Het is nu di okt 24, 2017 6:11 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Dodenherdenking 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Dodenherdenking
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar voor mij is Koninginnedag een leuk feest wat voor mij niets heeft uit te staan met de Koningin. Sinterklaas vind ik grappig, maar ik geloof er al best lang (echt waar) niet meer in, en aan kerst heb ik eigenlijk gewoon een hekel.

Dodenherdenking is voor mij een heel ander verhaal. Niet alleen omdat het geen feestje is. De doden herdenken op 4 mei is voor mij persoonlijk erg belangrijk. Niet omdat de Koningin met de padvinders een krans legt, of omdat het zo hoort, maar omdat ik daadwerkelijk vind dat de vele, vele mensen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen, herdacht moeten worden.

Sinds een paar jaar is het echter mode om het niet meer alleen over de vermoorde verzetsmensen, joden, zigeuners en alle anderen te hebben, maar herdenken we plotseling ook iedereen die na WO II tijdens militair ingrijpen van Nederland is omgekomen.

Elke oorlogsdode is er één teveel, en ook voor iemand die op dit moment vrijwillig naar Afganistan gaat en daar op een bermbom loopt, is de dood wreed en gruwelijk. Ik denk dat ook deze doden een herdenking verdienen.

En toch is het mij een gruwel dat zij worden herdacht op 4 mei. Hoe erg de trauma's van overlevende oorlogsveteranen ook vaak zijn, ik vind dat je een oorlog om olie in Afganistan niet kan vergelijken met het verzet tegen de nazi's, en dat er een verschil is tussen goedbewapende, in de welvaart opgegroeide, vrijwillige soldaten die de dood vinden, en de doden van de vernietigingskampen. Zelfs de Nederlandse soldaten die tijdens de politionele acties in Indonesië stierven tijdens het uitvoeren van massaslachtingen op Indonesiërs die niet langer uitgebuit wilden worden door ons, worden nu gelijkgesteld aan nazikampdoden. Ik vind dat een ongelooflijke belediging van alles wat antifascistisch is.

En wat veel belangrijker is:
Doden kun je op elk moment herdenken. Het heeft echter zin om met zijn allen de slachtoffers van de nazi's op een vaste dag in het jaar te herdenken, omdat je daarmee ook de gruwelen van het fascisme herdenkt. Je zorgt zo dat ook nieuwe generaties een besef meekrijgen van wat fascisme is, dat mensen daartegen gewaarschuwd worden. Opdat fascisme nooit meer terugkomt!

Dit jaar ging de aandacht echter meer dan ooit uit naar die andere doden van daarna. En dat gebeurde bepaald niet waardenvrij. De waarschuwing tegen fascisme en oorlog wordt ondergesneeuwd door vergoelijking van "vredesmissies", het herdenken van oorlogsslachtoffers wordt vervangen met vaderlandsliefde en bewondering voor het leger, de walging voor oorlog wordt vervangen met het bewonderen van onze goede (oorlogs)daden in het buitenland. Langzaam verwordt de dodenherdenking zo van een waarschuwing tot oorlogspropaganda.
Ik vind dit werkelijk diep triest. Niet alleen op de manier waarop je verstand iets politiek afkeurt, nee, het raakt me in mijn ziel. En het doet me vrezen dat het niet lang meer duurt voor figuren als Verdonk en Wilders als eerste een krans mogen leggen.

Ja, ook vrijwillige soldaten van nu verdienen het herdacht te worden, maar laten we dat in godsnaam op een andere dag doen, en de nationale dodenherdenking zuiver houden!

ma mei 05, 2008 2:38 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Dodenherdenking
Ik had afgelopen dagen exact dezelfde gedachten. Was bij een herdenking en heb me geërgerd aan de toespraak van een burgemeester waarin van het naziverleden via de blauwe baretten in Libanon wordt doorgefietst naar "onze jongens" in Afganistan. Inderdaad een smet op zo'n herdenking.

di mei 06, 2008 1:42 pm
Profiel WWW
Addicted

Maar zijn er dan geen belangrijke overeenkomsten? In een land als Afganistan waar de taliban verschrikkelijk facistische trekken heeft... Systematische onderdrukking, terreur enz.

Zou ook liever overal vrede zien, maar soms lijkt ingrijpen me toch het beste. Wat was er gebeurd als verschillende landen zich niet hadden bemoeit met de terreur van de nazi's?

wo mei 07, 2008 7:30 pm
Profiel
ere-allochtoon

Ten eerste zitten we niet in Afghanistan vanwege de Taliban en de mensenrechten, maar vanwege de olie. Als we landen werkelijk binnen zouden vallen om dictaturen te bestrijden hebben we een ruime keuze, en zouden we al veel eerder in actie gekomen zijn. Bovendien zouden we dan niet steeds achter de Amerikanen aanrennen, die nota bene zelf de Taliban en Hussein in het zadel geholpen hebben, en elders nog altijd dictaturen steunen, of democratieën aanvallen.
Het verhaal rond Taliban en mensenrechten is oorlogspropaganda, om een inval te verdedigen, en niks anders. Hetzelfde geldt voor het verhaal dat we daar wraak kwamen nemen voor 9-11. Je kunt nou eenmaal niet zo snel een oorlog organiseren; binnen een maand was de inval een feit! De plannen werden al ontwikkeld, en toen kwam 9-11 toevallig voorbij en vormde een mooi excuus.

Ten tweede is de armoede en het geweld toegenomen sinds we in Afghanistan zitten, niet afgenomen.

En ten derde herdenken we niet alleen "onze jongens" in Afghanistan, maar alle Nederlandse gevallenen bij oorlogshandelingen sinds WO II. Dus bijvoorbeeld ook de Nederlandse soldaten die vielen bij de politionele acties in Indonesië, wat gewoon een smerige koloniale oorlog was. Als je partijen op wilt delen in fascisten en antifascisten, zaten we daar duidelijk aan de foute kant.

Ik vind wel of niet ingrijpen een moeilijke discussie, juist vanwege de bevrijding van de nazi's. Als ik kijk naar militair ingrijpen van Nederland daarna, ben ik in geen enkel geval overtuigd van het nut voor de bevolking daar. Maar ik ben wel blij dat de geallieerden een eind hebben gemaakt aan het nazirijk. Evengoed vind ik dat je, ook als je vóór ingrijpen in Afghanistan bent, een scheiding moet maken tussen het herdenken van doden tijdens WO II en tijdens bijvoorbeeld die politionele acties; dat is namelijk onvergelijkbaar.

do mei 08, 2008 1:07 pm
Profiel WWW
Addicted

Belangrijkste voor mij is dat het een wo II herdenking is en blijft. Los van alle argumenten waarom andere excercities van het leger wel of niet kosher waren. Ik wil zelf een keuze kunnen maken in wat ik het waard vind om te herdenken.

za mei 10, 2008 3:32 pm
Profiel WWW
Addicted

Ja, daar zit wel wat in.

Maar om relevant te blijven denk ik ook dat het wel belangrijk is om ook stil te staan bij de gevaren van nu, om herhaling te voorkomen.

zo mei 18, 2008 9:28 am
Profiel
Addicted

Wo II is nog relevant genoeg om als op zich staande gebeurtenis te herdenken. Daarbij, als je conflicten in b.v. Iran en Irak er bij haalt open je een deur naar onfrisse populistische ideeën. Ik denk dan aan Wilders die de islam gelijksteld aan fascisme b.v. Je hoort zelfs al zieke geesten beweren dat de haat van moslims jegens homo's, joden en ongelovigen vergelijkbaar is met de jodenvervolging door de nazi's.

zo mei 18, 2008 9:52 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]