Het is nu do sep 21, 2017 7:47 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Crisis? What crisis? 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Crisis? What crisis?
(Gedeelte van een column van André Manuel voor de Ikon)
Aan de grond.

Crisis? What crisis?
5 juni 2005
jaargang 3 - aflevering 23

En dat was dan Europa. De overvloedige regenval van de afgelopen dagen heeft dit rijk reeds van het vasteland losgeweekt en nu dobberen we over de Noordzee langzaam richting de Atlantische Oceaan om ons rond 2070 aan te kunnen sluiten bij de Verenigde Staten van Amerika. Er is veel gesproken over de oorzaken achter het hardvochtige 'nee' maar het begint er steeds meer op te lijken dat vooral de oneerlijk verlopen halve finale van het Eurovisie Songfestival de boosdoener is geweest. Want zo zit dit volk nu eenmaal in elkaar. We vinden winnen belangrijker dan meedoen.

Het is volkomen terecht dat het kabinet Balkenende II de uitslag niet wenst te zien als onverholen kritiek op haar beleid. We zijn het gelukkigste volk ter wereld dat staat te juichen bij iedere maatregel die onze sociale zekerheid verder aan het uithollen is. We zwaaien vrolijk onze 26.000 uitgeprocedeerde asielzoekers de grens over om ze straks via de achterdeur weer binnen te laten om onderbetaald het smerigste werk voor ons op te knappen. We verwerpen massaal iedere vorm van solidariteit onder de pakkende slogan die onze leiders ons verkopen: de maatschappij dat ben ik. En het vertrouwen dat we hebben in onze volksvertegen-woordiging grenst aan het Noord-Koreaanse. Crisis? Welke crisis? Als ik ze mag geloven is het wachten nu op toestanden zoals we ze kennen uit het voormalige Joegoslavië. Dan is het hopen op een Servische eenheid die de enclave Den Haag moet gaan beschermen tegen de horden van buitenaf. Die zijn welliswaar wat aan de ruwe kant maar nemen als het er op aan komt altijd en overal hun verantwoordelijkheid.

di jun 07, 2005 3:31 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Crisis? What crisis?
Okay, ik ben fan. Hier een oudere column van Manuel:

Afbeelding

Papen en nathouden
24 april 2005
jaargang 3 - aflevering 17

Habemus Papam! Een Duitser ditmaal. Met een verleden in de Hitlerjugend en de Wehrmacht. Dit om de dialoog met het Joodse volk op een volgend niveau te brengen. Jozef Ratzinger. Voluit geschreven. Plaatsbekleder van Jezus Christus. Opvolger van Petrus. Opperherder van de Universele Kerk. Patriarch van het Westen. Primaat van Italië. Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse Kerkprovincie. Bisschop van Rome. Soeverein van de staat Vaticaanstad. Goddank noemen we hem Benedictus XVI.

Een viefe, 78-jarige Beier. Al aardig op weg naar de hereniging met zijn Schepper. Waarschijnlijk is alle aandacht de katholieke kerk zo goed bevallen dat ze binnen 10 jaar opnieuw een feestje willen vieren. Het lijkt mij een typische pappen en nathouden-paus. Iedere roep om hervorming zal volledig langs hem heen gaan, zittend op zijn troon met een condoom tot over zijn oren getrokken. Deze nieuwe paus mag zich, in tegenstelling tot de vorige, wel verheugen op koninklijke belangstelling van onze Oranjes. Waarom lijkt me makkelijk te verklaren, het is zijn Duitse achtergrond. Ratzinger is een volle neef van de opa van wijlen prinses Armgard. En zijn felle verzet tegen Zuid-Amerikaanse bevrijdingstheologen zal hem eeuwige vriendschap hebben opgeleverd met de ouwe Zorreguieta.

Het is mooi om te zien in welke spagaat de vaderlandse politiek is geraakt. Aan de ene kant de roep om in te stemmen met de Europese grondwet omdat we anders de klok een eeuw terug zetten en aan de andere kant het buigen voor een paus die er opvattingen op na houdt die zelfs in de middeleeuwen al menige progressieve wenkbrauw deed fronsen. Ik kan er verder ook niks aan doen maar blijf het een eigenaardig fenomeen vinden dat homoseksualiteit gezien wordt als pervers door mannen die rondhuppelen in jurken. En het achterlijke verzet tegen een grotere rol van de vrouw in de kerk openbaart een diepgewortelde angst tegen de werkelijke scheppers van alle leven.

Over de rol van de kerk in de Tweede Wereldoorlog kan ik kort zijn, daar is al genoeg over gezwegen. Maar de misdadige afwijzing van voorbehoedsmiddelen die met name de mensen die in diepe armoede leven treft lijkt mij een bezoek aan het Internationaal Strafhof in Den Haag meer dan waard. Niet dat daar iets van terecht komt. Daar is de tijdgeest niet naar. Overal ter wereld worden op dit moment processen gevoerd tegen Islamitische terroristen. Dat is een helder vijandsbeeld. Dat beeld moet niet vervuild worden met rechtszaken tegen pak hem beet diepgelovige Amerikaanse oorlogsmisdadigers. Of. Om een beetje in de geest te blijven. Laten we het zuiver houden.

di jun 07, 2005 3:35 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]