Het is nu wo okt 18, 2017 11:30 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Leden waarvan de omgeving van niets weet 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Leden waarvan de omgeving van niets weet
Leden waarvan de omgeving van niets weet
door Marloes Kuyten

EINDHOVEN - De Landelijke Contactgroep voor Travestie en Transseksualiteit (LKG T&T) vierde zaterdag haar 25-jarig jubileum, maar is waarschijnlijk een van de minst bekende verenigingen in Eindhoven.

Gasten op het T&T-feest. Foto Kees Martens
En de meeste leden zullen niet te koop lopen met hun lidmaatschap. Toch komen er op de maandelijkse bijeenkomsten van T&T Eindhoven zo’n zestig tot tachtig mensen, vooral mannen die zich vrouw voelen of zich als vrouw willen voordoen.

Gastvrouw van T&T Eindhoven is Yvon die, zoals ze zelf zegt, parttime vrouw is. Ze organiseert al sinds 1981 de maandelijkse bijeenkomsten, waarvoor zij tijdens het jubileumfeest een lintje ontvangt uit handen van de loco-burgemeester van Eindhoven, drs. H.M. Don.

Yvon, of Ploon Kraaijeveld, vindt dat de aard van de avonden is veranderd in de loop der jaren. „Vroeger lag de nadruk hier veel meer op hulpverlening, terwijl er nu ook veel vrouwen komen voor de gezelligheid. En er zijn er bij, ook vanavond, waarvan de omgeving van niets weet.“

Een van de vrouwen die min of meer stiekem naar de Rondweg komt, is Ellen. Haar partner weet ervan, evenals vier andere bekenden. Voor de rest van haar omgeving, waaronder haar ouders, is Ellen gewoon een man die samen leeft met zijn vrouw. Sinds twee jaar komt Ellen eens per maand naar T&T: „Voor vriendschap en de herkenning en erkenning van mij als vrouw. Bovendien hebben de bijeenkomsten mij geholpen in mijn eigen acceptatie van mijn travestiet zijn. Al heeft dat wel jaren geduurd, want ik heb er twaalf jaar over gedaan voor ik het zelf had geaccepteerd."

De partner van Ellen weet er dus wel van, maar gaat niet mee naar de T&T-avonden. Willeke is de partner van Sylvia, die vroeger man was. Willeke komt wel naar T&T en is er ook erg positief over. Ze heeft zelfs zitting genomen in de partnergroep die speciaal ondersteuning biedt aan partners van travestieten en transseksuelen.

Die ondersteuning heeft ze zelf ook nodig gehad toen haar man destijds, na drie jaar huwelijk, uitkwam voor zijn gevoelens. Ze zijn, niet zonder slag of stoot, bij elkaar gebleven en zijn nu als twee vrouwen nog steeds getrouwd.

Willeke: „Ik was er natuurlijk wel kapot van en wilde er eerst ook niks van weten. Maar ja, ik hield van de persoon en dat is niet veranderd nu ze een vrouw is.“

di nov 07, 2006 1:37 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht Leden waarvan de omgeving van niets weet
Ja, er zijn helaas nog genoeg taboes die nog doorbreken moeten worden. Goed dat zulke groepen bestaan!

zo nov 26, 2006 5:54 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]