Het is nu wo sep 20, 2017 1:10 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Mijn vakantie land : Turkije 
Auteur Bericht
Wannabe

Bericht Mijn vakantie land : Turkije
MIjn vakantie land is Turkije

Het hoogland van Anatolië is het belangrijkste landschap van Turkije.
Het bestaat uit een ca. 2000-2500 m hoge, boomloze, deels woestijnachtige
hoogvlakte, in het noorden en in het zuiden door hoge randgebergten omgeven, allebei met een groot aantal toppen van 3000 m en meer. Naar de Egeïsche zijde lost het hoogland zich op in een aantal kleinere gebergten.
Op het hoogland bevindt zich een gebied zonder afvloeiing, dat ongeveer eenderde van het gehele hoogland in beslag neemt.Het bestaat
voor een groot deel uit zoutsteppen, afgewisseld met zoutmoerassen en
zoutpannen. Het vrijgekomen bodemzout werd met het overblijvende water naar het
laagste punt van het gebied gevoerd, waar het op 940 m hoogte het Tuz Gölü (= Zoutmeer; ca. 1650 km2) vormde. Ook in het zuidwesten van het afvoerloze gebied vormden zich zoutmeren. Langs de gehele kust van het schiereiland loopt een smalle vlakte, waar de rivieren brede en diep in het land dringende dalen hebben gevormd.
Het Armeense Hoogland begint ongeveer op de lijn waar het schiereiland Klein-Azië naar voren treedt; de bergketens van Pontisch Gebergte en Antitaurus komen hier samen en waaieren daarop weer naar het oosten zodanig uit dat een groot, vrijwel geheel uit vulkanische gesteenten bestaand hoogland wordt gevormd: Armenië. De gemiddelde hoogte hiervan bedraagt ca. 1650 m; in het noorden en zuiden stijgt het echter in zijn randgebergten tot meer dan 4000 m. In het oosten ligt Turkijes hoogste berg, de Ararat (5156 m). Turkije ligt in een gebied dat zich kenmerkt door het vaak optreden van aardbevingen, dikwijls van zeer verwoestend karakter. Vulkanisme is eveneens over heel Turkije verbreid, doch het sterkst geconcentreerd in Armenië. In West-Anatolië begon de vulkanische activiteit sinds 1924 opnieuw. Europees Turkije is een grotendeels laag gelegen landschap met veel moerassen.

Turkije bezit weinig rivieren, die bovendien vrijwel niet geschikt zijn voor de scheepvaart. Globaal gezien stromen de rivieren naar alle zijden van het Anatolisch plateau af en doorbreken op weg naar zee de randgebergten. Zij hebben een groot verval (tot 11%) en ontwikkelen daardoor een sterke erosiewerking; aan de monding vormen zij dikwijls deltalandschappen uit het meegevoerde materiaal. De grootste geheel op Turks gebied stromende rivier is de Kizil Irmak (= Rode Rivier). De Turkse meren liggen grotendeels in de beide afvoerloze gebieden en hebben deels zout, deels brak, op plaatsen met ondergrondse waterafvoer voor een deel zelfs zoet water.

Klimaat
Het klimaat vertoont grote verschillen, die vooral samenhangen met de ligging ten opzichte van de zee en de hoogte. Het binnenland bezit een sterk landklimaat, terwijl de kusten een zeeklimaat hebben. Depressies, gemiddeld ongeveer vijf per jaar, komen uitsluitend in het koude jaargetijde voor en trekken dan over de Zwarte Zee of over de Middellandse Zee, maar nooit over het centrale hoogland. Hun invloed gaat niet verder dan enige tientallen kilometers landinwaarts. Daardoor komen in het binnenland zeer lage temperaturen voor. Aan de voorzijde van de Middellandse-Zeedepressies voeren woestijnwinden droge, warme lucht ook naar het binnenland, met name in het voorjaar. 's Zomers waaien onder invloed van de lage druk boven Azië noordelijke winden. De kusten zijn dan koeler dan het binnenland, juist tegengesteld aan de wintersituatie. Behalve langs de kust, m.n. van de Zwarte Zee, is de neerslag gering en sterk wisselend.

Planten en dieren
In het droge hart van het Centraal Plateau is veel grasland. Tegen de flanken van uitgedoofde vulkanen, zoals de Kara Dag en de Erciyas Dagi, waarvan de hogere hellingen vaak bebost zijn, komen steppen voor, evenals op de plateaus van Oost-Turkije tussen de gebergten. Op de hellingen van de Taurus en de Antitaurus komt in lente en zomer een weelderige grasgroei tot stand. Eeuwen van houthakken en grazen hebben de bossen uitgedund en teruggedrongen (van 70% tot 26% van de oppervlakte) en hebben zelfs hun samenstelling veranderd. Door het aanhoudend grazen van geiten in de westelijke kustgebergten overheerst daar het struikgewas. De dichtste bossen van Turkije liggen in het noorden, op de noordelijke hellingen van het Pontisch Gebergte bij de Zwarte Zee.
Bruine beer, wolf, wild zwijn en panter komen hier en daar nog voor; de tijger is uitgeroeid, de leeuw is al heel lang geleden verdwenen. Voor de vogelwereld is Turkije een belangrijke passeerplaats in de trek; de Bosporus is bekend om de grote standplaats van trekvogels in herfst en voorjaar. Veel roofvogels, aalscholvers en pelikanen broeden in Turkije; de kaalkopibis is een uitstervende broedvogel. Een bekend reservaat is o.a. het Manyasmeer in westelijk Aziatisch Turkije, een belangrijke broed- en overwinteringsplaats voor vogels.
Het zeewater wordt bevolkt door makrelen, zeebaarzen, dolfijnen, sardines, tonijnen, moeralen, palingen en inktvissen. Grote zeeschildpadden leggen in het zand langs de zuidkust hun eieren.

wo feb 26, 2003 4:10 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
hey maar ben jij turks?

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

wo feb 26, 2003 4:50 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik ben twee keer in Turkije geweest. Is zeker een schitterend land. En erg vriendelijke mensen. Ik denk dat ik die derde en vierde keer ook nog wel eens ga :D

wo feb 26, 2003 4:55 pm
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
ja ik ben turks, ik woon al drie jaar in Nederland maar ik wil graag naar Turkije gaan wonen, maar mijn ouders zijn hier.

wo feb 26, 2003 5:44 pm
Profiel WWW
Moderator

Bericht 
Turkije is zeker leuk, maar Turken zijn zo klein :wink:..... Gaan we weer, heb ooit eens een eenmalig speekselcontact gehad met een Turk in Turkije, die wilde meteen al een camping met me gaan beginnen in Ephesus.... Dan kon ik paarden houden (PAARDEN???????) en hij caravans verhuren ofzo...

Geweldig dat waren nog eens tijden, inmiddels precies 2 jaar geleden, in het schitterende Istanbul! Zeker de moeite waard, vooral als je met 2 postpuberale meiden gaat, 18 en 19..... Mmmm, dat mijn ouders me hebben laten gaan!

NL-girl, die toen teveel raki heeft gedronken en daar nog steeds wazig van is

do feb 27, 2003 8:54 pm
Profiel WWW
Wannabe

Bericht Re: Mijn vakantie land : Turkije
Haha, geweldig verhaal! Ik heb niet zo iets meegemaakt, maar wel een leuke vakantie gehad in Antalya! Met 3 vrienden een appartementje gehuurd, inclusief zwembad :D, erg goed geregeld. Vond het wel erg warm in Turkije, mag van mij wel 5 graden minder ofzo. We hebben ook wat dagtripjes gemaakt naar bijvoorbeeld aquapark en Kursunluwatervallen, prachtig!

do sep 30, 2010 1:09 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]