Het is nu di jul 25, 2017 2:52 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Geboorte van jerusalem :-) 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Geboorte van jerusalem :-)
Een man had twee zonen. De een was rijk en de ander was arm.
De rijke zoon had geen kinderen, maar de arme zoon was gezegend met veel zonen en dochters.
Eens werd de vader ernstig ziek. Hij was er zeker van spoedig te moeten sterven. Dus riep hij zijn zonen 's zaterdags bij zich en maakte hen bekend dat hij het land gelijkelijk onder hen verdeeld had. Toen stierf hij.
Voor het vallen van de avond begroeven de zonen met eerbied hun vader volgens de vaste gewoonten.
Die nacht kon de rijke zoon niet slapen. Hij zei bij zichzelf: 'Wat mijn vader gedaan heeft is niet rechtvaardig. Ik ben rijk, mijn broer is arm. Ik heb meer dan genoeg te eten, terwijl de kinderen van mijn broer nauwelijks brood op de plank hebben. Laat ik de grenspalen in het midden van ons grondgebied verzetten zodat mijn broer een groter deel heeft. Echter, hij mag mij niet zien.
Als hij mij ziet zal hij beschaamd zijn. Ik moet dit 's morgens in alle vroegte doen, voordat het licht wordt.' Zo sliep hij in, vredig en blij.
Ondertussen kon de arme broer niet slapen. Woelend in bed zei hij bij zichzelf: 'Wat mijn vader gedaan heeft is niet rechtvaardig. Ik heb het voorrecht voortdurend veel zonen en dochters om mij heen te hebben, terwijl mijn broer de schande ervaart geen zonen te hebben die zijn naam in stand houden en geen dochters die hem verzorgen op zijn oude dag. Hij behoort het land van onze voorouders te hebben. Misschien dat dit een beetje zijn onbeschrijfelijke gemis kan goed maken. Echter, als ik het hem geef zal hij beschaamd staan. Ik moet vroeg opstaan voor het licht wordt en de landpalen die mijn vader geplaatst heeft verzetten.' Zo sliep ook hij tenslotte in, vredig en blij.
Op de eerste dag van de week, 's morgens heel vroeg, lang voordat het morgen werd, kwamen de twee broers elkaar tegen bij de oude grenspalen. Zij vielen elkaar wenend in de armen.
Op die plek is de stad Jeruzalem gebouwd.

H.J. Takken

do dec 19, 2002 1:30 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
:? :?

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

wo feb 19, 2003 3:02 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht