme niet los staat van het Christendom staat ook in mijn stukje!

do okt 14, 2004 12:55 pm
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Ja, snap ik. Ik bedoel dat jullie eigenlijk hetzelfde zeggen. Flipse zei:
Citaat:
Ook een atheist is het product van een christelijke traditie en cultuur.

do okt 14, 2004 11:38 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]