Het is nu di apr 25, 2017 10:17 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Bedreigen volkssport nummer 1? 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Bedreigen volkssport nummer 1?
Er werden altijd wel mensen bedreigd, maar sinds de opkomst van Pim Fortuyn is het echt ontzettend hard gegaan. Ik weet zelf hoe het is, ik heb een paar maanden achter dichtgetimmerde ramen gewoond, met politiebewaking voor de deur. Ik had op internet een paar grappen over Pimmetje gemaakt, en dat vonden zijn fans genoeg reden om me zo'n 1000 haatmails en bedreigingen per dag te sturen, weken lang... Gelukkig is er toen uiteindelijk niets gebeurd.

Hieronder nog een voorbeeld van hoe idioot het kan worden:
Citaat:
Eigenaren Gronings rookcafé met dood bedreigd
Uitgegeven: 3 maart 2009

GRONINGEN - De twee eigenaren van 'rookcafé' De Kachel in Groningen zijn met de dood bedreigd.

Sinds de rechter het duo op 20 februari veroordeelde tot een boete van 1200 euro wegens het herhaaldelijk overtreden van het rookverbod, hebben de horecaondernemers tientallen bedreigingen ontvangen.

Dat zei Ronald Sannes, een van de twee eigenaren, dinsdag. Het tweetal ontving de dreigementen per post en per mail.

Gastenboek

Ook op het inmiddels gesloten gastenboek van de website van De Kachel lieten antirokers en voorstanders van het rookverbod berichten achter.

Volgens Sannes dreigden de afzenders hem en zijn broer, die mede-eigenaar is, op te hangen en De Kachel in de brand te steken.

Aangifte

Sannes heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Erg onder de indruk van de bedreigingen is hij niet. ''Ik maak me geen zorgen. Ik ben tenslotte de kleinste niet'', laat hij weten.

Let wel, het rookverbod is bedoeld ter bescherming van de mensen achter de bar, niet van de klanten.
Rationeel gezien worden in dit geval dus barmensen bedreigd met de dood, omdat ze te weinig aan hun eigen gezondheid denken...
"Als jij in de rook blijft werken en niet aan je eigen gezondheid denkt, hang ik je op en steek ik je kroeg in de fik."

Natuurlijk zit hier geen rationele overweging achter, dit soort bedreigingen zijn puur irrationeel. Maar waarom worden ze dan toch geuit?

Het bedreigen van elkaar is in een rap tempo een wezenskenmerk van onze cultuur aan het worden. Misschien hebben we de neiging om te denken dat de wereld nou eenmaal verhard, maar dat is onzin. Uit onderzoek in België en Engeland blijkt dat daar vrijwel nooit bedreigd wordt, het is iets puur Nederlands.
Wat denken jullie, hoe komt dat? Waarom bedreigen zoveel Nederlanders elkaar? Zelfs als ze daar zelf niets bij te winnen hebben?

vr apr 24, 2009 3:11 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Bedreigen volkssport nummer 1?
Op straat heb ik daar nog weinig last van, maar met name in fora op internet is wat ik aan bedreigingen tegenkom inderdaad schrikbarend. Daarbij speelt zwartwit denken en hokjesgeest m.i. een grote rol. 'Wie het niet met me eens is is per definitie tegen me'. Daarbij worden gebeurtenissen in wat voor vorm dan ook al snel in een politiek kader geplaatst waarbij links dan wel rechts de schuld krijgt. De files komen door links, de verharding binnen de maatschappij komt door rechts, criminaliteit tiert welig omdat de straffen door linkse invloed te laag zijn, en de kriedietcrisis is natuurlijk de schuld van rechtse zakkenvullers. Uiteindelijk weten we het allemaal zo te draaien dat jijzelf nooit ergens schuld aan draagt. Jijbakken viert hoogtij en dit slaat al snel om in haat jegens anderen die het per definitie gedaan hebben. De stap naar bedreiging is dan niet groot.

vr apr 24, 2009 4:54 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: Bedreigen volkssport nummer 1?
Ik zat er gister nog met een paar mensen over te praten. In een breder cultureel perspectief gezien kwamen we een beetje op deze richting uit:
Lomp gezegd waren de jaren vijftig een grote gevangenis van groepsdenken. Je hoorde er niet uit te springen, het ging niet om jou of om vrijheid, maar om je familie, de kerk, de buurt en wat de buren er van vonden.
Vanaf de jaren 60 zorgden de hippies voor een enorme bevrijding. Ze vonden als het ware het individualisme voor de massa uit. Het ging niet meer alleen om de groep, maar ook om je eigen zelfverwerkelijking, je eigen mening en individualiteit. Naast de groep kreeg je het "ik".

Het gekke is dat hippies tegelijkertijd een sterk groepsgevoel kenden. Ze deelden hun geld, kenden grote solidariteit. Dat zijn we ergens onderweg verloren. Het gaat al decennia steeds minder om de groep, en steeds meer ikke ikke.
Het typische is dat als je alleen nog maar aan jezelf denkt, dit niet tot meer vrijheid leidt. Respect wordt bijvoorbeeld iets wat je niet geeft, maar opeist. Mensen hebben continu het idee dat ze op allerlei dingen recht hebben. Op alles eigenlijk, en als ze dat niet krijgen worden hun rechten blijkbaar met voeten getreden. Ze willen niet samen iets bereiken, maar worden boos omdat de overheid het ze niet al gegeven heeft. Absolute veiligheid bijvoorbeeld. Volledige, eeuwige gezondheid. Vrijwaring van elk denkbaar en ondenkbaar risico.

Ik denk dat je in je leven (en trouwens ook in politiek denken) steeds moet twijfelen tussen groep en individu. Bij elk geval moet je opnieuw bedenken wat belangrijker is, de belangen van een enkel persoon of de belangen van de groep als geheel. Zodra je éénzijdig voor één van de twee kiest, kom je in een onvrije maatschappij terecht. Kies je steeds voor de groep, dan leidt dat uiteindelijk naar fascisme, kies je steeds voor het individu (voor jezelf dus), dan krijg je een samenleving waarin het recht van de sterkste geldt. De sterkste is over het algemeen degene die de grootste groep achter zich heeft staan, en dus kom je al snel weer bij groepsdenken uit, juist als je alleen maar aan jezelf denkt. Zie bijvoorbeeld Wilders.

De vraag in ons gesprek, was hoe je nu weer een toffe beweging met nieuwe ideeën kan opstarten. Zoiets als de Provo's destijds, of het situationisme van Guy Debord. Een club mensen die met veel vrolijkheid en plaagstoten niet alleen gevestigde ideeën overhoop gooit, maar die ook hoop geeft, perspectief biedt op werkelijke verandering.

We kwamen er ook op uit dat dit ongelofelijk moeilijk is geworden in de huidige tijd. Communicatieguerilla zoals Debord en de provo's die bedreven is immers onmogelijk geworden als middel tot werkelijke verandering, omdat de normale marketing die ook al bedrijft. Gewone bedrijven en reclame gebruiken al die technieken al op grote schaal, en voor de consument gaat er geen prikkel meer van uit. Of het nou een provo of MacDonalds is, het zal wel.

Nouja, daar hadden we het gister dus over. Helaas hebben we de oplossing voor al het leed in de wereld nog niet direct kunnen samenvatten... ;)

zo apr 26, 2009 2:04 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]