Het is nu za okt 21, 2017 8:45 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 In de war 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht In de war
Heb je wel eens een boek gelezen die je helemaal in de war doet raken?
Vertel...welke was het?

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

za maart 05, 2005 10:05 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
De koran.
Omdat ik het een ontiegelijk slecht boek vind. Er zit totaal geen lijn in. Wat wel weer als voordeel heeft dat het moeilijk is om iets uit de context te halen. Er is namelijk helemaal geen context!
Maar dat algehele gebrek aan context maakt het ook erg moeilijk om te begrijpen.

Ik snap niet dat een dergelijk boek het heilige boek is (niet op de grond leggen! niet lezen als je ongesteld bent!) van alle moslims over de wereld.

zo maart 06, 2005 11:02 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Hey tonk, was net verwikkeld in een hele discussie over relgie (islam) op mijn weblog. Aangezien jij de Koran hebt gelezen, kan je misschien wat bijdragen aan deze discussie?

http://xaviera.punt.nl/index.php?home=1#187380

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

zo maart 06, 2005 6:36 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Ik ben na jaren nog steeds een beetje onder de indruk van "Der Einzige und sein Eigentum" (de enige en zijn eigendom) van Max Stirner.

Stirner is degene waar Freud veel van zijn ideeën vandaan heeft gejat, en Karl Marx heeft ooit gezegd dat het zijn enige echt gevaarlijke vijand was. Stirner propageert een soort welbegrepen egoïsme, waarbij je samenwerkt om je eigen doelen dichterbij te brengen. Hij vind principes even walgelijk als bazen, en weigert zich door één van beiden te laten knechten. Of het nu om god gaat, of de rechtvaardigheid, vaderlandsliefde, eerlijkheid, de liefde zelf: Ze streven allemaal slechts zichzelf na, dus waarom zou ik dat niet ook doen.

Voor mij een onrustbarend boek, want het is totaal tegengesteld aan hoe ik ben: ik ben eerder iemand die anderen probeert te bekeren, en het is jammer dat ik niet in god geloof, anders was ik vast priester geworden ;)
Tegelijkertijd is Stirner net als ik een anarchist, en heb ik weinig verdediging tegen zijn egoïstisch-nihilisme. Oftewel: ik ben het niet met hem eens, maar ik kan zijn argumenten nog steeds niet ontkrachten.

Overigens heb ik zijn boek niet helemaal gelezen. Hoewel het een vlammend en vaak ook grappig betoog is, is het ook ontzettend hermetisch geschreven. Ik kwam tot bladzijde 42 ofzo. Maar ik heb het boek uit Den Haag laten komen, uit de rijksbiep. Daar lag het boek al sinds 1909, en het was zwaar beduimeld en vaak uitgeleend. Evengoed zaten bladzijde 17 en 18 nog steeds aan elkaar vast, en was er dus nog nooit iemand zo ver gekomen! :lol:

ma maart 07, 2005 7:25 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Xaviera schreef:
Hey tonk, was net verwikkeld in een hele discussie over relgie (islam) op mijn weblog. Aangezien jij de Koran hebt gelezen, kan je misschien wat bijdragen aan deze discussie?

http://xaviera.punt.nl/index.php?home=1#187380

"De koran gelezen" is een groot woord. Ik lees meestal 1 hoofdstuk, of als het een kleintje is een aantal kleine.
Gisteren nog 69-77 ofzo en die zeiden allemaal hetzelfde: gelovigen = goede mensen gaan naar de hemel, ongelovigen = slechte mensen naar de hel.
Daar werd ik niet echt vrolijk van. En waarom in zoveel hoofdstukken voortdurend hetzelfde zeggen?
Ook in andere hoofdstukken wordt erg vaak de tegenstelling tussen gelovigen = moslims = goed = hemel en ongelovigen = kufars = slecht = hel benadrukt.
Wat voor mensbeeld krijg je als je dat dagelijks leest?

ma maart 07, 2005 8:21 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
probeer is :

"er komt een vrouw bij de dokter "

schrijver kluun..

was er stil van...

ma maart 21, 2005 3:34 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]