Het is nu za okt 21, 2017 8:49 am




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Een botanische tuin van stickers 
Auteur Bericht
ere-allochtoon
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 02, 2002 5:30 am
Berichten: 7534
Woonplaats: Eindhoven
Bericht Een botanische tuin van stickers
Een botanische tuin van stickers
Door SIMON ROOD


Eindhoven is stickerstad. Geen lantaarnpaal, verkeersbord of verkeerslicht is níet volgeplakt met kleine, maffe ontwerpjes. De scene ontstond tien jaar geleden en krijgt zelfs internationaal aandacht. "Stickeraars vieren de vrijheid van de straat.”

De prullenbak op straat is het mooiste ’plakobject’. Het is een lelijk ding dat verfraaiing verdient, en de sticker is meteen op de plek waar die uiteindelijk toch terecht komt: tussen het afval, verweerd door weer en wind. Tenminste, als je het space3 vraagt. De twee Eindhovense ontwerpers die schuil gaan achter deze naam, behoren tot de stickerpioniers die tien jaar geleden begonnen met het overal in Eindhoven opplakken van eigen logo’s. Vooral hun logo met het Mickey Mouse-achtige ruimtescheepje met Evoluon-vorm is erg bekend. Het siert menig Eindhovens verkeersbord, stroomkastje en lantaarnpaal.
"We kwamen van de kunstacademie in Den Bosch en dachten: ons werk is eenmalig te zien op een tentoonstelling. We wilden iets blijvends en zo onze ontwerpen aan een groot publiek tonen.” De stickercultuur is in geen Nederlandse stad – naast hooguit Rotterdam – zo rijk als in Eindhoven. Hier ontstond ruim tien jaar geleden deze vorm van street art, zoals het internationaal heet. Achter pseudoniemen als space3, Lempke, Solcrew, Erosie en Big Daddy Gun gaan een of meerdere kunstenaars of ontwerpers schuil die de openbare ruimte – de straat – zien als hun werkruimte. Van toevallige voorbijgangers in het centrum van Eindhoven is het publiek in een decennium gegroeid tot een internationaal kunstminnend publiek. Wereldwijd zijn exposities gehouden die werk van Eindhovense stickeraars tonen. De straatkunst is opgenomen in boeken van kunstuitgevers als het Britse Thames & Hudson tot aan het Italiaanse graffitiblad Garage. Het werk van space3 is te zien geweest in Parijs, Praag tot aan vooraanstaande expositieruimtes in Tokyo toe. Maar ook dicht bij huis neemt Greytones, onderdeel van de Dutch Design Week, jaarlijks werk van hen op.
"Eindhoven staat bekend om zijn stickers ”, zegt Erosie, nog een Eindhovense stickerpionier. "Het is een soort design, het past bij de stad.” Erosie werkt als freelance-illustrator. Als stickeraar is hij vooral bekend van het target. De gemeente Eindhoven denkt minder kunstzinnig over de vele plakplaatjes. Maandelijks verwijdert schoonmaakbedrijf Ergon in het ’rode’ winkelgebied in het centrum stickers en posters. Er zijn uitzonderingen: café La Folie in de Vrijstraat heeft van de gemeente de toezegging dat de gevel ongemoeid blijft. De eigenaresse waardeert de stickers wel. Het ’wildplakken’ kost de stad 18.000 euro per jaar, zegt een gemeentewoordvoerster. "We zien het als vervuiling, niet als vandalisme. Het is illegaal.” Erosie vindt het schoonmaken onbegrijpelijk. "Met de grote opruimactie die een jaar terug begon is het hart uit het lijf van de scene gehaald. De binnenstad was een verzamelbak van initiatieven. Het was een botanische tuin van stickers .”
"Als er een avond was geweest in de Effenaar, kon je na afloop in de binnenstad zien wie er van buiten de stad waren gekomen”, herinnert space3. Ook in Rotterdam besloot de gemeente onlangs grondige schoonmaak te houden en de honderden verschillende stickers te verwijderen. Utrecht en Leiden kennen eveneens een (weliswaar bescheidener) stickerscene. Voor Erosie en space3 is de sticker ontstaan als antwoord op de commercie. "Waarom spreek je van vervuiling als de stad vol hangt met reclameposters en lcd-schermen?”, stelt Erosie. "Zoals Media Markt met zijn red light district, dat heeft niets met de stad te maken.” Stickers des te meer: Eindhovense ontwerpers gaan ’op een creatieve manier om met hun openbare ruimte’, vertelt Erosie.
"Je hebt volledige artistieke vrijheid. De ongebruikte plekken in de stad krijgen bestemming. Heel democratisch, op een onschuldige manier, zeker in vergelijking met graffiti.” Bovendien ook makkelijker dan graffiti, waarvan stickeren een variant is. Iedereen die wil, kan een sticker maken. Met een leeg stickervel en een stift of printer, of je gaat met een eigen ontwerp naar een drukker. Zoals De Stickerkoning in Veldhoven, die aardige omzetten draaide dankzij de ontwerpers. "Ze snapten niet waar die ineens vandaan kwamen,” zegt space3. Zelf hadden de twee jonge ontwerpers in het begin ook niet in de gaten dat het opplakken van eigen logo’s zo’n grote cultuur kon worden. Het plakken voor de lol leverde serieus werk op. "We werden na verloop van tijd herkend en gevraagd.”
Het duo verzorgt inmiddels voor verschillende tijdschriften en instellingen de lay-out, posters en affiches. Op de vraag waarom de stickercultuur juist in Eindhoven zo groot is geworden, komen verschillende antwoorden. De ene plakker meent dat het saaie, grijze uiterlijk van de stad vroeg om versiering, de ander meent dat het ontbreken van plekken voor kunstenaars de verklaring is. Erosie: "Er broeit van alles in de stad en dat komt naar buiten.” Zo ook het ’malspuiten’, dat voortkomt uit de punkwereld. Met een ijzeren sjabloon en spuitbus zetten ontwerpers figuurtjes op muren. En dan is er van verschillende kunstenaars nog ’houtfiti’, zoals Erosie het noemt. Je maakt een eenmalig houten kunstwerk en dat hang je ergens in de stad op.
"Dat zijn allemaal unica”, zegt space3. Wat de stickerscene ook bevorderde, is het open en jonge karakter van Eindhoven, dat de stad gemeen heeft met Rotterdam. Waar Amsterdam veel gevestigde orde kent, is in Eindhoven iedereen welkom, meent Erosie. "Hier kun je je eigen ontwerpen opplakken, in Amsterdam is daar geen ruimte voor.”
Het hoogtepunt heeft de stickerscene achter de rug, denkt space3. Zeker nu het stickeren wordt geïmiteerd door ’commerciëlen’. Iedereen stickert, is de misprijzende constatering van de pioniers. Van radiozender tot massagepaleis en van telefoonaanbieder tot zelfs de toegangssticker van het Van Abbemuseum. Zo gaat dat met subcultuur: ze wordt opgenomen door datgene waartegen ze zich afzet.
"Voorheen had je de sticker voor op de agenda. Nu plakt iedereen op straat”, constateert Erosie. "Dat hebben wij in gang gezet. Zelfs de overheid moedigt nu het plakken van ’I love verkeersregels’ aan in spotjes.” Ondanks schoonmaakacties en oprukkende commercie ’blijft de energie’, meent Erosie. "De stickeraar viert de vrijheid van de openbare ruimte, van de straat. Het is goed dat er eigenzinnigheid heerst in de stad.”

_________________
Illegaal ben je niet, illegaal wordt je gemaakt.


za sep 02, 2006 10:18 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
phpBB.nl Vertaling