Het is nu vr sep 22, 2017 10:15 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Het dilemma 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Het dilemma
Soms denk ik dat ik beter in een andere tijd geboren had kunnen worden. Ik denk dat iedereen die gedachte op een of ander moment in zijn/haar leven wel heet. Vroeger lijkt alles ook daadwerkelijk beter. Persoonlijk weet ik niet of vroeger alles beter was. Ik denk zelf dat vroeger gewoon bedekt is met de mantel der liefde die je hersenen uit de kast trekken wanneer je terugkijkt naar vroeger.

Wat mij wel aantrekt aan die andere tijden is het geduld dat mensen nog hadden. Geduld met elkaar en met de wereld om hen heen. Nu heeft iedereen haast en moet alles snel. De komst van internet en computers heeft die haast alleen maar verergerd. En de snelle verbindingen die mensen nu hebben en krachtige pc's maken het er allemaal ook niet veel beter op.
Voornamelijk wanneer het aankomt op liefde en relaties mis ik die eigenschap bij veel mensen: geduld. En dat niet alleen bij anderen, maar eigenlijk ook bij mezelf. Zo af en toe weet ik ook niet meer wat voor houding ik aan moet nemen binnen deze context doordat ik enerzijds dat geduld heel erg belangrijk vind en anderszijds ik zelf ook de neiging heb ongeduldig te zijn en ook mee wil gaan in datgene wat deze tijd typeert.

Als moderne vrouw hoor je nu eenmaal volledig zeker te zijn in je sexualiteit en dat te uiten door wanneer je daar ook maar zin in hebt, je biologische driften te botvieren. Nu voel ik me redelijk zeker in mijn sexualiteit (al is niemand altijd 100% zeker natuurlijk), maar juist binnen deze context vind ik geduld en investering belangrijk. Maar dat maakt het wel moeilijk.
Laat me het wat duidelijker uitleggen: Aan de ene kant geloof ik niet zo in relaties (langdurend) en vind ik meestal dat ze me in de weg zitten bij het ontwikkelen van mijn persoonlijkheid en mijn groei als mens. Aan de andere kant staat het idee van one-night stands en het – zonder 2 keer na te denken – botvieren van mijn biologische driften op wie dan ook voorhanden is waar het mee 'klikt' me ook weer tegen. Waarom zou ik mezelf zo goedkoop verkopen als het ware?!

Ben ik dan helemaal niet modern? Ik vind mezelf in mijn denkwijzen, manier van in het leven staan, openheid en visie wel erg modern eerlijk gezegd. Maar op dit vlak hou ik er hele andere denkbeelden op na dan veel mensen die ik ken.

Wat het bemoeilijkt is dat wanneer je dus wil dat er niet zo'n hoog tempo zit in het leren kennen van iemand, het omgaan met iemand en het een beetje vertrouwt raken met iemand, dat je dan algauw in een relatie zit. Want het idee (althans bij mannen) is, dat als ze zoveel tijd investeren, dat ze dat alleen maar doen wanneer ze verliefd op je zijn. Als ze alleen maar gaan voor een beetje flikflooien (+ etc.), dan zijn ze net bereid om een avondje naar je luisteren, een drankje voor je te halen en daar houdt het dan ook echt mee op. Aan het einde van de avond is het toch wel de bedoeling dat je (in ieder geval tijdelijk) voor hun charmes bent gevallen en als dat niet is gelukt, dan reizen ze verder op zoek naar iemand die dat wel charmant vindt.

Het vermoeit mij en ik weet niet goed hoe ik erin pas. Zouden er nog mensen zijn die gewoon gezellig met een normaal tempo door het leven kunnen gaan? Ik ben echt benieuwd waar die uithangen, want ik kom ze echt niet tegen!

http://www.xaviera.punt.nl

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

wo feb 09, 2005 6:07 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
Interessant stuk... alsof ik mijn eigen gedachtegang geschreven zie staan. Tot aan ongeveer 5 jaar geleden zat ik ook in die mallemolen van "het moet allemaal zo snel mogelijk". Anyway.... een burnout en een heleboel gesprekken later kwam ik tot de conclusie dat ik de enige ben die mijn tempo bepaalt. Kwestie van: Niks moet, alles mag.
Wat betreft het "in een andere tijd geboren worden"... Ik heb een heerlijke jeugd gehad, voor zover ik het kan beoordelen..

En X... de vrouw is niet de enige waarvan verwacht wordt dat ze zich 100% uit in haar sexualiteit. Als ik het goed heb is er ook een behoorlijke druk gelegd op de man in de afgelopen 2 decennia. Een stoere man is nu hopeloos verouderd, we moeten in contact zijn met onze vrouwelijke helft.... Ik hoorde laatstop TV weer een nieuwe term: metrosexueel... what the hell moet dat nu weer voorstellen?? Het is al moeilijk genoeg om jezelf te zijn in deze draaimolen van een wereld... :)

wo feb 09, 2005 7:34 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
ja true! En punt is dat ik soms gewoon daadwerkelijk niet meer weet wie ik dan zelf ook alweer ben :) En dat terwijl iedereen maar roept: nou jij weet wie je bent en wat je wil. Ja vaak - meestal - is dat zo, maar door al die 1000000-en verwachtingen raak ik het soms kwijt.

En dat je het tempo zelf bepaalt klopt ook helemaal. Maar ik kan maar zo weinig mensen vinden die hetzelfde tempo erop na houden als ik. Kijk de ratrace kan ik ook hoor. Ik ben op de meeste gebieden ook wel een snellerd :) Werk, denken, school - gaat allemaal prima - maar op het gebied van intermenselijke relaties vind ik het gewoon zonde om zo met ekaar om te gaan.

wo feb 09, 2005 7:37 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
Xaviera schreef:
Ik ben op de meeste gebieden ook wel een snellerd :) Werk, denken, school - gaat allemaal prima - maar op het gebied van intermenselijke relaties vind ik het gewoon zonde om zo met ekaar om te gaan.

Simpele oplossing... Doe het dan ook niet. Verwachtingen worden door anderen gecreeerd. Wie zegt dat je daaraan moet voldoen? Als ik elke verwachting richting mij persoon zou moeten waarmaken dan was ik er allang mentaal aan onderdoor gegaan.
En wat berteft intermenselijke relaties... Ik probeer een ieder te behandelen zoals ik zelf behandel wil worden. Als dat niet genoeg is voor iemand... jammer dan..

wo feb 09, 2005 8:41 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik ben ik en jij bent jij
Ik doe het mijne en jij het jouwe
Ik ben niet op de wereld gekomen om aan jouw
verwachtingen te voldoen en jij niet voor de mijne
Als we elkaar bij toeval ontmoeten, dan is het in orde,
en zoniet, dan is daar niets aan te doen.

(Het gestaltgebed van Fritz Perls, was ongeveer de leidraad in de therapie opleiding die ik ooit gedaan heb...)

wo feb 09, 2005 9:00 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
Flipse schreef:
Ik ben ik en jij bent jij
Ik doe het mijne en jij het jouwe
Ik ben niet op de wereld gekomen om aan jouw
verwachtingen te voldoen en jij niet voor de mijne
Als we elkaar bij toeval ontmoeten, dan is het in orde,
en zoniet, dan is daar niets aan te doen.

BINGO!

wo feb 09, 2005 9:24 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
LINGO

wo feb 09, 2005 9:33 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Wat heb ik allemaal aan het rollen gebracht in dat topic over verwachtingen, toen ik zei dat ik mezelf niet eens ken...?
;)

Maar effe serieus...
Flipse, als je dat gebed letterlijk neemt, dan heb je alleen tijdelijke ontmoetingen. Je kunt geen relatie met iemand opbouwen, in zoverre dat je zonder verwachtingen en enige mate van aanpassing aan elkaar twee vreemden blijft, die toevallig even een stukje met elkaar oplopen.

Nou kan je het leven natuurlijk wel zo zien, en het lijkt me aan de ene kant ook erg goed om radicaal een streep te zetten door al de overdreven verwachtingen die mensen van elkaar ingelost willen zien.
Maar aan de andere kant lijkt het me ook menselijkerwijs niet mogelijk om zo te leven. Een beetje aanpassen aan elkaar is gewoon noodzaak als je met elkaar omgaat, en aanpassing wil zeggen het (deels) inlossen van verwachtingen.
Dus hoe zie je dat dan?

do feb 10, 2005 4:48 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Daar heb je inderdaad gelijk in. En is vaker gehoorde kritiek op de ideeën van Perls... Die de laatste jaren van zijn leven trouwens compleet maf schijnt te zijn geweest :)

Belangrijk is te zien dat het voldoen aan verwachtingen een keuze is. Dat het je niet overkomt en je jezelf verliest. Bijvoorbeeld door een onbewust streven om door iedereen aardig gevonden te willen worden.

do feb 10, 2005 12:16 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
aardig? hehehehe, nee, dat is mijn probleem niet :D

do feb 10, 2005 12:45 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dit was ook even een uitstapje dat niet over jou ging, alhoewel... :)

do feb 10, 2005 12:50 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Flipse schreef:

Belangrijk is te zien dat het voldoen aan verwachtingen een keuze is. Dat het je niet overkomt en je jezelf verliest. Bijvoorbeeld door een onbewust streven om door iedereen aardig gevonden te willen worden.

Helemaal waar!

do feb 10, 2005 3:17 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]