Het is nu do jul 27, 2017 6:39 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Dijkshoorn 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Dijkshoorn
Een kroket als u en ik
Uitgegeven: 17 juni 2010

Twee weken geleden noemde ik Jan Peter Balkenende een kroket. Ik deed dat als huisdichter in De Wereld Draait Door. Door Nico Dijkshoorn.

Jan Peter zelf, de kroket in kwestie, zat vlak voor mij en probeerde tijdens het voorlezen van het gedicht zoveel mogelijk op een Hollandse stoofschotel te lijken. Iets met aardappelen desnoods. Vastkokend.

Het leek er heel even op dat hij op de bekende nostalgisch nationalistische manier zou reageren, met een subtiele verwijzing naar ons imperialistisch verleden.

“Wat is er mis met het pasteibakje, gevuld met Hollandse ragout, meneer Dijkshoorn? Eten waar we trots op waren. Of zoiets heerlijks als onze, op de katjangs veroverde, geitensaté? Toch? Als we nootmuskaat wilden, dan schopten we iemand helemaal lens. Toch? Toch? Wat is daar mis mee?”

Jan Peter hield zijn mond. Nou ja, bijna. Hij nodigde mij uit om gezellig op het torentje langs te komen, als hij weer premier was. In welke eeuw dat zou worden vertelde hij er niet bij.

Het was een van te voren bedacht leukigheidje van zijn nieuwe spindokter. De oude, Jack de Vries, zou iets beters hebben verzonnen. “Nee jij, Dijkshoorn, jij uitgeragde hoer van Van Nieuwkerk, met je spraakgebrek. Mijn kind dicht beter. Nee, jij bent een delicatesse.”

Enkele dagen na de kroketuitzending kwam er in Den Bosch een wat oudere man op mij af. Hij was boos. Dat deed je niet, iemand voor kroket uitmaken. Het was wel onze premier. Schandalig vond hij het.

Mossel, dat kon nog, maar kroket, dat ging te ver. Heel jammer vond hij het. Het was niet nodig geweest. Als het daar in Nederland naar toe ging, dat we elkaar voor bittergarnituur gingen uitschelden, dan hoefde het voor hem niet meer. Wat was de volgende stap? De koningin uitmaken voor een koud geworden lihanboutje? Ik moest me diep schamen.

Sommige mensen is niet uit te leggen dat er niets prachtiger bestaat dan een kroket. Hoewel. De bitterbal is misschien nog wel mooier. Zo lief, met zijn zessen op een schoteltje. Een eenheid, maar toch ook weer individuen.

Ik gebruikte voor Balkenende het woord kroket omdat ik bitterbal te flauw vond. Men zou kunnen gaan denken dat ik een woordgrapje maakte. Daarom koos ik voor kroket.

Ik houd erg van kroketten. Ze zijn zo oer-Hollands. In Spanje proberen ze ook wel iets in die richting, maar dat blijft lachwekkend gedoe. Het korstje is er altijd te dun. Ze kennen er ook geen mosterd. Ik heb de kroket lief. Voor mij staat de kroket voor geborgenheid.

Je vader die ‘s avonds laat thuiskomt, met een zak vol kroketten. Groter geluk bestond er niet. Een kroket met brood. De twijfel: zal ik hem opensnijden en op brood smeren of eet ik hem toch zonder brood?

Een kroket zet je aan het denken. Een slecht afgebakken kroket kan je dag vergallen. De hap, het kokendhete paardenvlees op je onderlip en dan de ijskoude kern. De diepe teleurstelling die je dan voelt.

Een goed afgebakken kroket brengt je daarentegen heel even in aanraking met De Schepping. De knapperige korst, niet te natte ragout, het vlees. De geur. Een portie bitterballen eten is als een goed boek lezen. Zo vreselijk op zien tegen het einde. Als Jezus een beetje kijk had gehad op de moderne keuken dan zou hij rode kool in kroketten hebben veranderd.

Ik zag Jan Peter Balkenende de studio binnenwandelen en dacht: kroket. Een mensenkroket. Aan alles zag ik dat het van binnen kolkte. Een eenzame kroket, omringd door die ordinaire afbakkers van het CDA. Jan Peter Balkenende is misschien wel de mooiste kroket met armpjes die ik ooit zag. Als ik toch een vergelijking moet maken: Rita Verdonk, rottende ragout in het profiel van je schoen. Geert Wilders: een kapot gebakken bamischijf.

Jan Peter is een prachtkroket. Daar zou hij trots op moeten zijn. Misschien is dat wat er aan ontbrak. Hij miste de moed om zichzelf als een kroket te zien. Daar ging het fout. Over enkele jaren zal Jan Peter zien dat ik gelijk had. Laat hem niets forceren. Hij heeft genoeg tijd om de kroket in zichzelf te ontdekken. Dat gaat lukken. Daar ben ik van overtuigd.

za jun 26, 2010 3:07 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]