Het is nu zo apr 30, 2017 8:39 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen' 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht 'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen'
'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen'
Uitgegeven: 25 juni 2008

AMSTERDAM - Mensen met psychische problemen kunnen straks mogelijk sneller gedwongen worden opgenomen. Staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) bespreekt een voorstel van die strekking vrijdag in de ministerraad, meldt RTL Nieuws woensdag.

De staatssecretaris wil dat mensen die zichzelf verwaarlozen en patiënten die een gevaar zijn voor zichzelf of hun omgeving sneller onder dwang kunnen worden geholpen.

Ook moeten patiënten die medicatie weigeren volgens Bussemaker kunnen worden gedwongen de medicijnen te nemen.

do jun 26, 2008 4:31 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: 'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen'
Wat vinden jullie hiervan?

Ik heb een paar keer meegemaakt dat het ontzettend slecht met mensen ging, en dat ik hoopte dat ze gedwongen werden opgenomen, maar dat dit in twee gevallen niet gebeurde, en in één geval pas na een heel (lang) proces.

Aan de andere kant heb ik ook ooit iemand ontvoerd (ja, echt waar) uit een psychiatrische inrichting die daar gedwongen vast zat terwijl ze dat niet wilde, en wij met een groep vrienden vonden dat dat niet hoefde. We hebben haar zelf opgevangen, en dat werkte goed. Tegen de tijd dat ze haar weer terugvonden was ze uit haar psychose, en konden ze weinig meer beginnen.

Ik heb dus grote twijfels bij gedwongen medicatie en opname. Ik vind dat je recht op zelfbeschikking hebt, en dat dit een onvervreemdbaar recht is.
Tot voor kort was het zo dat je alleen gedwongen kon worden als je een gevaar was voor jezelf of voor anderen. Dat is een tijdje terug al versoepeld. Nu wil Bussemakers het dus nog makkelijker maken om mensen gedwongen te behandelen.

Wat denken jullie, goed of niet?

do jun 26, 2008 4:39 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: 'Mensen met psychische problemen sneller opgenomen'
Objectief vaststellen of iemand een gevaar voor zichzelf of zijn omgeving is, is in veel gevallen erg lastig. Het blijft, hoe veel ervaring een psychiater ook heeft, een menselijke inschatting. Een ruimer wettelijk kader veranderd niets aan het inschattingsvermogen van een psychiater. Enerzijds vergroot je de mogelijkheid om iemand waarbij dat echt nodig is op te nemen, ook ik heb wel eens met iemand in een ernstige psychose moeten leuren, anderzijds vergroot je de kans dat er fouten worden gemaakt en twijfelgevallen onnodig onder dwang de molen in gaan. Ik kan het antwoord op jou vraag dus niet geven!

vr jun 27, 2008 1:30 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]