Het is nu zo sep 24, 2017 1:30 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Reisverhaal Servië 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Reisverhaal Servië
Het is al weer een jaar en nog een beetje geleden, maar zo gaaf dat ik het hier maar eens wilde posten: Een reisimpressie van augustus vorig jaar in Servië...

Wat Servië betreft, ga er een keer heen. Het is daar echt te gek. Leven en dood liggen er vlak bij elkaar, maar het leven is dan ook zo veel intensiever dan hier... Alleen al de kroegen en de bandjes. In plaats van een podium met supersterren die je niet mag aanraken, afgeschermd met crowdcontrol-hekken, ga je gewoon aan een tafeltje zitten, zwaai je met wat geld, en komt er een orkestje om je heen staan spelen. De vrouwen in je gezelschap springen op tafel en beginnen te dansen. De mannen stoppen hun geld onder de dansende BH's, en de vrouwen halen dat geld er uit en stoppen het in de trompetten van het orkestje. Pas wel op, want als je laat merken dat je de muziek gaaf vind, richten ze hun trompet recht op je oor, afstand 1 centimeter ;)
Hier wat foto's en een reisimpressie van het zigeunerfestival in Gutcha, een halve dag van Belgrado, waar eens per jaar zo'n 100.000 mensen (voornamelijk boeren, maar ook langzamerhand meer toeristen) in een dorpje van 5 kleine straatjes alles op zijn kop zetten. Het muziekje wat je hier http://www.home.zonnet.nl/dreamingbas/Underground11.MP3 (1,3 Mb) kan luisteren komt van de film Underground en is typisch voor wat ze daar spelen.

Afbeelding

Op de tweede dag houdt de waterleiding ermee op - die is immers gebouwd op een bevolking van hooguit 150 zielen. De smerigheid is ongelooflijk, maar de lol ook. Twee truttige Duitse toeristes die samen met mij en 40 anderen in een half afgebouwd huis verblijven, weten niet wat ze overkomt. Ze hadden net hun haar vol geparfumeerde shampoo, toen er ineens geen water meer uit de kraan kwam...de volgende drie dagen liepen ze met harde plakken in hun haar... LOL
Onze WC bestaat uit een prachtig apart tuinhuisje, waar helaas nog geen riolering of water is geïnstalleerd, maar waar een driehoekig gaatje van 7 cm breed in de planken vloer is gezaagd... het blijkt voor 40 man toch net iets te moeilijk om alles goed te mikken.... Blech!

Afbeelding

Het enige eten op dit festival, naast een soort stinkende rottende kool - niet voor vegetariërs, dit land. Onze groep heeft ook drie varkens gekocht voor het avondeten. Een enorm dikke Serviër met het uiterlijk van een Middeleeuwer op Nikes bereid de maaltijd. Dat wil zeggen, eerst de hals open van de krijsende varkens, dan aan het spit. Als ze gaar zijn legt hij ze op een grote tafel, en chopt ze met een kleine bijl in stukken. Met ontbloot bovenlijf staat hij daar te werken, de blote immense pens druipend van het zweet en vet. De Duitse toeristes zijn gefascineerd door zoveel gorigheid, en komen aarzelend naderbij terwijl de reus enorme klappen uitdeelt met zijn bijl. Hij gromt iets in het Servisch, waarvan ík zelfs begrijp dat het betekent dat ze uit de buurt moeten blijven, maar ze snappen het niet, en zetten weer een stap dichterbij.
De reus haalt weer uit, en als zijn bijl het varken splijt, spuit er een golf vet uit, recht over de toeristes heen... Helaas meiden, het water doet het nog steeds niet... :)

Afbeelding

De armoede is niet overal. De meeste Serviërs hebben een levensstijl vergelijkbaar met die van ons. Ze luisteren naar Lounge, hebben hippere kleren aan dan wij. Maar zij die arm zijn, zijn echt straatarm. Belgrado kent een grote krottenwijk, en ook hier in Gutcha kom je kinderen van hooguit 5 jaar oud tegen die zichzelf met bedelen of muziek in leven moeten houden. In ruil voor deze foto koop ik eten voor haar. Ze weet niet wat haar overkomt!

Zigeuners hebben het hier overigens wel zwaar, maar veel minder zwaar dan in de rest van Oost-Europa. Hun traditionele beroepen worden alleen in Servië erkend, en nadat Servië zich terugtrok uit Kosovo, vluchtten de meeste zigeuners dan ook met hen mee.

Afbeelding

Het feest barst los. Elke straat staat barstensvol dansende mensen, van allerlei slag. Niet op de foto staat het grote aantal veteranen en nep-veteranen (jongens die dwepen met de oorlog). Nationalisten die soms T-shirts dragen met, naar het lijkt, geweldige zelfcynische teksten, maar die zeer serieus bedoeld zijn. Bijvoorbeeld een foto van Karadçic (die nog steeds gezocht wordt als oorlogsmisdadiger) met de tekst: "Ik zit in Gutcha".

Ik ben hier met mijn beste
vriendin, die uit Servië komt. Ze heeft het niet gezegd, maar ze gaat er eigenlijk van uit dat ze wel een keer met mij naar het ziekenhuis zal moeten. In Nederland krijg ik namelijk altijd makkelijk ruzie met vreemden. Niet omdat ik ruzie zoek, en vechten doe ik al helemaal niet - ik zou niet durven. Maar blijkbaar kijk ik arrogant, of iets dergelijks. In elk geval gebeurt het me heel vaak dat één of andere dronken idioot op me af komt en met me wil vechten.
In Nederland is dat geen probleem. Ik kan behoorlijk smerig kijken, en ik ben goed gebekt. Er gebeurt dus nooit wat in Nederland. Iemand komt naar me toe om te zeggen dat ik zo goed als dood ben, ik zeg een paar woorden terug, kijk hem in de ogen, en hij vertrekt weer.
Maar in Servië is het anders. Hier wordt niet eerst gepraat, maar meteen geslagen. Als je geluk hebt. Veel veteranen lopen nog steeds met wapens rond, en een groot deel van hen heeft zulke gruwelijke dingen meegemaakt of moeten doen dat ze volkomen geflipt zijn. Vandaar mijn vriendin's onuitgesproken angst.

Diep in de nacht gaat het inderdaad bijna mis. Ik sta in mijn eentje volkomen bezopen in een straat te dansen, als er een groep van zo'n 40 veteranen op me af komt. Het is duidelijk waar ze voor komen. Een feest is geen feest zonder flinke knokpartij, en die smerige hippie is het perfecte slachtoffer.
Maar ik ben dronken, en vrolijk, en voel me onkwetsbaar, en al ben ik niet onkwetsbaar dan kan me dat ook niks meer schelen. Voor ze iets kunnen doen pak ik de leider van het stel beet, schop hem vriendelijk onder zijn kont en begin hem lachend uit te schelden in half Nederlands, Engels en Servisch. Dat vind hij zo cool dat hij me tot een held uitroept en het hele stel bier voor me koopt!

Afbeelding

Ik schreef al, alles is hier tegengesteld aan truttigheid. Je hebt zo ruzie, maar het is ook zo weer goed. Ik voel me hier thuis, want die Nederlandse voorzichtigheid en afstandelijkheid is niets voor mij. Ik zeg tegen een Servische vriend dat ik me hier haast normaal voel. Wees gerust, zegt hij, dat ben je echt niet!

Afbeelding

Tegen een uur of 6 komen er grote spuitwagens, die met water (waar halen ze het vandaan??) de straten schoon willen vegen. Maar zoals je ziet, dat lukt niet. Uiteindelijk stapt de chauffeur uit en begint mee te feesten.

Hopelijk heb ik je niet verveeld ;)
Nazdravlje!

Laatst bijgewerkt door Sam33 op do feb 19, 2004 4:17 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

ma okt 13, 2003 11:32 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Leuk!! :D ik was in Kroatië voor een paar dagen in Juli van dit jaar, ik dacht dat het daar basic was; in vergelijking met wat jij beschrijft was ik in een 5 sterren bestemming. Ik ben voor een dag naar de plevisch (zal het wel verkeerd schrijven) meren gegaan en zag onderweg nog veel sporen van de oorlog, betekend dat dat het in Servië nog erger is?

di okt 14, 2003 3:49 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Dat gaat wel. In Belgrado staan nog steeds aardig wat kapotgeschoten gebouwen, op het platteland ben ik verder nauwelijks geweest.
Het belangrijkste waar je aan merkt dat er oorlog is geweest is dat zaken zoals wegenonderhoud, pensioenen, ziekenfonds enzovoorts gewoon feitelijk niet bestaan.
Het land is failliet. Je betaalt nog steeds wel voor je ziekenfonds, maar als je ziek bent krijg je niets, want het geld is gewoon op.
Overal zie je sporen van een rijk verleden. Monumenten die tot 10 jaar terug opgeknapt werden, dijken die tot 10 jaar terug onderhouden werden - daarna niets meer.

di okt 14, 2003 8:36 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]