Het is nu ma jan 22, 2018 2:21 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Mannen emanciperen niet genoeg 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Mannen emanciperen niet genoeg
AMSTERDAM - Mannen mogen zich dan langzaamaan ook richten op de huishoudelijke taken, in psychologische zin emancipeert de man nog steeds niet. Hij laat het afweten wat betreft de softe aspecten van het partnerschap, zoals inlevingsvermogen, emotionele steun en commitent.

Dat concludeert psycholoog Henk Noort in een onderzoek onder 1700 mannen (800) en vrouwen (900) in de leeftijd van 20 tot 45 jaar over hun wensen en behoeften ten aanzien van hun (potentiële) partner. Noort schreef er het boek 'Vrouwen willen maar één ding' over.

Extra taken

De schrijver spreekt van een "ongelooflijke psychologische ongelijkheid tussen man en vrouw die is veroorzaakt door de emancipatie op de arbeidsmarkt". "De moderne vrouw heeft er de afgelopen jaren feitelijk een maatschappelijke taak bij gekregen. Traditioneel gezien zijn vrouwen vooral gericht op de behoeften van de partner, in de ondersteunende rol. Nu veel vrouwen ook een carrière hebben, en dat is vaak niet zo maar een bijbaantje, komen ze in conflict met zichzelf.

Inlevingsvermogen

Het onderzoek toont volgens Noort aan dat de emancipatie op psychologisch vlak is verslechterd. De postmoderne vrouw is volgens hem het meest ontevreden over het inlevingsvermogen van haar partner. "Daar blijken mannen nog steeds niet erg goed in te zijn." Kennelijk is ook de postmoderne man nog teveel met zichzelf bezig. Vrouwen willen in de eerste plaats dat hun partner zich meer in hun leven verdiept, zodat hij beter kan inschatten wat voor haar belangrijk is, wat hij voor haar kan betekenen.

Het is volgens Noort aan de man om op psychologisch vlak nu meer op te schuiven richting de vrouw en meer empathie te tonen. "De moderne vrouw accepteert gewoonweg niet meer dat haar partner alleen met zichzelf bezig is. Dat is wel wat veel vrouwen ontevreden maakt. Vrouwen worden veel gelukkiger als mannen wel interesse tonen", concludeert Noort.

Leren

Dat de man die empathie blijkbaar niet kan opbrengen en vrouwen nu eenmaal anders in elkaar zitten en dus vooral gericht zijn op hun omgeving, gelooft hij niet. "Evolutionair gezien is bij de man nooit echt een beroep gedaan op zijn inlevingsvermogen ten gunste van zijn vrouw, maar dat kan veranderen. Het kost mannen nu alleen wat meer moeite. Ze moeten het leren."

Huishoudelijke taken

Dat mannen denken een hoop goed te doen door praktische taken over te nemen, werkt volgens Noort niet. Uit het onderzoek blijkt wel dat de meeste vrouwen ontevreden zijn over de verdeling van de huishoudelijke taken, "maar daar gaat het in den aard niet om. Vrouwen worden niet gelukkiger als mannen zich bijvoorbeeld meer uitsloven in de keuken. Ze willen vooral psychologisch in de watten worden gelegd".

wo dec 01, 2004 6:29 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht Re: Mannen emanciperen niet genoeg
Flipse schreef:
Ze willen vooral psychologisch in de watten worden gelegd".

Kijk...en ik heb dus geen flauw idee wat hiermee bedoeld wordt.. Ik luister naar een vrouw, probeer me in te leven in hun belevingswereld, maar toch schijnt dat niet genoeg te zijn... Dus... enlighten me.. :)

wo dec 01, 2004 6:57 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Als een vrouw dat wil, kan ze vragen om daarvoor je best te doen. Meer dan je best doen kun je echter niet. Meer vragen is oneerlijk.

Bovendien ligt het dan natuurlijk net zo goed aan de vrouw. Die moet-als ze begrepen wil worden-haar best doen om begrijpelijk over zichzelf te communiceren. Begrijpelijk, dus niet denken dat non-verbale communicatie wel genoeg moet zijn, maar praten. :)

do dec 02, 2004 10:55 am
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Dus vrouwen moeten gewoon maar leren om net als mannen te denken? ;)

ma dec 06, 2004 6:40 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Vrouwen zouden dat automatisch moeten doen, zij leven zich toch zo goed in volgens die flapdrol die dat artikel heeft geschreven? Als je je in iemand inleeft, verplaats je je in iemands leven en denkwijze.

di dec 07, 2004 11:26 am
Profiel
Addicted

Bericht Re: Mannen emanciperen niet genoeg
Flipse schreef:
Het onderzoek toont volgens Noort aan dat de emancipatie op psychologisch vlak is verslechterd. De postmoderne vrouw is volgens hem het meest ontevreden over het inlevingsvermogen van haar partner. "Daar blijken mannen nog steeds niet erg goed in te zijn." Vrouwen willen in de eerste plaats dat hun partner zich meer in hun leven verdiept, zodat hij beter kan inschatten wat voor haar belangrijk is, wat hij voor haar kan betekenen.

"Evolutionair gezien is bij de man nooit echt een beroep gedaan op zijn inlevingsvermogen ten gunste van zijn vrouw, maar dat kan veranderen. Het kost mannen nu alleen wat meer moeite. Ze moeten het leren."

Dat mannen denken een hoop goed te doen door praktische taken over te nemen, werkt volgens Noort niet. Uit het onderzoek blijkt wel dat de meeste vrouwen ontevreden zijn over de verdeling van de huishoudelijke taken, "maar daar gaat het in den aard niet om. Vrouwen worden niet gelukkiger als mannen zich bijvoorbeeld meer uitsloven in de keuken. Ze willen vooral psychologisch in de watten worden gelegd".

Ik ben het over het algemeen wel eens met wat er in dit artikel geschreven staat. Vrouwen houden nu eenmaal van véél aandacht. It's really that simple! maar die aandacht moet wel oprecht zijn :wink: en vanuit je zelf komen :wink: en het liefst dat je snel reageert en niet een paar uur later pas die aandacht geeft :roll:
Mannen hebben nu eenmaal een achterstand op vrouwens als het aankomt op het "achterhalen van gevoelens". It amazes me :shock: dat mannen veel signalen gewoon niet zien! Die de meeste vrouwen wel meteen aanvoelen of zelfs kunnen zien.

Basically moeten vrouwen gewoon alles duidelijk in woorden uitleggen... wat kut is for someone like me gezien ik een handicap heb. Kan mijn gevoelens moeilijk in woorden brengen :(

di dec 07, 2004 2:43 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
"Vrouwen houden nu eenmaal van véél aandacht.." Op zich niets mis mee... Maar je kan daarin natuurlijk ook te ver gaan en continu om aandacht vragen. Dat werkt natuurlijk averechts.
En het klopt wat mij betreft: Ik pik deze zgn. 'signalen' niet op. En je geeft zelf het antwoord: Omdat ik geen vrouw ben.. I'm OK with that! Vrouwen kunnen dat wel. Jullie schijnen daar een zesde zintuig voor te hebben... :)

di dec 07, 2004 5:20 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Aandacht ok, maar diverse signalen komen gewoon niet aan! Zo zijn mannen niet in staat (is onderzocht) om aan een vrouwengezicht af te lezen of ze gelukkig is. Mannen hebben wat dat betreft een handicap, maar je kunt ze dat voor zover ze het echt niet kunnen niet verwijten...

di dec 07, 2004 6:39 pm
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Ik vind het toch een beetje vreemd om dan maar de hele psychologische emancipatie in de schoenen van de vrouwen te schuiven Menno, zo van "wij zijn nou eenmaal gehandicapt, dus moet jij je maar aanpassen".

di dec 07, 2004 11:44 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dat zeg ik niet. Mannen moeten hun best doen en als ze dat niet doen (en dat gebeurt aardig vaak), kun je ze dat verwijten. Mannen kunnen best het een en ander leren te begrijpen. Vrouwen moeten echter ook hun best daarvoor doen. Bovendien zijn er ook grenzen aan wat iemand kan.

do dec 09, 2004 11:00 am
Profiel
Junior Lid

Bericht 
:P :P
Lachwekkend dat hier alleen nog mannen aan t woord zijn geweest

Ok hier ff mijn visie?? :finga:

Mannen zijn over t algemeen DE personen die vertroeteld willen worden door koffie en brood voorgeschoteld te krijgen
Mannen zijn nu eenmaal kleinzeriger als t gaat om ziek zijn

Uche Uche schat wil je asjeblieft wat te drinken brengen.. uche uche.. heb zooo pijntjes.. zucht steun
Owwww schat ik mag van de dokter niet naar buite.. wil Jij effe naar de apotheek om mn medicijntjes te halen 8)

Nu is de vrouw ziek.. Kids moeten naar schooltje toe en manlief is werken..
Mammie kleed zich aan met pijnlijk vertrokken gezicht.. voelt zich hondsbelabbert en brengt t kind al rillend van de koorts naar schooltje toe
Probeert gelijk langs de supermarkt te gaan om de nodige boodschappies gelijk ff mee te nemen en gaat ook gelijk ff langs de apotheek voor alle vitamines en pilletjes
Dan mag ze weer naar huis.. stort zich neer op de bank.. en na een uurtje rust krabbelt ze overiend en doet vast voorbereidingen om t eten klaar te hebben voor dr mannetje thuis komt

en zo lieve jongens kan ik wel heeeeeeeeeeeeeel lang doorgaan
:viool:

Mogen we dan es aandacht eisen??
Mogen we dan ook es meer aanhankelijkheid ontvangen?? :goodman:

do dec 16, 2004 7:03 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ja hoor dat mag zeker :)

do dec 16, 2004 4:39 pm
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Citaat:

Ja, waar bleef je nou? ;)

vr dec 17, 2004 5:00 am
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
Sam33 schreef:
Citaat:

Ja, waar bleef je nou? ;)

8) Heb toch al geantwoord schat ?... :roll: zucht... mannen !!!

vr dec 17, 2004 6:55 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Oja. Sorry, ik was net mijn schoenveters aan het strikken, en wij mannen kunnen ons maar op één ding tegelijk concentreren... ;)

vr dec 17, 2004 3:50 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende