Het is nu zo sep 24, 2017 5:15 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 begrijpen mannen 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht begrijpen mannen
...wat het is om een vrouw te zijn? Wat houdt het volgens jullie in?

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

ma mei 10, 2004 6:42 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Ik heb er wel enig idee van. Als beginnende puber, toen ik de baard nog niet in de keel had, dacht iedereen, en dan ook iedereen dat ik een meisje was. Ben zelfs twee keer aangerand...

Maar hoe ik in twee zinnen op zou moeten schrijven wat het is om vrouw te zijn weet ik niet!

ma mei 10, 2004 8:27 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Jee Xaviera, wat is dit voor een vraag? Het is al lastig genoeg om te begrijpen hoe het is om een collega, vader, broer, vriend, buurman te zijn. Ik denk dat we zo verschillend zijn, dat het moeilijk is om voor te stellen wat een ander voelt, denkt, wilt, verlangt.....

Begrijp jij wat het is om een man te zijn?

Soms denk ik "nu snap ik het" en vervolgens snap ik er weer niets van. Toch blijf ik me verdiepen in het fenomeen vrouw :lol:

ma mei 10, 2004 9:16 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
im,k bedoel meer in de volgende zin:

Vaak niet serieus worden genomen op de werkplek

Vaak automatisch richting 'vrouwentaken' gepushed

In tijden van oorlog 3dubbel de pineut zijn

de kans lopen zoals 1 op de 4 vrouwen dat doet om aangerand of verkracht te worden

In je achterhoofd altijd op je hoede moeten zijn wanneer je de enige vrouw in een dronken gezelschap bent

voor h.oer uit worden gemaakt wanneer je veel vriendjes hebt

Je zelf er ook niet helemaal goed bij voelen omdat je toch van thuis en uit de maatschappij de boodschap krijgt dat een 'net' meisje zoiets niet doet

Ruzie met jezelf hebben en de reis ondernemen om onder dit heikele punt vandaan te komen.

Beschuldigd worden van okselhaar feminisme wanneer je gewoon voor je eigen, aangeboren, reguliere mensenrechten opkomt

De fel bevochten pil die uit het ziekenfonds wordt gehaald

Medevrouwen die worden gemarteld, verkracht, verbrand in allerlei culturen

Leven in een wereld waarin een vrouw eigenlijk vaak (niet altijd) pas macht heeft wanneer een man deze toekent

potentieel slachtoffer zijn van spousal abuse

etc etc

Ik kan nog wel even doorgaan hoor, maar ik begin weer pissig te worden :)

ma mei 10, 2004 10:35 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Ja, met het grootste deel van die ellende heb ik wel ervaring opgedaan in die paar jaar dat ik zo op een meisje leek...
De jaren erna was ik zo extreem feministisch dat mijn vriendinnen er niet goed van werden, en me een beetje heropgevoed hebben tot toch nog een halfslachtige patser ;)

Maar ik schaam me nog steeds regelmatig dat ik een man ben, als ik zie hoe sommige zwijnen zich gedragen. En als ik er zelf niet aan denk, word ik met mijn neus wel op de feiten gedrukt, als ik bijvoorbeeld heel onschuldig door het donker fiets, en ik ineens merk dat een meisje wat voor me fietst, bang van me is, puur omdat het donker is en ik een vent ben.
Ik denk dat elke man daar wel ervaringen mee heeft. Bijna allemaal hebben we wel een (of meer) vriendin gehad die problemen had met seksualiteit door afschuwelijke dingen die ze in het verleden heeft meegemaakt, hebben we thuis gezien hoe we veel meer mochten dan onze zusjes, hebben we gehoord hoe onze vrienden vrouwen achter hun rug om belachelijk maken omdat ze blond, dom, slet of weet ik veel wat zouden zijn, enzovoorts. Je hoeft je ogen maar open te doen.

ma mei 10, 2004 11:20 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik durf niet te pretenderen dat ik weet hoe het is om een vrouw te zijn. Ook uit recente discussies hier en op AS blijkt dat veel mannen daardoor blind zijn voor de realiteit waarin vrouwen vaak (moeten) leven. Dat vrouwen binnen veel niet westerse culturen onderdrukt worden is duidelijk. In een land als nederland valt het minder op maar is ook nog zat aan de positie van vrouwen te verbeteren. Vaak is dat alleen een kwestie van je afvragen of dingen die we gewoon vinden wel zo gewoon zijn.

ma mei 10, 2004 11:24 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
[quote="Xaviera"]im,k bedoel meer in de volgende zin:

Vaak niet serieus worden genomen op de werkplek

Vaak automatisch richting 'vrouwentaken' gepushed

In tijden van oorlog 3dubbel de pineut zijn

de kans lopen zoals 1 op de 4 vrouwen dat doet om aangerand of verkracht te worden

In je achterhoofd altijd op je hoede moeten zijn wanneer je de enige vrouw in een dronken gezelschap bent

voor h.oer uit worden gemaakt wanneer je veel vriendjes hebt

Je zelf er ook niet helemaal goed bij voelen omdat je toch van thuis en uit de maatschappij de boodschap krijgt dat een 'net' meisje zoiets niet doet

Ruzie met jezelf hebben en de reis ondernemen om onder dit heikele punt vandaan te komen.

Beschuldigd worden van okselhaar feminisme wanneer je gewoon voor je eigen, aangeboren, reguliere mensenrechten opkomt

De fel bevochten pil die uit het ziekenfonds wordt gehaald

Medevrouwen die worden gemarteld, verkracht, verbrand in allerlei culturen

Leven in een wereld waarin een vrouw eigenlijk vaak (niet altijd) pas macht heeft wanneer een man deze toekent

potentieel slachtoffer zijn van spousal abuse

etc etc

Ik kan nog wel even doorgaan hoor, maar ik begin weer pissig te worden :)[/quote]

Dat begrijp ik niet. Wie begrijpt dat wel?
Ik acht me daar ook niet toe in staat. De mannen die daar wel toe in staat zijn, zullen weinig hersens (of gevoel) hebben om dat wel te begrijpen ben ik bang.

ma mei 10, 2004 11:32 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
dat vroeg ik ook niet. Ik snap wel dat je niets begrijpt van de mensen die zoiets doen.

Ik vroeg of mannen begrijpen hoe het is om een vrouw te zijn.

ma mei 10, 2004 11:36 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik begrijp het wel. Ik herken ook wat Sam zegt over het zich medeverantwoordelijk voelen voor wat mannen in het algemeen vrouwen aan kunnen doen. Het gaat er ook niet om dat jij en ik niet op onze manier ons best doen "vrouwvriendelijk" te zijn. Toch maken ook wij deel uit van een cultuur waarin mannen vaak de besluiten nemen en vrouwen er qua rechten en zekerheden bekaajder afkomen. De voorbeelden die Xaviera noemt zijn overduidelijk. Veel van de (nog) aanwezige ongelijkheid is zo subtiel dat zelfs zelfbewuste vrouwen het niet altijd door hebben.

ma mei 10, 2004 11:49 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Xaviera,als ik jou voorbeelden hoor denk ik dat veel vrouwen niet eens begrijpen wat het is om een vrouw te zijn.

Overigens hebben vrouwen soms juist te veelmacht, zo ken ik een aardige man die niets te zeggen heeft over zijn eigen kinderen en ze maar heel af en toe mag zienen dan met haar familie erbij.

Ik schaaam me soms wel voor wat mensen elkaar aan kunnen doen,maar niet specifiek mannen.

di mei 11, 2004 1:12 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
ik zeg niet dat mannen zich moeten schamen, alleen dat ze moeten inleven.

Ik zeg nietd at vrouwen zielig zijn, alleen dat dat de realiteit is.

Ik zeg niet dat elke vrouw onder elke omstandigheid leeft die ik genoemd heb, maar dat zij potentially meer kans heeft daarop.

1 voorbeeld van een aardige man die niks mag zeggen is iets anders dan zaken die algemeen geaccepteerd worden over de hele wereld en soms zelfs in de wetgeving, maar vaak gewoon ind e alledaagse praktijk.

Waarom kan je niet gewoon proberen te begrijpen zonder je aangevallen te voelen?

di mei 11, 2004 1:26 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Wow.. goede vraag xa4a..
Hetzelfde geld denk ik voor:

hoe is het om te zijn:
- zwart
- klein
- erg dik
- erg lelijk
- moslim tegenwoordig
- joods
- heeel erg lang
- blind
- gehandicapt (bijv. in een rolstoel)
etc etc etc..

di mei 11, 2004 2:28 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Xaviera schreef:
ik zeg niet dat mannen zich moeten schamen, alleen dat ze moeten inleven.

Ik zeg nietd at vrouwen zielig zijn, alleen dat dat de realiteit is.

Ik zeg niet dat elke vrouw onder elke omstandigheid leeft die ik genoemd heb, maar dat zij potentially meer kans heeft daarop.

1 voorbeeld van een aardige man die niks mag zeggen is iets anders dan zaken die algemeen geaccepteerd worden over de hele wereld en soms zelfs in de wetgeving, maar vaak gewoon ind e alledaagse praktijk.

Waarom kan je niet gewoon proberen te begrijpen zonder je aangevallen te voelen?

Ik geef er alleen mee aan dat het probleem van de emancipatie niet alleen een probleem van vrouwen is, hoewel ik niet ontken dat vrouwen in totaal meer problemen hebben. (Sommige daarvan zijn overigens onoplosbaar, moet er niet aan denken om zwanger te moeten worden om een kind te krijgen.)

Volgens mij is het probleem dus breder, men moet in principe respect hebben voor iedereen. De enige uitzondering daarop vormen zeer wrede mensen (seriemoordenaars, verkrachters etc.). Zolandg het nog niet zo is, moet je respect proberen te verspreiden. Als je zegt dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn moet je dus naar zowel de problemen van vrouwen als de problemen van mannen kijken.

Vergelijking: Als er alleen maar aandacht wordt geschonken aan allochtone leerlingen met een achterstand en niet aan autochtone leerlingen met een achterstand is dat oneerlijk, hoewel ook hier geldt dat de kans dat een leerling een achterstand heeft afhangt van het allochtoon/autochtoon zijn. In totaal zal er bij gelijke behandeling dan meer aandacht uitgaan naar allochtone leerlingen, maar per leerling met achterstand dezelfde hoeveelheid aandacht.

di mei 11, 2004 7:07 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
ja heel mooi.

maar daaar ging het hier dus niet over.
Nadenken kan ik zelf ook wel...het ging hier erover of mannen begrijpen hoe het is een vrouw te zijn. Daarmee bedoel ik...probeer ze ook wel eens zich in te leven...zonder meteen over te gaan tot oplossen van problemen of het over hun eigen problemen of die van anderen te hebben.

di mei 11, 2004 7:27 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Maar hoe het is om vrouw te zijn, is toch voor iedere vrouw weer anders? Moeten die arme mannen ons allemaal begrijpen? :wink: Bovendien ervaar ik mijn eigen vrouwzijn ook niet altijd hetzelfde. Op de dagen per maand dat ik pijnlijk ongesteld ben, ervaar ik het bijvoorbeeld niet zo positief. En op de andere dagen van de maand ervaar ik mezelf vooral als mens, als persoon en niet in de 1e plaats als vrouw.

di mei 11, 2004 9:45 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende