Het is nu za sep 23, 2017 6:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 ja, ik erger me toch dood 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht ja, ik erger me toch dood
Er was een tijd dat een doek op je hoofd dragen gewoon mode was of eventueel uit praktische overwegingen. In die tijd was ik ook zo af en toe een hoofddoekdrager. Vooral op dagen dat ik even snel naar de sigarenboer op de hoek moest om een pakje peuken te scoren, maar dat mijn haar niet om aan te zien was. In die tijd was ik een jaar of 16 a 17 en had ik een grote groep Marokkaanse vriendinnen. Met deze vriendinnen ging ik regelmatig stappen. Avonden waarop geen dansvloer veilig was voor ons en er regelmatig bacardi cola’s naar binnen werden gegoten. Al deze vriendinnen droegen een goed gedoseerde hoeveelheid make-up en leuke trendy outfits (voor zover die begin jaren 90 bestonden). De meeste van deze meiden zaten ook bij mij op school en volgden HAVO of VWO opleidingen. En oh ja, de meiden stapten met toestemming van de ouders (nou ja, niet elke week – maar het was toch zeker om de week WEL met toestemming). Klinkt bijna als echte Hollandse pubers.

Maar de tijden zijn veranderd. Een hoofddoek is niet meer een modeverschijnsel of zelfs maar gemakzucht. Anno 2004 is een hoofddoek tot een woord met grote emotionele en politieke lading geworden. En hetzelfde type meisjes dat vroeger gezellig met mij ging stappen, zeurt nu over eer en godsdienst en draagt de hoofddoek om het hoofdhaar te bedekken voor elke man die wellustig naar hun haar zou kunnen kijken.

Vermoeiend vind ik het, om deze dames te horen bleren over eer, ingetogenheid en kuisheid. Over religie en wat wel moet en niet mag. Ik heb mezelf nooit gezien als zogenaamd geemancipeerde vrouw. Ik zie mezelf eerder als een vrouw die de rechten die ik van nature heb ‘leef’. Ik hoef toch ook niet op te eisen dat ik mag ademen? Waarom zou ik moeten opeisen dat ik gelijk behandeld moet worden aan mannen. Dat lijkt me namelijk bijzonder logisch. Maar sinds de opkomst van de politiek/religieuze hoofddoek begint er toch een feministe in mij wakker te worden. Het kledingstuk op zich heb ik uiteraard geen problemen mee. Ik heb nog altijd liever een hoofddoek dan de in de jaren 80 zo populaire drollenvanger. Maar de gedachte die erachter zit stoort mij tot op de bot.

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik van mening ben dat dames met een hoofddoek dom zijn. Ik ken voldoende van deze dames om te weten dat er zeer mondige, intelligente en goed opgeleide dames bij zitten. Maar dat maakt het mysterie voor mij alleen maar groter. Want hoe kan een mondige, intelligente, goed opgeleide dame geloven dat het tonen van je haar iets slechts kan zijn. Hoe kan zo’n vrouw vinden dat zij zich moet verbergen voor mannen, terwijl wat mij betreft een veel intelligenter idee zou zijn om van mannen te eisen dat zij zich gedragen (zonder dat vrouwen zich moeten bedekken).

Misschien komt het omdat religie mij compleet vreemd is. Ik geef eerlijk toe dat ik sowiezo niet goed begrijp hoe intelligente mensen in een God kunnen geloven. Maar blijkbaar is het een mogelijkheid, want ook van die mensen zijn er bijzonder veel. Maar goed, terug naar de hoofddoekjes. Naar mijn idee is er maar 1 verklaring mogelijk. De hoofddoek heeft niks te maken met religie en bedekking voor mannen (hoe krijgt iemand het over haar lippen), maar is een statement met betrekking tot de eigen culturele identiteit.

Ik geef toe, mijn conclusie is niet opzienbarend. Maar ik wil het voor mezelf nog eens benadrukken, anders raak ik de kluts al helemaal kwijt. Er heerst in deze tijd een bijzonder negatieve sfeer rond de Islam. Al deze vrouwen moeten zich in een vijandelijke westerlijke wereld staande houden. Een wereld die hun constant het idee opdringt dat de Islam en alle culturen die hieraan verbonden zijn, achterlijk zijn. En wat doe je als je wordt aangevallen? Juist, je verdedigt je. Je trekt je niet terug als een schaapje. Je gaat de barricades op en verdedigt datgene dat zo wordt aangevallen; in dit geval de Islam.

En nu zijn we weer op een punt aanbeland dat ik wel begrijp. Je neemt je plaats in door deze te leven. De hoofddoek is het meest zichtbare symbool van de Islam (althans voor vrouwen) en dus is het logisch dat net dat symbool voor dat doeleinde wordt gebruikt.

Ja, ik begrijp het best. Maar eerlijk gezegd erger ik me nog steeds dood!

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

do maart 25, 2004 11:25 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Lekker pittig stukkie :D De hoofddoekjes discussie begint zo langzamerhand een karikatuur te worden. Met als belachelijk hoogtepunt de door de lpf aangezwengelde discussie van vorige week. Alsof het uitbannen van die doekjes uit het straatbeeld enig verschil zou maken voor de vrouwen die het niet alleen uit overwegingen van trots op hun afkomst dragen. Het gaat inderdaad om de gedachte er achter, waar die hoofddoek louter een symbool van is.

vr maart 26, 2004 12:18 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Helaas worden discussies als deze gevoerd. Nog erger is het dat er een soort van verwijdering aan het ontstaan is die een goed gesprek tussen mensen met verschillende ideeen in de weg staat. Ik ben tegen segregatie, symbolen die segregatie bevorderen moet je m.i. zoveel mogelijk (proberen) te beperken. Het is namelijk een individueel recht, dat niet publiek gevoerd hoeft te worden. Verder vind ik dat je als Nederlandse samenleving niet roomser moet zijn dan de Paus. In een islamitisch land als Turkije zijn hooddoeken niet toegestaan in de publieke dienst, om maar iets op te noemen. De Nederlandse normen en waarden dienen m.i. boven het recht op individuele vrijheid te staan.

In de begin jaren 80 zocht ik naar werk. Het waren de jaren waarin menig werkzoekende zich excentriek uitdoste als Punker of Autonoom. Zij kozen voor een bestaan buiten de samenleving, sterker nog ze maakten hun eigen (kraak)beweging. Velen van hen zijn uiteindelijk goed terecht gekomen. Laten de hoofddoek dames -en baardheren hetzelfde doen.

zo maart 28, 2004 9:34 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Laat ik beginnen met te vertellen dat ik alle emoties (want dat zijn het) rondom het dragen van hoofddoekjes heel goed snap. Echter.. als we (even zonder emoties) kijken naar de feiten dan mogen wij natuurlijk nooit een hoofddoek verbieden in een democratisch land als Nederland..! Aangezien we in een wereld leven met mensen en mensen nou eenmaal emoties hebben kom ik bij mijn 1e punt.. ik snap heel goed dat er mensen zijn die hoofddoekjes willen verbieden.. m.a.w. lastig probleem!

Mijn oplossing.. niet zoveel aandacht aan geven! Het is maar een stukje stof dat vrouwen vrijwillig in Nederland (95%?) op hun hoofd dragen! Veel joodse mannen dragen een keppel.. hier hoor ik ook niemand over zeuren? Hoewel dit een andere reden heeft dan het dragen van een hoofddoek is het toch ook maar een stukje stof wat je op je (jawel!!!) hoofd draagt!

ma maart 29, 2004 12:14 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
ja, idd die keppel draagt men niet om het haar voor wellustige vrouwen te bedekken.

ma maart 29, 2004 12:16 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
keppel is eerder een handige tool om een kale plek te verbergen :D

ma maart 29, 2004 12:16 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik begin langzamerhand trouwens ook aan een keppel te "denken" :lol:

ma maart 29, 2004 12:20 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
als de keppel nu ook aan jou gaat denken hebben we een MATCH :D

heppie een kale plek dan?

ma maart 29, 2004 12:33 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Succes met het vinden van een match, Travel! Anders kan je straks altijd nog op m'n datingsite terecht, als die eindelijk af is... wie weet vind je daar wel de keppel die jou zoekt :)

Pablo Picasso schreef:
Helaas worden discussies als deze gevoerd. Nog erger is het dat er een soort van verwijdering aan het ontstaan is die een goed gesprek tussen mensen met verschillende ideeen in de weg staat. Ik ben tegen segregatie, symbolen die segregatie bevorderen moet je m.i. zoveel mogelijk (proberen) te beperken. Het is namelijk een individueel recht, dat niet publiek gevoerd hoeft te worden. Verder vind ik dat je als Nederlandse samenleving niet roomser moet zijn dan de Paus. In een islamitisch land als Turkije zijn hooddoeken niet toegestaan in de publieke dienst, om maar iets op te noemen. De Nederlandse normen en waarden dienen m.i. boven het recht op individuele vrijheid te staan.

In de begin jaren 80 zocht ik naar werk. Het waren de jaren waarin menig werkzoekende zich excentriek uitdoste als Punker of Autonoom. Zij kozen voor een bestaan buiten de samenleving, sterker nog ze maakten hun eigen (kraak)beweging. Velen van hen zijn uiteindelijk goed terecht gekomen. Laten de hoofddoek dames -en baardheren hetzelfde doen.

Ik snap niets van je betoog... ben je nou voor of tegen hoofddoekjes, en waarom? Want je combineert veel tegenstrijdigheden: Hoofddoekjes verbieden vind je goed, want dat is goed voor individuele vrijheid en punks en autonomen mogen ook zelf weten hoe ze eruit zien... ???

ma maart 29, 2004 3:58 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik heb een verdunning van mijn hoofdhaar (lees=kale plek) op mijn hoofd :D

Dank jullie wel voor de steun!!.. ik ben alleen niet monogaam en zal nooit met 1 keppel kunnen samen leven.. en datings sites.. ik weet het niet.. lijk ik dan niet heel erg wanhopig? ;-)

ma maart 29, 2004 10:06 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Gewoon lekker de tondeuze d'r over Travel. Al die verhullende maatregelen schreeuwen meestal dat je met een frusti met kaal hoofd van doen hebt. Je keppel met een haarspeld vastzetten gaat dan niet meer, da's wel weer jammer...

ma maart 29, 2004 11:57 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dat viel me de afgelopen twee jaar ook onwijs op (zo lang heb ik nu een tondeuze).. een keppel dragen zonder (lang) haar is een ramp!! Ik denk dat ik ook een gat in de markt heb gevonden.. Keppels met zuignappen! :D

ma maart 29, 2004 12:21 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
De torah heeft het alleen over bedekking van de kruin. Dat kan ook met een hoofddoek Travel :P

ma maart 29, 2004 1:28 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Hmm.. dat verbreedt wel mijn zoektocht :-).. http://www.hoofddoek-matching.nl !!!

ma maart 29, 2004 2:24 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Nu we het toch over hoofdbedekking in bredere zin hebben. Orthodox joodse vrouwen dragen vaak een pruik. En voor zover ik weet om dezelfde redenen waarom islamitische vrouwen een hoofddoek dragen (verbeter me waar nodig Travel...). Wat vinden we daar van???

ma maart 29, 2004 3:08 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende