Het is nu wo aug 23, 2017 6:19 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
 Hulp na trauma kan schadelijk zijn 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Hulp na trauma kan schadelijk zijn
AMSTERDAM - Psychische hulp na een schokkend voorval kan zijn doel voorbij schieten en zelfs schadelijk zijn. Ontlading van heftige emoties bij mensen die heel erg gespannen zijn kort na een traumatische ervaring leidt vaak tot post-traumatische stressstoornis.

Dat stelt psycholoog Marit Sijbrandij in een onderzoek waarop zij vrijdag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Sijbrandij meent dat het voor een slachtoffer niet goed is om zo snel mogelijk na een incident een eenmalig gesprek met een hulpverlener (debriefing) te voeren, zoals jarenlang gebruikelijk was. In een dergelijk gesprek kan het slachtoffer zijn emoties kwijt en krijgt hij uitleg over mogelijke klachten.

Klachten

Volgens Sijbrandij is het beter dat hulpverleners zich richten op slachtoffers die klachten aan het voorval overhouden. Wie dat zijn valt met redelijk succes te voorspellen aan de hand van een kort vragenlijstje.

Sijbrandij adviseert die mensen goed in de gaten te houden. Door het verhaal in veiige omstandigheden verschillende keren te vertellen zal de angst verdwijnen, aldus de promovenda.

Grootschalige screening na rampen acht Sijbrandij niet zinvol, omdat een echt goede behandeling niet voorhanden is.

do feb 08, 2007 1:20 pm
Profiel WWW
Addicted

Die man bevestigd wat ik al dacht. De slachtofferhulp cultuur is groeiende en bij grotere "rampen" wordt er gelijk van alles geörganiseerd met bijeenkomsten en psychologen. Waarbij je inderdaad inbreuk kan maken op gezonde lichamelijke en mentale reacties die in werking treden als iemand iets traumatisch meemaakt. Neem alleen al het mechanisme dat er voor zorgt dat een gebeurtenis pas in de loop van een aantal dagen echt tot iemand doordringt, of de neiging gevoelens weg te stoppen. Die mechanismen zijn er niet voor niets! En voorkomen dat iemand du moment gillend gek wordt van wat hij heeft meegemaakt. Door onmiddelijk te willen débriefen loop je inderdaad het risico juist schade aan te richten.

do feb 08, 2007 1:33 pm
Profiel WWW
Addicted

Die mechanismen zijn er inderdaad niet voor niets. En als je dan hulpverlening biedt, hebben dat soort incidentele dingen ook geen zin. Dan moet je structureel wat doen. Goede voorzieningen (dus geen lange wachtlijsten) voor profesionele zorg, maar ook wij met z'n allen hebben een taak: er 'gewoon'voor iemand zijn, een luisterend oor, schouderklop of ... Daar kan vrijwel iedereen wat aan bijdragen!

za feb 10, 2007 4:52 pm
Profiel
ere-allochtoon

Hmm, ik weet het niet hoor. Er blijkt ook uit onderzoek dat therapie juist in het begin heel veel kan bereiken, en het later steeds moeilijker wordt. Zoals jullie weten heb ik zelf ervaring met iemand die een trauma wegstopte tot het haar leven op zijn kop zette, en die daar nog steeds grotendeels haar kop voor in het zand steekt.
Verdringing kan wel goed zijn als het betekent dat je iets langzaam tot je laat doordringen, maar op de lange duur is het verwoestend.

Het zou best kunnen dat de bovengenoemde reslutaten eruit voortkomen dat het niet goed is om een enkel indringend gesprek met een hulpverlener te hebben, om daarna weer aan je lot overgelaten te worden, of dat het niet goed is voor iedereen. Maar om nu zomaar even alles op een hoop te gooien en te zeggen dat slachtofferhulp of traumatherapie niet goed zijn voor de mens, lijkt me onzinnig.

za feb 10, 2007 5:30 pm
Profiel WWW
Addicted

Dat is toch ook het idee van Sijbrandij (waar ik me bij aansluit)? Een screening en zonodig structurele hulp?

Dat verdringing op de lange termijn uiteindelijk niet goed is hoef je mij ook niet te vertellen :) (Kan er inmiddels om lachen, maar dat komt dan ook omdat ik daarmee gestopt ben.)

do feb 22, 2007 6:31 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]