Het is nu do jan 18, 2018 10:07 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Stabiliteit voor kind belangrijker dan twee ouders 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Stabiliteit voor kind belangrijker dan twee ouders
Tja, gezinsnieuws, hoort dat nou bij vrouwen of mannen...

Stabiliteit voor kind belangrijker dan twee ouders
Uitgegeven: 6 september 2009

COLUMBUS - Kinderen die door één ouder worden opgevoed, zijn niet bij voorbaat slechter af dan kinderen die door twee ouders worden grootgebracht. Als het gezin stabiel is, ontwikkelen kinderen zich in beide situaties hetzelfde.
© ANP

Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Universiteit van Ohio, dat zondag naar buiten is gebracht.

De resultaten van het onderzoek gaan in tegen de aanname dat het traditionele gezin een betere plek is voor kinderen dan de moderne vormen.

Volgens onderzoekster Claire Kamp Dush gaat de theorie niet op als het éénoudergezin wisselt van samenstelling, bijvoorbeeld doordat de ouder een partner krijgt.

Samenwonen

De wetenschapster raadt alleenstaande ouders dan ook aan goed na te denken voordat ze met hun partner gaan samenwonen of trouwen.

''Tenzij je zeker weet dat jij en je partner het op de lange termijn gaan redden, denk ik dat het beter is dat alleenstaande ouders niet gaan samenwonen met hun partner. Veranderingen in de familie vallen de kinderen zwaar.''

Ook scheidingen van getrouwde ouders zijn niet goed voor de schoolresultaten en het gedrag van de kinderen.

Stabiliteit

''Onze resultaten suggereren dat stabiliteit het belangrijkste is voor veel kinderen. Ze maken dan bijvoorbeeld geen scheidingen mee of andere veranderingen in de familie. Het maakt niet uit of dat een éénoudergezin is of een gezin van een getrouwd stel'', aldus Kamp Dush.

De wetenschapster onderzocht bijna vijfduizend moeders en meer dan 11.000 kinderen. Ze ontdekte dat de theorie voor Afro-Amerikaanse gezinnen niet opging.

Daar doen kinderen die opgroeien met twee ouders het beter op school en hebben minder gedragsproblemen dan kinderen met één ouder.

ma sep 07, 2009 8:46 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Stabiliteit voor kind belangrijker dan twee ouders
Verbaast me niet, maar toch is er wel een nadeel: bij overlijden van de zorgende ouder zijn de veranderingen nog groter als er geen ouder meer achterblijft die voor het kind kan zorgen. Dan komt er wellicht ook nog een verhuizing bij. Dus toch een voorkeur voor 2 ouders (homo/hetero maakt niet uit).

ma sep 07, 2009 8:34 pm
Profiel
ere-allochtoon

Maar Menno, als er twee ouders zijn en er één overlijdt, komt er meestal toch ook een verhuizing bij? Er zijn maar erg weinig mensen die een levensverzekering hebben die zo goed is dat die alles op kan vangen, en aangezien de meesten tegenwoordig tweeverdieners zijn...

Los daarvan, ik vind allicht ook dat je de verantwoordelijkheid voor een kind niet te licht moet opvatten, maar geen nieuwe partner nemen of niet aan kinderen beginnen omdat je in je eentje bent en misschien ooit overlijdt, vind ik toch wel een beetje ver gaan.

di sep 08, 2009 8:41 am
Profiel WWW
Addicted

Sam33 schreef:
Maar Menno, als er twee ouders zijn en er één overlijdt, komt er meestal toch ook een verhuizing bij? Er zijn maar erg weinig mensen die een levensverzekering hebben die zo goed is dat die alles op kan vangen, en aangezien de meesten tegenwoordig tweeverdieners zijn...

Los daarvan, ik vind allicht ook dat je de verantwoordelijkheid voor een kind niet te licht moet opvatten, maar geen nieuwe partner nemen of niet aan kinderen beginnen omdat je in je eentje bent en misschien ooit overlijdt, vind ik toch wel een beetje ver gaan.

Klopt, maar meestal niet zo snel lijkt mij: dan hoef je niet gelijk te verhuizen, wat wel moet als je daar anders alleen bent en je nog niet oud genoeg bent om voor jezelf te zorgen.

Verder moet je wellicht extra goed nadenken als je alleen een kind hebt en je wilt gaan samenwonen met een nieuwe partner en ook lijkt het me goed als je alleenstaande ouder bent na te denken over hoe het moet als je komt te overlijden. Dat je als alleenstaande niet aan een kind moet beginnen heb ik niet gezegd.

ma sep 14, 2009 6:45 pm
Profiel
Addicted

Ik word zo langzamerhand moe van alle bedweters die weten wat de ideale omstandigheden zijn om kinderen op te voeden. Ouders zouden niet allebei mogen werken, vertoond een kind crimineel gedrag dan hebben de ouders het gedaan, door kinderbijslag af te pakken zouden ouders beter gaan opvoeden, echtelieden moeten in therapie voordat ze gaan scheiden, en ook dit bericht is weer aanleiding tot allerhande oubollige prietpraat (en dan doel ik niet op jou Menno maar op allerlei onzin die ik b.v. op nujij tegenkwam...).

Ik voldoe als werkende éénouder aan zeer veel van de vooroordelen over slechte omstandigheden om een kind op te voeden. Dan zou mijn kind nu op z'n minst crimineel, moeilijk opvoedbaar en uiterst ongelukkig moeten zijn. Het tegendeel is echter waar...

wo sep 16, 2009 5:17 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]