Het is nu di apr 25, 2017 12:31 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 Nanodeeltjes behandelen als gevaarlijke stoffen 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Nanodeeltjes behandelen als gevaarlijke stoffen
Nanodeeltjes behandelen als gevaarlijke stoffen
Uitgegeven: 31 maart 2009

DEN HAAG - Zolang de risico's van nanodeeltjes niet bekend zijn, dienen ze op de werkplek beschouwd te worden als gevaarlijke stoffen.

Dit staat in een advies van de Commissie Arbeidsomstandigheden van de Sociaal-Economische Raad (SER).

Nanodeeltjes zijn minuscuul klein en worden toegepast om structuren van materialen te veranderen, waardoor die nieuwe eigenschappen krijgen.

Ze kunnen onder meer worden ingezet in de gezondheidszorg om tumoren te bestrijden, maar ook verwerkt worden in allerlei producten, van zonnebrand tot stropdassen.

Werkzaam

In ons land werken zeker vierhonderd mensen met nanodeeltjes en dit aantal zal naar verwachting snel toenemen.

Bedrijven die er mee werken, treffen nu al maatregelen om blootstelling te beperken, zoals ventilatie en persoonlijke beschermingsmiddelen.

Rapport

Het SER-rapport werd dinsdag overhandigd aan minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken), die om advies gevraagd had. Volgens het rapport moet blootstelling vermeden worden.

Wanneer dit niet kan, moet de blootstelling aan de deeltjes qua duur en omvang zo beperkt mogelijk zijn.

Bovendien moet de werkgever de gezondheid van de betrokken werknemers in de gaten houden.

Van der Hoeven

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) heeft dinsdag de Commissie Maatschappelijke Dialoog Nanotechnologie opdracht gegeven een brede maatschappelijke discussie te starten.

Nanotechnologie kan leiden tot maatschappelijke en ethische vragen, zoals wie er aansprakelijk is voor eventuele schade.

Ook is de vraag hoe ver men kan en mag gaan met kunstmatige uitbreiding van natuurlijke waarneming, geheugenverwerking en denkvermogen van de mensen.

do apr 02, 2009 12:03 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: Nanodeeltjes behandelen als gevaarlijke stoffen
Toch idioot... Je mag nanodeeltjes wel op je huid smeren, maar als je er mee werkt wordt wel erkend dat het een gevaarlijke stof is.
Dat nanotechnologie ontzettend gevaarlijk is, is eigenlijk heel logisch. Nanodeeltjes komen namelijk in de natuur niet voor. Er is niets wat er op lijkt, wat zo klein is. Daardoor is er ook niets wat ze af kan breken, terwijl ze wel makkelijk reageren met van alles.

do apr 02, 2009 12:06 am
Profiel WWW
Addicted

Sam33 schreef:
Toch idioot... Je mag nanodeeltjes wel op je huid smeren, maar als je er mee werkt wordt wel erkend dat het een gevaarlijke stof is.
Dat nanotechnologie ontzettend gevaarlijk is, is eigenlijk heel logisch. Nanodeeltjes komen namelijk in de natuur niet voor. Er is niets wat er op lijkt, wat zo klein is. Daardoor is er ook niets wat ze af kan breken, terwijl ze wel makkelijk reageren met van alles.

Nou dat weet je niet. Ook vreemde stoffen kunnen soms afgebroken worden. Gevarrlijk of niet zou ook onderzocht moeten worden, dieren intensief in contact brengen met nanodeeltjes en onderzoeken of dat effect heeft op de gezondheid.

vr apr 03, 2009 7:10 pm
Profiel
ere-allochtoon

Ik ben geen fan van dierproeven, en al helemaal niet omdat iemand denkt dat 'ie dan meer zonnebrandcreme kan verkopen.

Los daarvan: het probleem is juist inderdaad wel dat nanodeeltjes zomaar in producten terecht komen zonder dat ze getest zijn. De paar testen die er wel zijn gedaan duiden er op dat ze niet afbreekbaar zijn, en bijvoorbeeld ook dat ze sterk kankerverwekkend zijn. Dat laatste is voor een leek als ik trouwens eigenlijk heel logisch. Asbest is bijvoorbeeld ook alleen maar kankerverwekkend omdat het zulke kleine deeltjes betreft.

za apr 04, 2009 5:21 am
Profiel WWW
Addicted

Sam33 schreef:
Ik ben geen fan van dierproeven, en al helemaal niet omdat iemand denkt dat 'ie dan meer zonnebrandcreme kan verkopen.

Los daarvan: het probleem is juist inderdaad wel dat nanodeeltjes zomaar in producten terecht komen zonder dat ze getest zijn. De paar testen die er wel zijn gedaan duiden er op dat ze niet afbreekbaar zijn, en bijvoorbeeld ook dat ze sterk kankerverwekkend zijn. Dat laatste is voor een leek als ik trouwens eigenlijk heel logisch. Asbest is bijvoorbeeld ook alleen maar kankerverwekkend omdat het zulke kleine deeltjes betreft.

Nou, misschien niet alleen meer maar ook betere zonnebrandcreme. Neemt niet weg dat er wel eerst onderzocht moet worden, voordat er op grote schaal gebruik van wordt gemaakt.

Ook even op pubmed gekeken naar literatuur. Niet mijn vakgebied, maar zoals een review (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16686422?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedreviews&logdbfrom=pubmed) aangeeft is er wel een risico voor carbon nanotubes. Maar deze nanotubes ontstaan ook bij verbranding, dus lijkt het me dat het ook wel afbreekbaar is. (Verbranding is oud en koolstofdeeltjes bevatten energie, vast wel een bacterie die het kan afbreken). Maar terughoudendheid lijkt me zeker op z'n plaats...

Of topic: wel jammer dat goed onderzochte en veilig bevonden transgene planten zo veel weerstand oproepen en slecht onderzochte nanodeeltjes niet...

do apr 16, 2009 8:42 pm
Profiel
ere-allochtoon

Al denken we er verschillend over, ik snap wat je bedoelt Menno. Aan de ene kant is het inderdaad idioot dat verschil. Aan de andere kant is er ook wel een reden voor. Nanodeeltjes kunnen zich niet uitkruisen en vermeerderen in de natuur, de meeste GMO's wel.

vr apr 17, 2009 12:40 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]