Het is nu di sep 19, 2017 1:39 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Tevreden zijn is beter dan gelukkig zijn 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Tevreden zijn is beter dan gelukkig zijn
Tevreden zijn is beter dan gelukkig zijn
Uitgegeven: 29 januari 2008 11:13

Mensen die tevreden zijn met hun leven bereiken vaak meer dan mensen die over het algemeen erg gelukkig zijn. Ook leven zij gemiddeld langer.

Een groot geluksgevoel maakt mensen niet per se succesvol of 'geestelijk fit', zo melden Amerikaanse onderzoekers. In totaal zijn 120.000 mensen van over de hele wereld onderzocht. Degenen die 'gewoon tevreden' waren met hun leven bleken meer geld te verdienen en haalden de hoogste cijfers op school.

De mensen die hun leven een 9 of 10 gaven en vaak erg gelukkig zeiden te zijn, hadden minder succes in het leven. Wel hadden zij stabielere relaties dan degenen die iets minder gelukkig waren. Ze hadden echter meer fysieke gezondheidsklachten.

De verklaring voor de verschillen is voor de onderzoekers nog niet helemaal duidelijk. Zij denken dat mensen die zich vaak erg gelukkig voelen, sneller genoegen nemen met hun situatie en niet verder proberen te komen. Ook zijn zij wellicht geneigd om het minder nauw te nemen met de gezondheid, door hun optimistische instelling.

do jan 31, 2008 5:02 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: Tevreden zijn is beter dan gelukkig zijn
Toch grappig dat nu.nl hier even besluit wat beter voor je is. Het is nog wel een filosofische discussie waard lijkt me, of een langer leven met meer poen beter is dan gelukkig zijn...

Stemt dit bericht jou tevreden? Of ben je nogal ongelukkig met je geluk?

do jan 31, 2008 5:04 am
Profiel WWW
Happy poster

Het gevoel 'gelukkig zijn' is volgens mij voor ieder individu anders uitlegbaar. Hetgene wat de ene persoon gelukkig maakt hoeft niet voor de ander te gelden. Ik denk dat je daar als individu zelf je invulling aan moet geven. Het is maar net welke maatstaven een individu stelt aan het gevoel van gelukkig zijn.
Vroeger dacht ik altijd dat het hebben van veel geld mij gerlukkig kon maken.. Ik had toen een baan waar ik goed verdiende, maar gelukkiger werd ik er niet van. Met geld kun je leuke dingen doen en het zorgt ervoor dat je wat minder kopzorgen hebt financieel gezien, maar dat is dan ook het enige.
Ik vind het belangrijk om lol te hebben in mijn leven...op wat voor kleine manier dan ook.. dan vole ik me gelukkig.. :D

do jan 31, 2008 12:53 pm
Profiel WWW
Addicted

Het is inderdaad wat ieder voor zich prefereert in zijn leven. De conclusie die de betreffende journalist trekt zegt alleen iets over hemzelf.

do jan 31, 2008 2:16 pm
Profiel WWW
Addicted

Het is ook mega-vaag... Als ik gelukkig ben, ben ik tevreden. En ik ben pas tevreden als ik gelukkig ben. Ik begrijp het verschil dus niet.

Wel kan het goed zijn om af en toe niet tevreden te zijn. Ben erg blij dat ik constructief geklaagd heb toen het niet goed met me ging. Keihard eraan gewerkt om te zorgen dat ik wel tevreden kan zijn en daarbij ook hulp gekregen en geaccepteerd van God, vrienden en familie. Nu ben ik tevreden en wat de toekomst brengt zie ik wel.

do jan 31, 2008 10:10 pm
Profiel
ere-allochtoon

Nou, eigenlijk snap ik het wel. Op een feestje vroeg laatst iemand me of ik wel eens té gelukkig ben geweest. Mijn antwoord was ja. Jullie hebben dat drama wel meegekregen met mijn vorige vriendin. Toen het nog goed ging tussen ons was ik wat je noemt té gelukkig. We konden allebei nauwelijks meer slapen, waren helemaal uitgeput van al dat geluk, en blijkbaar ook erg kwetsbaar...

Trouwens, nu.nl is nogal laat met dit "nieuws" hoor. Ongeveer 2000 jaar te laat zelfs.
Aristoteles beweerde namelijk al dat je beter tevreden dan gelukkig kan zijn, omdat een tevreden mens evenwichtige keuzes maakt, maar iemand die heel erg gelukkig is in al zijn euforie erg stomme dingen kan uithalen, niet goed kan nadenken, en allerlei kansen en zaken laat schieten in die totaal irrationele bui.

za feb 02, 2008 3:01 pm
Profiel WWW
Addicted

Ok, je kunt te gelukkig zijn, zodat het je verblindt (komt me ergens ook wel bekend voor :wink: ). Maar als ik me lekker voel en het goed gaat, noem ik dat ook gelukkig. Dat bedoel ik ook met dat vage, ze leggen niet uit wat ze bedoelen met dat gelukkig en tevreden.

zo feb 03, 2008 5:02 pm
Profiel
Addicted

Tè gelukkig neigt inderdaad naar manische taferelen... Overigens zijn schommelingen toch ook wel weer noodzakelijk. Alleen maar gelukkig gaat een keer vervelen. De zon krijgt pas waarde als hij na een grijze periode zijn gezicht laat zien.

zo feb 03, 2008 6:57 pm
Profiel WWW
Addicted

Ik verveel me niet zo snel. Volgens mij heb ik dat soort schommelingen dan ook niet nodig om gelukkig te zijn. Maar ja, of ik wil of niet, die schommelingen zijn er nu eenmaal.

ma feb 04, 2008 9:41 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]