Het is nu vr jul 21, 2017 4:56 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 'Dader moet eigen strafproces betalen' 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht 'Dader moet eigen strafproces betalen'
'Dader moet eigen strafproces betalen'
Uitgegeven: 19 februari 2010

DEN HAAG - Daders moeten opdraaien voor de kosten van hun eigen strafproces, als het aan de VVD ligt. De partij presenteerde dit voorstel vrijdag.

''De vervuiler betaalt'', aldus Tweede Kamerlid Fred Teeven. ''De belastingbetaler hoeft niet voor deze kosten op te draaien.''

Ook wil de VVD dat een dader naast de directe schade van het slachtoffer, ook de indirecte schade vergoedt. Bijvoorbeeld de kosten die een werkgever maakt wanneer het slachtoffer tijdelijk niet kan werken.

Tenslotte moet het volgens Teeven mogelijk worden om nog voor een proces beslag te leggen op de bezittingen van een overtreder. ''Als een dader bij aanhouding met 500 euro op zak loopt, moet dit meteen worden afgenomen.''

Om deze plannen te realiseren, zal het Wetboek van Strafvordering op meerdere punten moeten worden aangepast.

vr feb 19, 2010 3:25 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: 'Dader moet eigen strafproces betalen'
Dus even kijken...
Ik had 's middags het steeds racistischer partijprogramma van de VVD gelezen, en was daar nog steeds kwaad over. Aan het begin van de avond maakte mijn vriendin het bovendien uit. Toen heb ik naar de drank gegrepen. Stom, maarja. In de kroeg waren ze me op een gegeven moment beu, en ik liep naar huis. Tja, en toen kwam Fred Teeven daar de hoek om met zijn arrogante kop. Ik zag hem denken: "langharig werkschuw tuig..." Het is hartstikke fout, ik weet het, maar ik kon me niet beheersen. Ik deed alsof ik gewoon voorbij liep, maar op het laatst stak ik mijn voet tussen zijn benen en tackelde hem. Ik weet niet meer wat ik dacht, iets van pootje haken en vallend kabinet. Slaat nergens op, hij zit niet eens in het kabinet. Hij ging onderuit en kwam niet best terecht. Pols gebroken, gecompliceerde fractuur. Bleek later dan.
Ik schrok zelf verschrikkelijk van wat er gebeurde. Belde direct ambulance. Maarja.

De kosten dus.
-ziektekosten heer Teeven: ambulance, twee operaties, vier controles: 10.000 euro.
-kosten werkgever heer Teeven: 3 maanden niet gewerkt, kosten bestaan uit bruto loonkosten en immateriƫle kosten (gesneefd initiatiefwetsvoorstel). Het loon van Teeven is 6737 euro per maand, voor de werkgever zal dat dus zo'n 9000 zijn. Immaterieel: 250.000 euro. 3 x 9000 = 27.000 euro, bij elkaar 277.000 euro.
-kosten strafproces eerste aanleg: 8500,-
-beroep: 10500
-cassatie: 17000
Bij elkaar 36.000
Totaal generaal: 323.000 euro.

Ik ben met mijn eigen werkgever nog aan het procederen. Ook hij wil een schadevergoeding voor de anderhalf jaar cel die ik heb gekregen, waardoor ik niet kon komen werken. En de staat wil de kosten op mij verhalen voor het anderhalf jaar opsluiten van mij.

Ik kom er nu wel achter hoeveel alles kost. Veel te veel. Zelfs als ik die twee procedures win, en alleen die 3 ton hoef te betalen: ik heb geen werk meer, en ook van mijn oude loon kon ik dat nooit betalen. Ik heb daarom besloten dat ik Fred Teeven ga ontvoeren en losgeld ga eisen. Het is de enige uitweg. Ik moet al die arme mensen betalen: de dokters, de politieagenten, de gevangenisdirecteur, de rechters, de werkgever van de heer Teeven en die van mij, al die arme mensen die er niets aan kunnen doen dat ik mijnheer Teeven zijn pootje heb gehaakt, en die er wel aan willen verdienen.

Ik hoop maar dat ze mijnheer Teeven 3 ton waard vinden...

vr feb 19, 2010 3:51 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]