Het is nu za jul 22, 2017 6:52 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Integratie is dat gratis? 
Auteur Bericht
Moderate Poster

Bericht Integratie is dat gratis?
Integratie is dat gratis?

Een avondje onder vrouwen is de beste remedie voor ontspanning. Vooral als er veel humor mee gemoeid gaat. Dit alles ontbrak er niet aan bij de voorstelling van
Mr. Amhai. Aan vermaak en improvisatie was er absoluut geen tekort. Deze volgens mij een zeer geintegreerde marokkaan leek wel lachgas die mijn lachspieren van hun dorst wist te lessen. Wat een inspiratie Najib Amhali...

Mijn hercencellen konden het weer niet laten om zijn volgende zin te ontvoeren:
Integratie is dat gratis? Een grap van hem een goede vraag voor mij. Zou het nu gratis zijn die integratie? Enn...wat is nu de betekenis van het woord integratie?
Om een antwoord op deze nieuwsgierigheid te vinden heb ik heel wat mensen met mijn brandende vraag bestookt. Zo wist mijn collega Jos te vertellen dat men pas van integratie kan praten als het woord in kwestie effen is aan Belg zijn.
Belg worden?? Euh..bedoeld hij iemand als Jefke van de hoek of zou hij iemand bedoelen als Julia Roberts ik wil wel maar ik kan niet die net verhuisd is naar de stad omdat ze toch maar niet gewend raakte aan de mestgeur?

Een Belg is volgens ons Joske iemand die de Nederlandse taal beheerst, ten tweede de Godsdienst thuis laat zodat er geen pauze hoeft ingelast te worden om eventjes een babbeltje richting Mekka te doen. Het derde punt wat volgens hem één van de belangrijkste maar nieuw voor mij is dat de allochtone gemeenschap niet mag vergeten om de straten te vegen.

Leergierig dat ik ben starte ik een onderzoek naar de most-wanted niet troitoir kuiser. Mijn moeder heb ik erop moeten betrappen dat zij in de winter haar stoep best wel durft te verwaarlozen. In de zomer vind zij de troittoir veel aangenamer en verdient deze meer aandacht. Karima’s moeder daar tegenover voelt zich geroepen als voorbeeldburger de Hobokense stoeptegels in hun waarde te laten. Fayza haar ma haalt er zelfs wekelijks de hardharige borstel met bruine zeep en sproeier bij, zo krijgen Taymounts flora’s en die van de buren alle liefde. Uiteindelijk kwam ik tot de ontdekking wie de most-wanted niet troittoir kuiser is. Klaartje haar mamaatje liet mij met een glimlach weten dat dit niet tot haar lievelingsbezigheden behoort. Wat zij niet graag doet zal zij niet met tegenzin doen. Magda deelde mij vrij serieus mee dat zij al genoeg belastingen betaald .
Vast en zeker horen de belastingen niet tot de van voor niet woorden. Het eerste wat mijn hersenkonkels weten door te geven bij het horen van dit woord is dat het alweer vele euro’s gaat kosten. Hoeveel zou nu integratie kosten? Misschien valt er wel te onderhandelen over een eventuele korting?

Zonder enig moment te verliezen vuurde ik ook op Magda de integratievraag af. Zo vertelde zij mij dat zij Ali van de Brederodestraat best wel als schoonzoon zou zien zitten. Deze jongen bezit een onbevlekte Nederlandse taal, staat elke morgend op om het uitzendkantoor een bezoekje te brengen vol nieuwe hoop zijn universitaire diploma’s eindelijk eens van dienst te kunnen zijn. Bovendien heeft deze jongen een uiterlijk om Mr. Gabanna tegen te zeggen. Volgens Magda is Ali een zeer geintegreerde Marokkaan. Hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat deze jongeren het centrum van de integratie bij uitstek niet mogen betreden? De discotheekuitbaaters zien deze Ali Gabanna’s liever gaan dan komen, terwijl het bij de Fatima’s zo ver gaat dat de uitnodigingen tot in hun brievenbus reiken en de rode loper wordt uitgerold bij aankomst, wilt het maar niet lukken voor Ali om een geintegreerde marokaan in een dischotheek te zijn. Dan maar een munthee drinken bij Diab Abu Jaja...
Zou integratie nu toch goedkoper zijn voor vrouwen???

Ik ben ervan overtuiged dat mijn trouwe vriend de dikke Van Dale de essentie van integratie zal weten, hij laat mij nooit in de steek...
Hij vertelt mij dat de bedoeling van integratie het tot één harmonsich geheel zou moeten leiden of het opnemen in een geheel. Wat ik er in mensentaal onder versta is dat het eigenlijk niet uitmaakt hoe of wie u bent zolang dat u maar 1 happy family vormt...

Integratie is helemaal niet gratis! Het heeft een vrij duur prijskaartje hangen. Altijd heb ik gedacht dat dit ding moeiteloos betaalbaar is, tot ik het prijskaartje wat dichter tot bij mijn neus bracht en de cijfers veel duidelijker kon bekijken. Een beetje marketing her, een beetje public relations der enn...voor dat u het weet zijn er enkele die de volle pot moeten betalen zonder er sprake is van een vriendenprijs.

Sophia Laaroussi.

ma dec 09, 2002 1:20 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]