Het is nu zo okt 22, 2017 10:19 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Bouw windmolens strandt door angst voor overlast 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Bouw windmolens strandt door angst voor overlast
Bouw windmolens strandt door angst voor overlast
Uitgegeven: 9 augustus 2008 10:05
Laatst gewijzigd: 9 augustus 2008 11:13

DEN HAAG - Bijna tweederde van de bouwprojecten voor windmolenparken loopt momenteel vast in de besluitvorming bij gemeenten.

De projecten stranden vooral omdat bewoners - en daarmee ook lokale bestuurders - bang zijn dat de windmolens voor overlast gaan zorgen, het landschap zullen ontsieren en dat de omliggende huizen minder waard worden.

Analyse

Dat blijkt uit een analyse van alle projecten die nu bij het ministerie van VROM bekend zijn. Een woordvoerder van het departement heeft dat zaterdag bevestigd na een bericht in de GPD-bladen.

Het gaat in totaal om 214 projecten die goed zijn voor 4400 megawatt aan duurzame energie.

Het kabinet heeft als doelstelling om meer duurzame energie uit windmolens te halen. In 2011 moet er 4000 extra megawatt uit windenergie worden gehaald.

Kabinetsdoelstelling

De uitkomsten van de analyse betekenen volgens de woordvoerder van VROM niet direct dat de kabinetsdoelstelling in gevaar komt.

"Het is positief dat er zoveel projecten ontwikkeld worden, maar er is nog wel een hoop werk te doen om er draagvlak in de maatschappij voor te krijgen."

Knelpunten

De zegsman stelt dat de resultaten van het onderzoek nog niet allemaal bekend zijn, maar dat op basis van de huidige gegevens wel duidelijk is dat het ministerie met gemeenten en provincies om tafel gaat om de knelpunten aan te pakken.

Zo moet er betere uitleg komen over de noodzaak van duurzame energie om er meer maatschappelijk draagvlak voor te krijgen.

Hardere doelstellingen

Misschien moet het Rijk volgens de woordvoerder ook hardere doelstellingen gaan stellen over waar en hoeveel windmolens er gebouwd moeten worden.

Op die manier worden gemeenten meer gedwongen mee te werken bij het zoeken van een plek waar de minste problemen en weerstand verwacht wordt.

za aug 09, 2008 11:34 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Bouw windmolens strandt door angst voor overlast
Hier inde buurt (bij Echteld langs de A15) worden momenteel 4 molens gebouwd. Op zich een goede zaak maar ik verbaas me de afgelopen dagen dat ik op allerlei plekken die krengen in de verte zie. Die krengen zijn zo hoog dat ze de horizon in een erg groot gebied vervuilen. In Bretagne zag ik afgelopen weken ook veel windmolens maar die hebben, omdat het landschap daar minder kleinschalig is, veel grote vlaktes met landbouw, een minder storende impact op het landschap.

za aug 09, 2008 1:30 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Nouja, ik snap dat niet zo hoor. Ik zou het wel een goede zaak vinden als er meer onderzoek wordt gedaan naar technische middelen om te voorkomen dat vogels tegen een windmolen aanvliegen. Maar horizonvervuiling... die molens hebben een vriendelijke uitstraling en zijn wat mij betreft onvergelijkbaar met rook uitbrakende schoorstenen of kantoortorens.

di aug 12, 2008 1:19 pm
Profiel WWW
Addicted

Dit is zoals ik de windmolens vanmiddag fotografeerde (let niet op de slechte foto...).

Afbeelding

Dit is op pakweg 10 kilometer afstand vanaf de dijk bij Zennewijnen. In bijgaande google map heb ik zomaar twee plekken aangevinkt van waar ik die molens de afgelopen dagen zag. Ik ben en blijf voor meer windmolens, maar als ik deze impact op het landschap zie schrik ik ook!

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... 30899&z=12

di aug 12, 2008 9:00 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Dat is inderdaad wel een grote afstand... Maar, sorry, ik blijf het een vriendelijk gezicht vinden.

do aug 14, 2008 3:59 pm
Profiel WWW
Happy poster

Je zal dan toch een keus moeten maken... Groene energie..., maar dan windmolens of geen groene energie en dan een mooi uitzicht.. Voorlopig is er niks anders..
Die windmolens werken... laat ze die dingen dan bouwen!

do aug 14, 2008 4:39 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]