Het is nu zo jul 23, 2017 8:34 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 'Pierson ME'er' echt stadsmonumentje 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht 'Pierson ME'er' echt stadsmonumentje
'Pierson ME'er' echt stadsmonumentje

De muurschildering van een gestyleerde ME'er wordt een monument.

NIJMEGEN - Het poppetje valt nauwelijks op in de Piersonstraat. Maar het is wel herkenbaar als een ME'er gewapend met schild, wapenstok en helm. De gestyleerde muurschildering zit er al sinds februari 1981 toen Nijmegen even weer op de oude vestingstad leek, die het ooit geweest was. In 1981 was het echter een soort burgeroorlog tussen bewoners, krakers en de gevestigde orde.

Het was al dagen onrustig in de stad. Met name in de omgeving Piersonstraat. Oude panden moesten plaats maken voor een parkeergarage had de gemeente besloten. Maar door woningnood geplaagd, was een deel van de Nijmeegse bevolking het hiermee niet eens.

Een jarenlange juridische strijd was aan de schermutselingen vooraf gegaan en op 23 februari barstte de bom. Een ultimatum aan de krakers van de slooppanden was verlopen. Straten gebarricadeerd en de vrijstaat Eenhoorn uitgeroepen. De krakers en sympathiserende bevolking wisten van geen wijken. De overheid zette drie Leopardtanks in, twee speciale
bergingstanks, een pantserwagen, duizend agenten en militairen, tweehonderd ME-busjes en een helikopter.

Het pleit was snel beslist, maar de overheid had slechts een schijnoverwinning behaald. Enkele dagen na de gewelddadige ontruiming demonstreerden 17.000 mensen in het Nijmeegse centrum. Het publieke draagvlak voor de aanleg van de parkeergarage was totaal verdwenen. De gemeenteraad haalde uiteindelijk bakzeil en blies de plannen af.

In die periode verschenen in Nijmegen gestyleerde ME-mannetjes op de muren als een stil protest tegen de grote inzet van politie, militairen en materiaal tijdens de Piersonrellen.

De schildering op het tuinmuurtje bij nr. 33 is de enige origineel overgebleven protestschildering. De vele tientallen andere ME-mannetjes hebben de tand des tijds niet doorstaan. De gemeente heeft nu besloten om de muurschildering de officieele monumentenstatus te geven. Eind vorig jaar is de gemeente akkoord gegaan met de aanwijzing als monument. Ook eigenaar Portaal stemt nu in met die status. Beide partijen onderzoeken wat de beste manier is om de muurschildering te conserveren.

vr apr 13, 2007 1:26 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
In Nijmegen heerst altijd nog een leuk cultuurtje qua muurschilderingen van sjablonen. In een wijk als Bottendael kom je regelmatig leuke dingen tegen :-)

zo apr 15, 2007 4:01 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Hier ook wel eens. Er is regelmatig iemand met een mal bezig, met teksten als "Marokkanen zijn lief"
en bij een parkeerautomaat: "Ceci nést ce pas d'amour"

Noem eens wat dingen die je bent tegengekomen? Ik vind dat altijd wel gaaf!

ma apr 16, 2007 1:21 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]