Het is nu zo sep 24, 2017 9:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 Column - Dromen... zijn bedrog? 
Auteur Bericht
Wannabe

Bericht Column - Dromen... zijn bedrog?
Zo, als nieuwkomer, maar eens even kijken of het hier ook werkt.

Ik schrijf al een tijdje voor websites als chatnu.nl en datenu.nl en kreeg van een vriendin die hier ook komt dit als tip door omdat de reacties hier wel volwassen zijn en ik ben dus benieuwd naar jullie mening;

Column : Dromen... zijn bedrog?

Soms heb ik dat opeens. Dat ik zwaar gefrustreerd raak, vaak door (bijna) niets. Ik had net even als trigger dat ik met twee tassen uit mijn oververhitte auto moest klimmen, zonder daarbij mijn sleutel te laten vallen om daarna de deur dicht te krijgen. Bij het betreden van mijn flat leek alles mis te gaan, alsof god er persoonlijk toezicht op hield dat ik vandaag mijn dag niet zou hebben; ik struikelde over het vloerkleed, ik laat mijn sleutels vallen, ik krijg water over me heen bij het aanzetten van de kraan en laat verschillende dingen vallen... terwijl gelijktijdig mijn (gewoonlijk harstikke lieve) kat mijn aandacht probeer te krijgen. En dat kan ik dan zo allemaal bij elkaar even ab-so-luut niet hebben. Dan krijg ik de verschrikkelijke drang om iets te mollen. Om ergens mee te gooien. Om te vloeken. Om te schreeuwen.

Dus... ja, dat heb je soms hè?

Maar aldus, dat staat even overal los van. Of in ieder geval los van de column die ik ga trachten te schrijven. Zoals jullie al elders op het forum konden zien, zat ik een beetje met mijn gebruikelijke writer’s block en heb ik een beroep op jullie gedaan om een aantal onderwerpen te opperen. En ik moet zeggen dat ik blij ben dat er mensen serieus reageren, behalve sommigen die vinden dat ik over waterbuffels moet schrijven...

Voor diegene : waterbuffels zijn grote logge beesten, die in het water staan te herkauwen!

Maar hoe dan ook – er is een veelvoud aan goede ideeën gebracht en ik moet toegeven dat ik nu met een volgend probleem zit, namelijk welk onderwerp kies ik en hoe doe ik dit zonder anderen te laten denken dat hun idee niet goed was?

Wat ik dus ga doen, is waarschijnlijk een aantal columns schrijven, over verschillende onderwerpen die geopperd zijn. Ik ga dus proberen om deze week elke avond minstens één column te schrijven over een onderwerp.

Het eerste onderwerp waarover ik ga schrijven, is ‘dromen en hun betekenis’, omdat dit toevallig twee keer genoemd is en het onderwerp mij wel ligt.

Here we go...

Iedereen droomt. Maar wat ZIJN dromen nu feitelijk gezien? Mijn woordenboek geeft als antwoord ‘voorstelling in de slaap’, maar eigenlijk zegt dit nog niets. Want wát voor een voorstelling gaat het hier over? Wanneer we onze ogen sluiten, staat er dan een peleton acteurs te wachten, die een voorstelling op gaat voeren? Knap staaltje werk, van zowel de schrijver, de regisseur, video-editor en de acteurs (en ik wil ook de kostuum- en decor-afdelingen niet tekort doen), gezien de geweldige wanorde die zich tentoonstelt in mijn dromen, als ware het een David Lynch film gecombineerd met de beelden uit het werk van Quentin Tarantino, met een vleugje “Natural Born Killers” meets “Fight Club” en “Donnie Darko”. En nu wil ik hier niet mijn filmkennis tonen (want zo groot is die niet), maar wel aangeven hoe vaag mijn dromen zijn. Er is nooit een duidelijk begin, noch einde, laat staan een duidelijk plot (vandaar Lynch).

Dromen kenmerken zich door ogenschijnlijk onsamenhangende personages, wisselende of veranderende omgevingen en in 9 van de 10 gevallen een volledige afwezigheid van een verhaallijn. Toch schijnt het niet zo te zijn dat dromen volledig onlogische hersenspinsels zijn, die enkel en alleen ter ‘opvulling’ van onze slaap dienen. Er zijn zelfs stemmen die roepen dat dromen noodzakelijk is voor ons lichamelijk en geestelijk welvaren.

Er zijn genoeg theorieën over dromen, de oorsprong en de betekenis ervan. Mensen als Freud, Jung, Adler en Perls hielden zich ook bezig met droomanalyse.
De bekendste, Sigmund Freud, stelde in zijn boek ‘Het interpreteren van dromen’ dat onze hersenen, als complexe neuraal netwerk, elektrische energie opbouwt en zich moet ontladen door te dromen. Hierbij trok hij een parallel tussen onze hersenen en een machine. Daarnaast is het volgens hem zo dat alle fundamentele motivatie in ons leven bepaald wordt door instinctieve drijfveren als ons overlevingsinstinct en (hier staat Freud om bekend) het sexuele instinct. Tevens is het zo dat hij stelde dat we wanneer ons bewustzijn ons handelen niet controleert, verdrongen emoties verwerkt kunnen worden. Bijvoorbeeld tijdens ons slapen, in onze dromen dus. Tijdens onze dromen komen emoties en behoeftes die we gewoonlijk bewust verdringen naar boven en kunnen we ze de vrije loop laten. Tijdens dromen is er dan alleen nog de zogenaamde ‘censor’ binnen ons bewustzijn die de beelden vervormt, zodat de wensvervullende dromen niet té bizar en shockerend zijn... met als gevolg dat we wakker worden. Daarvoor hebben dromen een evidente en latente betekenis (wat je ziet en wat het betekent). En dat leidt tot droominterpretaties.

Dit is natuurlijk slechts EEN theorie en menig psycholoog is het hier niet mee eens. Er zijn mensen die roepen dat mensen dromen om de dagelijkse ervaringen te filteren en zo een selectie te kunnen maken voor wat weg kan en wat in ons lange termijn geheugen opgeslagen dient te worden.

Vraag is – hebben dromen nou nut of niet? Zijn de symbolen die je ziet wel symbolen, of moet je ze letterlijk nemen? En als het symbolen zijn, zijn ze dan voor een ieder gelijk van betekenis of hangt het af van de persoon zijn eigen interpretatie. Bestaat er zoiets als algemene droomanalyse? Kan je een handboek schrijven over dromen?

Naarmate ik verder schrijf kom ik met meer vragen en theorieën op de proppen, zonder dat er maar iets duidelijker wordt. Je leert meer... je vergaart meer kennis, maar oplossingen biedt het niet. Antwoorden krijg je niet.

Ik wacht op het moment tot we net zoals in Final Fantasy dromen kunnen opnemen... en voor alsnog interpreteer ik mijn dromen op mijn eigen manier. Persoonlijk denk ik dat dromen verband hebben met zowel het bewuste als het onbewuste.
Mijn idee is dat beelden uit je bewuste herinneringen geprojecteerd worden op niet-rationele gebeurtenissen, zoals angsten of wensen. Ik denk ook dat je bepaalde zaken verwerkt in dromen, maar geloof niet zozeer in profetische of voorspellende dromen, ook al moet ik toegeven dat ik dat wel eens heb gehad. Ik ken dat eerder toe aan een ‘fout in het systeem’ (zie The Matrix en deja-vú scene) dan dat er daadwerkelijk sprake is van een blik in de toekomst.

Maar wederom – het is allemaal slechts theorie en ik denk dat dit voorlopig ook wel zo blijft, tot we de volledige functionaliteit van de hersenen in kaart hebben kunnen brengen...

Groeten,

Elmo

vr feb 06, 2004 1:53 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Dromen zijn belangrijk bij het ververwerken van wat je meemaakt. Ze hebben dat bepaald door in een experiment mensen wel te laten slapen, maar steeds te wekken als ze in de REM-slaap (deel van de slaap waarin je droomt) kwamen.

Volgens mij kunnen we onze hersenen nooit helemaal doorgronden, omdat de hersencapaciteit die nodig is voor het doorgronden van een bepaalde soort hersenen groter moet zijn dan die van de onderzochte soort (oftewel: met je hersenen kun je alleen simpelere hersenen doorgronden).

Dromen hebben soms wel nut, maar alleen als je ze begrijpt. Het lastige daarmee is dat dromen vol zitten met symbolen, anderen kunnen je soms helpen bij de interpretatie, maar vaak ook niet. Als je bijv. van slangen houdt heeft een slang een andere betekenis dan wanneer je een hekel hebt aan slangen.

(Het is mij overigens maar 1 keer gelukt om een droom helemaal te begrijpen.)

O ja, nog even over Freud: Dat hij alles verklaart met sexuele drift zegt meer over hem dan over ons (bron:mijn zus die Psychologie heeft gestudeerd)

vr feb 06, 2004 7:10 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Dromen hebben denk ik te maken met verwerking en ook kun je er veel uit halen. Ik heb ooit een stagnerende droom verder afgemaakt in een therapiesessie en dat was gelijk de meest leerzame sessie die ik heb meegemaakt.
Overigens onthoudt ik dromen bijna nooit. Wel jammer eigenlijk...

za feb 07, 2004 12:47 am
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
Het schijnt dat we altijd dromen wanneer we slapen. Het feit dat we ons er niks van kunnen herinneren kan te maken hebben met de intensiteie van de droom. Ook dromen we intenser als we in een periode zitten waarin we veel van buitenaf op ons bord krijgen. Onze dromen helpen ons dan om dit in onze hersens te verwerken.
Zelf heb ik het wel een paar keer ondervonden dat ik wakker werd en nog wist waarover ik aan het dromen was. Sterker nog: Is het jullie wel eens een keer gebeurt dat je wakker wordt uit een droom die zo heerlijk was, dat je gewoon je ogen sloot en verder droomde? :) Alsof je 'ik' wist dat je nog niet klaar was met de droom...

ma feb 09, 2004 5:58 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Lucide dromen zijn pas gaaf! Ik heb ze niet vaak, maar heel af en toe. Als je lucide droomt, heb je tijdens die droom in de gaten dat het niet echt is, dat je droomt, en kan je zelf het verloop van die droom bepalen. Naar het schijnt kan je jezelf trainen om lucide te dromen, maar sommigen (ik dus ook soms) doen het van nature.
De eerste keer ging heel simpel. Ik werd in mijn droom achtervolgd door een stel enge gasten, maar op een gegeven moment draaide ik me om en zei: "Hee, moet je horen, ik droom dit, jullie zitten in mijn droom, dus nou oplazeren ja, ik ben hier de baas!" Weg waren ze. Ik heb dus vrijwel nooit meer een nachtmerrie.
Soms lukt het beter, en kan ik echt een droom helemaal omgooien. Nu wil ik daar wel eens over dromen, nu wil ik even vliegen...
Ik oefen ook vaak in mijn dromen. Bijvoorbeeld als ik een praatje moet houden wat erg belangrijk is, dan lat ik allerlei dingen misgaan in mijn droom en probeer vervolgens oplossingen uit. De meeste creatieve dingen en oplossingen in mijn dagelijkse leven, verzin ik in een lucide droom.
Mar net als Flipse onthoud ik mijn dromen zelden, en lijkt het net alsof ik in een maand maar een paar keer droom. Dus soms moet ik lang wachten voordat die enkele droom dan ook nog eens een lucide droom is.

ma feb 09, 2004 6:19 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Japjongetje schreef:
Het schijnt dat we altijd dromen wanneer we slapen. Het feit dat we ons er niks van kunnen herinneren kan te maken hebben met de intensiteie van de droom. Ook dromen we intenser als we in een periode zitten waarin we veel van buitenaf op ons bord krijgen. Onze dromen helpen ons dan om dit in onze hersens te verwerken.
Zelf heb ik het wel een paar keer ondervonden dat ik wakker werd en nog wist waarover ik aan het dromen was. Sterker nog: Is het jullie wel eens een keer gebeurt dat je wakker wordt uit een droom die zo heerlijk was, dat je gewoon je ogen sloot en verder droomde? :) Alsof je 'ik' wist dat je nog niet klaar was met de droom...

Dat laatste ken ik ja. Weer in slaap vallen en verder dromen waar je geeindigd was :)

di feb 10, 2004 1:04 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Lucide dromen zijn 8) , helaas heb ik dat ook maar zelden.

di feb 10, 2004 11:06 am
Profiel
Wannabe

Bericht 
Sam33 schreef:
Lucide dromen zijn pas gaaf! Ik heb ze niet vaak, maar heel af en toe. Als je lucide droomt, heb je tijdens die droom in de gaten dat het niet echt is, dat je droomt, en kan je zelf het verloop van die droom bepalen. Naar het schijnt kan je jezelf trainen om lucide te dromen, maar sommigen (ik dus ook soms) doen het van nature.
De eerste keer ging heel simpel. Ik werd in mijn droom achtervolgd door een stel enge gasten, maar op een gegeven moment draaide ik me om en zei: "Hee, moet je horen, ik droom dit, jullie zitten in mijn droom, dus nou oplazeren ja, ik ben hier de baas!" Weg waren ze. Ik heb dus vrijwel nooit meer een nachtmerrie.
Soms lukt het beter, en kan ik echt een droom helemaal omgooien. Nu wil ik daar wel eens over dromen, nu wil ik even vliegen...
Ik oefen ook vaak in mijn dromen. Bijvoorbeeld als ik een praatje moet houden wat erg belangrijk is, dan lat ik allerlei dingen misgaan in mijn droom en probeer vervolgens oplossingen uit. De meeste creatieve dingen en oplossingen in mijn dagelijkse leven, verzin ik in een lucide droom.
Mar net als Flipse onthoud ik mijn dromen zelden, en lijkt het net alsof ik in een maand maar een paar keer droom. Dus soms moet ik lang wachten voordat die enkele droom dan ook nog eens een lucide droom is.

hoe heb je jezelf dit aangeleerd als ik vragen mag, of is het zo spontaan gekomen dat je het 'herkende' in die nachtmerrie die je beschrijft? lijkt me erg prettig om dat verder te gebruiken, want dat herken ik...

ma feb 16, 2004 1:35 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Bij mij kwam het vanzelf.
Als je het wil trainen, dan heb ik wel tips voor je. (die ik dus van anderen heb, want zelf heb ik ze nooit gebruikt, zo'n lucide droom komt bij mij spontaan, en anders een tijdje niet, dat vind ik ook niet erg)

De belangrijkste stap is je tijdens je droom je bewust worden dat het een droom is, en niet echt.
Als je het echt serieus aan wilt pakken helpt het om al je dromen onmiddelijk op te schrijven, zodra je wakker wordt, ook als dat midden in de nacht is. Zo wordt je je sterker bewust van wat je droomt en vooral dát je droomt. Vervolgens neem je je elke keer voor je in slaap valt sterk voor dat je in de gaten wilt hebben dat je droomt. Ook bedenken wát je wilt dromen, kan in die droom sturend zijn.
Dit schijnt vaak lange training te vergen, maar je hebt zo veel meer kans dat je je tijdens je droom bewust wordt van het feit dat je droomt.

Vervolgens heb je trucs om in je droom toe te passen. Het kan vaak zo zijn dat je droom zo echt lijkt dat je in je droom twijfelt of je niet gewoon wakker bent. Wat je dan in je droom kan doen is proberen een boek of tekst te lezen. Deze tekst zal geen enkele samenhang vertonen, en bovendien, als je even wegkijkt en dan opnieuw leest, staat er ineens iets anders. Dan weet je dus dat je droomt. Ook in een spiegel kijken, of om je heen kijken, even ogen dicht en weer kijken, kan aan het licht brengen dat het niet klopt en dus een droom moet zijn.

Tenslotte kan je ook als je wakker bent trainen, door je regelmatig af te vragen of wat je ziet echt is, of een droom. Zo raak je gewend om jezelf die vraag te stellen en logisch te beantwoorden, en heb je meer kans om dat ook in je slaap te doen.

Als je in je droom doorkrijgt dat het een droom is, heeft dat vaak tot gevolg dat je wakker wordt. Als je dat aan voelt komen, kan het vaak helpen om in je droom om je as te tollen. Door een paar keer rond te draaien blijf je vaak in slaap en kan je doorgaan met je droom.

Zegt men dus :) Maar aangezien ik toch die luxe keuze heb, laat ik het liever alemaal vanzelf gebeuren.

Maar Elmo, ik ben wel benieuwd, wat herken je?

ma feb 16, 2004 4:41 am
Profiel WWW
Bericht 
Sam33 schreef:
Bij mij kwam het vanzelf.

Maar Elmo, ik ben wel benieuwd, wat herken je?

Wat ik herken is dat ik heel sporadisch in een droom mezelf er op wijs dat het een droom is, maar dat lijkt meer onderdeel van die droom dan dat ik daadwerkelijk het gevoel heb dat ik 'wakker' (of bewust althans) ben...

maar dank je voor je tips - ik heb er ook een gaaf boek over geleend, dus wie weet komt het nog wel...

ma feb 16, 2004 11:56 am
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]