Het is nu wo okt 18, 2017 3:14 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Ben je Nederlander of niet? 
Auteur Bericht
Moderate Poster

Bericht 
Arucamba schreef:
Citaat:
nou het verschil in normen en waarden over b.v. opvoeding, scholing, verzorging, werk, criminaliteit, drugs, sex,

Aan de ene kant heb je het over "basale normen en waarden" en aan de andere kant wil je doen voorkomen dat die niet voor iedereen het zelfde zijn.

Willen we niet allemaal hetzelfde voor onze kinderen en voor ons zelf?
Citaat:
Er is geen een land op de wereld waar zoveel identiteiten bij elkaar gebracht zijn.

Citaat:
Verenigde Staten, Canada?

Citaat:
Voel jij je nederlander?
Zo ja waarom wel?
zo nee waarom niet?

Hoe voelt een Nederlander zich?

Ik ben er geboren, tergelijker tijd dat ik in Europa ben geboren en in de Westerse wereld. Betekend dat dan dat ik moet kiezen uit een van de drie?

Of bedoel je dat omdat ik in Soest ben geboren dat ik een Soestenaar ben of misschien toch een Utregnaar of Randstedeling?

Waarom is het zo belangrijk om mensen in een hokje te stoppen? 8)
Citaat:
Voor iedereen die nederlander in zijn paspoort heeft staan.

Het is niet zo dat iemand in een hokje geplaatst moet worden. Ik zelf ben daar een felle tegenstander van maar de vraagstelling is duidelijk. de opdracht is om verschillende doelgroepen te onderzoeken als jij vindt dat jij niet onder de doelgroep Nederlander valt moet je niet reageren. Ik bepaal namelijk niet of jij bij de doelgroep Nederlander hoort. Ik begrijp je verzet tegen deze vraag maar hij is erg breed gesteld zonder vooroordelen.Ik vraag niet om naar de wereld of een gemeente te kijken maar naar jou als Nederlander.
Ik ben geboren in deventer en heb zelf Nederlander in mijn paspoort staan. Maar ik schaam me er voor Nederlander te zijn. Ik ben al geruime tijd werkzaam in de verslavingszorg zodat ik al een duidelijk beeld heb van de struisvogel praktijken van mensen die in Nederland wonen. We begrijpen het allemaal maar in de praktijk loopt iedereen met een erge grote boog om de verslaafden heen.

Als ik dat bericht te horen krijg van Sam gaan ook gelijk bij mij mijn nekharen omhoog. Als dakloze of thuisloze krijg je een uitkering €115 per week.probeer daar eens een kamer voor te huren met daarbij ook nog eens je eten en drinken!
Kom hierbij niet aan met het is hun eigen keus wat ik regelmatig in mijn omgeving te horen krijg. Daarom alleen al schaam ik me om Nederlander te zijn.

Laatst bijgewerkt door speedy67 op di okt 14, 2003 4:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

di okt 14, 2003 11:30 am
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
ik heb echt geen idee waarom, maar ik voel me geen Nederlander...
ik ben wel gewoon hier in Nederland geboren, maar ik voel me niet zo, ik denk vaak in het engels en op school sta ik er ook een 9 voor... ik hou ook echt heel erg van papiamentu wat ik nu aan het leren ben van wat vrienden.
mijn ouders en zussen voelen zich 100% nederlands... maar ik niet... en ik snap niet waarom. ook heb ik veel buitenlandse vrienden, uit aruba, engeland, schotland en amerika... daar praat ik ook gewoon engels tegen.. eigenlijk zoals ik gewoon denk.. overigens zijn dat mijn beste vrienden...

di okt 14, 2003 1:52 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Grappig. Ik heb ook weinig met de nederlandse taal. Heb een aantal jaren in de automatisering gewerkt, sprak en las toen veel engels. Betrapte mezelf er tijdens engelstalige trainingen vaak op dat ik in het engels zat te denken. Ik zou er geen probleem mee hebben als engels hier de officiele voertaal zou worden. Wat heb je uberhaupt aan nederlands in de rest van de wereld?

di okt 14, 2003 4:07 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Neemt niet weg dat nederland veel Leenwoorden heeft.
Een taal zonder eigen karacter.
Engels als voertaal en Nederlands als dialect?

di okt 14, 2003 4:23 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
ik voel me bij vlagen nederlander, maar vaak wordt mij door anderen duidelijk gemaakt dat ik dat toch net weer niet ben - al ben ik hier gebroen en getogen. Overigens hebben alle Arubanen en Antillianen die op Aruba en de antillen zijn geboren en getogen (en nooit hier zijn geweest) ook Nederlander in hun paspoort staan.

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

di okt 14, 2003 4:40 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Xaviera schreef:
ik voel me bij vlagen nederlander, maar vaak wordt mij door anderen duidelijk gemaakt dat ik dat toch net weer niet ben - al ben ik hier gebroen en getogen. Overigens hebben alle Arubanen en Antillianen die op Aruba en de antillen zijn geboren en getogen (en nooit hier zijn geweest) ook Nederlander in hun paspoort staan.
Ik ken zelf een paar mensen die van de antillen afkomen en die zijn niet blij met de situatie zoals die op dit moment gaande is op hun eilanden.
Het liefst willen ze weer terug naar de situatie dat Nederland weer volledig de macht heeft.
Maar goed we gaan hierbij behoorlijk off topic.

di okt 14, 2003 4:48 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ehm ..klinkt misschien raar maar hoe voelt een Nederlander zich dan? Wat is een nederlands gevoel dan :?

di okt 14, 2003 7:24 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Het gaat in dit geval om het saamhorigheidsgevoel. Netzoals een hoeligan zich identiviceerd met zijn voetbal club. Hoewel dit appels en peren vergelijken is.

di okt 14, 2003 8:37 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
De manier waarop een hooligan zich met een voetbalclub identificeert roept bij mij eerder vergelijkingen op met hoe Janmaat zich met Nederland identificeerde...

di okt 14, 2003 8:49 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
ben ik mee eens. Ik vond het ook al geen goede vergelijking. Alleen wat ik probeerde te verduidelijken is dat wat een cultuur is.b.v. Nederlander.
De theorie zegt:

Cultuur is het geheel van voorstellingen, opvattingen, kennis, waarden en normen dat mensen als lid van een samenleving overdragen en verwerken d.m.v. bewuste/onbewuste leerprocessen.

Misschien was dit een betere antwoord op de vraag van butterfly :P

di okt 14, 2003 9:07 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Maar even een stapje terug. Jij beweerde dat er tussen culturen een groot verschil is w.b. basale normen en waarden. Dat vraag ik me dus af! Vergelijk alleen al de christelijke en moslim/islamitische cultuur. (en ik reken alle witte nederlanders voor het gemak bij de christelijke cultuur). Wat zijn nou daadwerkelijk de verschillen? Ik denk dan aan normen en waarden rond het huwelijk, misdaad en de manier waarop een goed christen of moslim zou moeten leven. Ik zie geen verschil...

di okt 14, 2003 9:50 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Flipse schreef:
Maar even een stapje terug. Jij beweerde dat er tussen culturen een groot verschil is w.b. basale normen en waarden. Dat vraag ik me dus af! Vergelijk alleen al de christelijke en moslim/islamitische cultuur. (en ik reken alle witte nederlanders voor het gemak bij de christelijke cultuur). Wat zijn nou daadwerkelijk de verschillen? Ik denk dan aan normen en waarden rond het huwelijk, misdaad en de manier waarop een goed christen of moslim zou moeten leven. Ik zie geen verschil...
Ik zeg niet dat er een groot verschil is maar er zijn verschillen. Het is erg leuk om door deze forum te lezen want dan lees je ook in sommige gevallen waar b.v. de normen en waarden verschillend zijn. Kijk maar de vraag over een relatie met een moslim vrouw. De westerse opvatting is daar heel anders in (ik laat in het midden of dit beter of slechter is) ook alleen al de normen en waarden die gelden in het geloof. het gaat om kleine dingen die mensen anders laat kijken tegen culturen aan.
Ik heb een Libaneese vriend die met een Nederlandse is getrouwd. Ik heb nog nooit iemand zo ongelukkig zien worden dan hij hier in Nederland.Heel dapper probeert hij de Nederlandse cultuur te begrijpen (soms toe te passen)Maar als het komt op Normen en waarden dan snapt hij de Nederlanders niet meer. Ik kan me dat voorstellen. Daarom de stelling dat basale Normen en waarden overal ter wereld hetzelfde zijn, daar kan ik niet helemaal achter staan.
Maar wat zijn Normen en waarden?
Normen zijn afspraken, regels, en richtlijnen
Waarden zijn opvattingen of met andere woorden wat jij belangrijk vindt.
Samen vormen ze de visie.

deze visie vormt een beeld van wat jij een goed samenleven vindt.
Hier zit dus al de knoop.
Mijn visie kan heel anders zijn dan die van jou maar de normen kunnen hetzelfde zijn. Maar ook kunnen mijn Normen verschillend zijn dan die van jou maar zijn de waarden hetzelfde. De uitkomst (visie) kan dus heel verschillend zijn en dat geldt ook voor de basale Normen en waarden.

Als jij stelt dat iedereen vind dat je moet eten, drinken en een dak boven je hoofd moet hebben dat onder de basale normen en waarden moet rekenen heb je gelijk maar ik dank dat er meer is. Daarom zie je binnen een cultuur ook altijd subculturen ontstaan die net even andere opvattingen hebben. Religie speelt een grote rol, ook de rol van de vader en of moeder speelt een grote rol in de opvattingen van een persoon. gebeurtenissen die je in je leven meemaakt spelen een rol.

Maar goed alleen met de basale normen en waarden die volgens jou voor iedereen gelijk zijn kom je naar mijn idee toch te kort.

wo okt 15, 2003 10:23 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik wil daar dan toch de geschiedenis bij betrekken. Vrouwen b.v. zijn in onze westerse maatschappij al een behoorlijk eind geemancipeerd en gelijkwaardig aan mannen. 100 tot 150 jaar geleden waren wij westerlingen geen haar beter dan islamieten vaak nu nog. Hadden vrouwen hier ook een dienende rol en geen sodemieter in te brengen. En die strijd voor gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen is hier in het westen ook nog niet geheel gestreden. En ik zou meer voorbeelden kunnen verzinnen van dingen die bij ons tientallen jaren geleden net zo waren als bij in onze ogen "achterlijke" culturen. En dat zijn vaak opvattingen die in onze cultuur ook nog niet geheel uitgebannen zijn. Wij kunnen veroordelen hoe in andere culturen homofilie als ziekte wordt gezien. Maar hoe open en tolerant zijn wij westerlingen naar homofilie als het er echt op aankomt?

wo okt 15, 2003 8:56 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Betekend dit dan dat de westerse cultuur dan 100 tot 150 jaar moeten gaan stilstaan?
of moeten de andere culturen dan sneller veranderen?
Maar wijken we nu niet te veel van het onderwerp af?

Ik vind de opmerking van butterfly wel interesant.
Ik heb nl bewust geen referentie kader aangegeven zodat je hoe je als Nederlander moet voelen hierin heel open is.
Ik had net zo goed kunnen stellen voel je je Marokaan of chinees of wereld burger.

do okt 16, 2003 1:14 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik wil toch nog ff kort van het onderwerp afwijken ;-) Het betekend niet dat we een "terugval in cultuur" door immigranten maar moeten pikken. Wat we ons wel moeten realiseren is dat het vaak om onderwerpen gaat waar we als autochtone nederlanders ook nog niet altijd geheel verlicht in zijn. (homofilie, positie van vrouwen etc). Het is te gemakkelijk onszelf als heiligen ten opzichte van de barbaren af te schilderen.

do okt 16, 2003 1:47 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende