Het is nu za sep 23, 2017 4:46 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Column Xaviera in nieuwsbrief 09-11-03 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Column Xaviera in nieuwsbrief 09-11-03
Pepernoten en zingende kinderkoren luiden ook dit jaar weer de start van de sinterklaasperiode in. Een periode waarin ik me elk jaar meer erger aan dit kinderfeest. Niet zo zeer om de Sint himself, maar meer om die oliedomme Zwarte Pieten die er omheen dartelen. Elk jaar weer ga ik de discussie met mensen om mij heen aan. Elk jaar weer proberen zij mij ervan te overtuigen dat de Pieten zwart zijn door de schoorsteen en dat ze helemaal geen slaven waren van Sinterklaas. Dat de dikke lippen en het Surinaamse accent toevalligheden zijn en dat ik niet zo moet zeuren.

Blijkbaar is het niet voldoende voor de Nederlandse bevolking dat er een grote groep mensen is die zich vreselijk stoort aan dit feest en zich zelfs beledigd voelt. Het non-argument; “het bestaat al zo lang…” moet Sinterklaas elk jaar weer buiten schot houden. Voor alle duidelijkheid, de slavernij, antisemitisme en de 100-jarige oorlog bestonden ook heel erg lang, dat kan op zichzelf nooit een reden zijn om iets in stand te houden. Maar Sinterklaas hoeft van mij ook niet weg (al vind ik het feest bijzonder stupide). De Pieten moeten weg. Waarom dat te veel gevraagd is…geen idee.

Maar dit jaar ga ik die discussie niet aan heb ik besloten. Dit jaar, in het jaar van de nieuwe politiek ga ik een hele andere discussie aan. Dit jaar, het jaar dat de Nederlandse grenzen nog maar op een kier staan, heb ik hele andere vragen te stellen rond de persoon sinterklaas en zijn pieten. Want in Nederland tolereren wij geen illegalen uiteraard. Hebben die Pieten wel een werkvergunning zou ik willen weten? En de volgende keer dat ze aankomen in de haven zou ik dan ook willen voorstellen dat we ze in afwachting van hun procedure eerst vast zetten in een Asielzoekers Centrum. Zomaar ons land binnenkomen en dan nog eens hun cultuur waarin mensen in de zak worden gestopt en kinderen met de roe worden geslagen aan ons op proberen te dringen dat accepteren wij tegenwoordig natuurlijk niet meer. We hebben hier normen en waarden zeg.

En dan die Sint. Dat lijkt me nou echt het type belastingvluchteling. Daar zou de belastingdienst ’s naar moeten kijken. En daarbij is hij een regelrechte reli-freak. Gevaarlijker nog, een reli-freak die verdachte pakketjes uitdeelt aan onze kinderen. Dat geeft toch te denken zeg nu zelf.

Nee, dit jaar zal ik in de discussie rond St. Klaas heel andere argumenten gebruiken dan voorgaande jaren. En zoals het post-Pim tijdperk ons leert, scoren dat soort argumenten bijzonder goed bij de gemiddelde Nederlander. Wie weet komt er nog een politieke beweging uit voort. At your service Sinterklaas.

Xaviera

wo nov 12, 2003 2:51 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]