Het is nu di apr 25, 2017 10:09 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 De Boze Stoeptegel 
Auteur Bericht
Moderate Poster

Bericht De Boze Stoeptegel
"He, dat is leuk! Eindelijk gebeurt er eens wat!". Dit dacht een stoeptegel die zich al tijden lag te vervelen op een meestal erg rustige stoep in een willekeurige stad in een willekeurig land. (Als ik mij niet vergis was het de Bestevaerstraat in Amsterdam.) Het was al een oude stoep en zoals dat gaat met oude stoepen, raakt er wel eens een tegel wat los. Soms wipt zo'n tegel dan ook nog omhoog. Eigenlijk moet dat onmiddellijk verholpen worden. Iemand zou daar wel eens over kunnen struikelen. Of een vandalig aangelegd type wrikt de tegel helemaal los voor onplezierige plannen. Maar hoe gaat dat, bezuinigingen, prioriteiten en andere mooie woorden zorgen ervoor dat een tegel los blijft liggen. Bloedlink.

"Ojee, help, daar ga ik!" Dit riep de dame toen zij over die tegel struikelde. Ze maakte een prachtige val. Zo'n echte, klassieke, bananenschilval. Ze brak daarbij wel haar nek. Dood.

En daarmee begon het gebeuren waarover diezelfde stoeptegel zich zo verheugde. Mensen kwamen van alle kanten aanrennen. Roepend, gebarend en drukdoenend. Het werden er steeds meer. "Wauw!", dacht de tegel, "Ik Maak Wat Mee!" Het werd nog beter toen er ook nog een ambulance aan kwam scheuren. Met sirene. De tegel kon het allemaal vanaf de eerste rang aanschouwen. En genoot.

Het schouwspel was naar zijn idee veel te vlug afgelopen. En toen ook nog de een of andere onverlaat het in zijn hersens haalde om hem eens goed recht te leggen - "Moet je kijken, Harry, deze tegel hier ligt helemaal scheef. Ik durf te wedden dat die arme dame daarover is gevallen en" - toen bedacht de tegel zich niet tweemaal maar zorgde er direct voor dat de vingers van de man die niet Harry heette goed klem kwamen te zitten. "Zo, dat zal hem leren!", want in het tegelbrein was het volgende plannetje onstaan. Als hij nou lekker een beetje scheef, niet al te scheef, want dat zou te veel opvallen, maar wel scheef genoeg om mensen flink te laten struikelen, als hij nou eens precies zo scheef bleef liggen, dan bleef er nog een wat gebeuren! De steen gniffelde van plezier. Zijn saaie leventje was over.

En inderdaad. Geen van de mannen, of iemand anders, bijvoorbeeld van de gemeente, ondernam verdere pogingen om de tegel goed recht en vast te leggen en een week later struikelde er een klein jongetje. Nee, nee, nee!, dit verhaal is niet zo erg (hoewel, het einde, nou ja), dit is verhaal is op dit moment niet zo erg dat ook het jongetje het loodje legde. Hij brak alleen maar een been. Maar blerde daarbij wel zo hard dat de tegel van schrik bijna spijt kreeg van zijn plannen. Daarna was er weer een hoop geroep enzovoort en de ambulance sireende dit keer ook bij het wegrijden. En dacht dat dat alleen was om het jongetje een beetje te plezieren.

Weer een week later - en moet je nagaan. Het was geen herfst zodat bladeren de tegel bedekten en het had ook niet gesneeuwd of zo - amper een week later struikelde er een zakenman (die geen haast had) en helaas, ja, ik ben bang dat hij zo ongelukkig op de stoeprand terecht kwam dat, ja met zijn hoofd, inderdaad, het zag er heel onprettig uit. Behalve de gebruikelijke troepen, kwam er nu ook een schoonmaakploeg in actie. De tegel was zeer in zijn nopjes. Wat gebeurde er ineens toch veel in zijn eerder zo saaie leventje.

Kwaadaardig grimassend lag hij te wachten op het volgende slachtoffer. Dat kwam niet. Wat er wel kwam, was een stel heel vervelende mannen met een hekje en dat hekje plaatsten ze om de tegel. (Dat ik die mannen vervelend noem, is natuurlijk niet omdat ik ze zelf vervelend vind. Integendeel! Ze kwamen levens redden. Maar de tegel vond ze wel heel vervelend, en die tegel is nou eenmaal de hoofdpersoon van dit verhaal. Vervelende mannen dus.) Dat gaf natuurlijk aanvankelijk wel enige activiteit, en daar was de tegel nog steeds dol op, maar het enige wat er vervolgens gebeurde was dat er honden tegen dat hek aanplasten. Over de tegel heen! Stinken dat het deed. De tegel werd dus bozer en bozer, in plaats van vallende mensen had hij nu piesende honden. Hij zon op wraak.

Ondertussen werd er in het gemeentehuis besloten dat de stoep opnieuw betegeld zou worden. Dit was nog een hoop gedoe, want er was uiteraard geen geld voor en bovendien "geachte voorzitter, zijn onze burgers toch niet blind en deze stoep zou pas over 5 jaar gedaan worden". Uiteindelijk werd de stoep er uitgehaald, maar er met dezelfde tegels, om te bezuinigen, weer ingelegd. De tegel deed zijn uiterste best om weer scheef en losliggend teruggelegd te worden, maar stratenmakers zijn geen onvoorbereide Harries en zij droegen degelijke dikke handschoenen en hadden ook tegels-in-nette-en-stevige-rijen-dwingend gereedschap bij zich. Bovendien heetten ze John en Ali. Het enige dat de tegel kon doen was zijn buik zo erg mogelijk inhouden. Hierdoor kwam de stoep enigszins schuin te liggen hetgeen het proces van los en scheef gaan liggen bij de afzonderlijke tegels versnelt. Zo omschreef de opzichter, die toen het werk af was, kwam kijken het tenminste. Maar ja, toen was het werk dus al af en om nou die rottige stoep er weer helemaal uit te halen.

De tegel had nu wel in korte tijd een hoop meegemaakt, maar nu lag hij weer
in diezelfde rustige straat. Er gebeurde geen bal, behalve dat hij zich nu lag op te vreten en steeds kwader en kwader werd. Hij hield zijn buik in, zette hem flink uit, maar het hielp niets. Zelfs niet in een wat schuin liggende stoep. Gelukkig voor hem moest een half jaar later het asfalt van de straat vervangen worden. Zo stond dat in de beleidsplannen. En omdat daarbij ook verkeersdrempels geplaatst werden, en er kennelijk ergens nog een potje gevonden werd, ging ook de hele stoep er weer uit. Dit keer om vervangen te worden door nieuwe tegels. De oude tegels kwamen in een grote container terecht (de tegel ergens onderop) en werden langdurig en nogal hotsend vervoerd naar een plek aan een dijk die verzwaard moest worden.

De tegel was al kwaad, maar werd door de bijzonder onplezierige manier van vervoeren laaiend! Dit was niet zijn idee van lol. En het ergste moest nog komen. Aangekomen bij de dijk werden de afgedankte stoeptegels eerst hardhandig uit de container gekieperd en vervolgens in stukken gedrild! Dit betekende niet de dood van de tegel, zo zitten tegels niet in elkaar. Maar in plaats van één boze tegel, waren er nu wel honderd! Honderd woedende stoeptegelbrokjes die ter dijkverzwaring onder de grond gestopt werden. Onder de grond zitten, daar houden tegels niet van, ook niet als ze nog maar stukjes zijn. Nog een beetje bozer! En, aargh!, de dijk wemelde ook nog eens van de konijnen. Ja ook van duizendpoten en ander gespuis, maar die stinken niet zo. Konijnen wel. Heel erg zelfs. De brokken werden nog woedender! Zo woedend dat ze uitelkaar spatten.

Er moeten meerdere boze tegels in de lading hebben gezeten. Nee, niet allemaal, de meeste tegels leiden een zo saai leven in een stoep dat ze in een heel diepe slaap vallen waar geen dril ze uit kan halen. Maar wel genoege boze tegels om te zorgen dat de dijk het begaf. Het was midden in het regenseizoen en het water stond erg hoog, een flinke overstroming was het gevolg. Tja, en als de dijk nu ook in Nederland had gelegen dan waren er alleen wat uiterwaarden ondergestroomd, misschien wat huizen, verder niet zo veel aan de hand. Maar de tegels waren helemaal naar Bangladesh gebracht. En uiterwaarden stellen daar niet zoveel voor, de huizen van de mensen ook niet. Veel mensen konden ook niet goed zwemmen, hoewel je je kunt afvragen of kunnen zwemmen geholpen zou hebben in de sterke stroom.

Laatst bijgewerkt door tonk op zo okt 27, 2002 11:57 am, in totaal 1 keer bewerkt.

za okt 26, 2002 11:37 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Oei, &#8221 en dergelijke was niet de bedoeling.
In bill's woordjes stonden daar gewoon """ en ---.

za okt 26, 2002 11:40 pm
Profiel WWW
Directeur feestcomite
Directeur feestcomite

Bericht 
tonk schreef:

Heb ik je te lang onder narcose laten zitten???? :?:

zo okt 27, 2002 11:54 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
tonk schreef:

heb jij dat geschreven?

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

zo okt 27, 2002 2:16 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Safira75 schreef:
tonk schreef:

heb jij dat geschreven?

Het is een verhaal dat ik een tijdje terug geschreven heb. Op zo'n vervelende regenachtige dag, vandaar dat ik er nu weer aan moest denken toen ik deze rubriek zag.
Ik had het gewoon vanuit word gekopieerd en hierin geplakt, worden alle " en ' en - &@221. Nouja!
Maar dat heb ik nu door het bericht te editen hersteld. Dat maakt het wat leesbaarder.

zo okt 27, 2002 5:54 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik vind het verhaaal TOFFFFFFF

WE want more!!

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

zo okt 27, 2002 10:30 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Dit is een leuk verhaal meid. Heb je er meer?

ma okt 28, 2002 10:19 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]