Het is nu zo apr 30, 2017 3:08 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
 UvA-onderzoek: in iedereen schuilt een terrorist 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht UvA-onderzoek: in iedereen schuilt een terrorist
Amsterdamse psychologen presenteren nieuw inzicht in de drijfveren van terroristen

In iedereen schuilt een terrorist

Psychologen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) stellen in een nieuw boek dat terroristen over het algemeen niet lijden aan psychische stoornissen. Aanslagen zijn vaak het resultaat van alledaagse, voorspelbare groepsprocessen.

Sinds 11 september 2001 zijn door terroristische aanslagen door moslims wereldwijd meer dan achtduizend doden gevallen. Overal in de wereld, en ook in Nederland, is veel debat over de vraag hoe en waarom de daders tot aanslagen overgingen. De sociaal-psychologen prof. dr. Roel W. Meertens (UvA), drs. Yvonne R.A. Prins en dr. Bertjan Doosje (UvA) hebben er een boek over geschreven, met de provocerende titel In iedereen schuilt een terrorist . In dit boek - dat 20 december 2005 verschijnt - stellen zij dat terroristen niet lijden aan een psychische stoornis, zoals veel mensen denken. Aanslagen zijn volgens hen vaak het resultaat van alledaagse, voorspelbare groepsprocessen. Het gaat daarbij om zaken als leiderschap, macht, gehoorzaamheid in groepen en sociale druk bij het nemen van groepsbeslissingen. De onderzoekers bieden ook nieuw inzicht in de drijfveren van terroristen.

Daarnaast gaan ze in op de gevolgen van de aanslagen. Ze beschrijven de psychische effecten van de aanslagen in 2001 op de inwoners van New York en de gehele Verenigde Staten, en de invloed van de aanslagen op de verhoudingen tussen moslims en niet-moslims in Nederland. Ten slotte doen zij aanbevelingen om terrorisme tegen te gaan en bespreken zij strategieën gebaseerd op sociaal-psychologisch onderzoek om de spanningen te verminderen en de onderlinge verhoudingen te verbeteren.

ma dec 19, 2005 2:29 pm
Profiel WWW
Addicted

Verbaasd me niks, maar ben wel benieuwd naar hun aanbevelingen. Het zelfde principe kun je bijvoorbeeld ook ontdekken in het boek The Wave (De Golf) en in experimenten waarin mensen steeds hogere stroomschokken moeten geven aan 'proefpersonen' (en de meesten gaan door tot dodelijke schokken).

Maar toch geloof ik het niet helemaal, want er zijn er ook altijd een paar die niet meedoen. Er zaten toch ook Duitsers in het verzet. En die zijn volgens mij ook heel belangrijk voor een juiste strategie, want wat maakt die weigeraars zo anders dan anderen?

ma dec 19, 2005 5:37 pm
Profiel
Addicted

Mensen zijn door opvoeding en wat ze hebben geleerd en meegemaakt in hun leven geen onbeschreven blaadjes. Daarnaast maken terroristenleiders, volksmenners als Hitler en politici in het algemeen gebruik van psychologische trucs om de massa mee te krijgen.

ma dec 19, 2005 5:55 pm
Profiel WWW
Addicted

Dat weet ik, maar die trucs werken dus niet op iedereen. Dat zou bijvoorbeeld door opvoeding kunnen komen en als dat zo is zou je misschien tips kunnen geven voor een anti-terreur opvoeding.

Als je bijvoorbeeld wilt weten hoe bloemen worden gemaakt (bloemblaadjes, meeldraden, stamper), zoek je naar mutanten: bloemen die bepaalde delen missen of teveel hebben. Datzelfde principe kun je volgens mij (in dit geval) ook toepassen op onderzoek naar terroristisch/ meeloopgedrag. Ook als de eigenschap niet genetisch is.

di dec 20, 2005 11:21 am
Profiel
ere-allochtoon

Volgens mij gooi je nu dingen teveel op één hoop. Onder Hitler volgden de Duitsers (op minderheden en uitzonderingen na) massaal de grote leider. Maar degenen die 9-11 op hun geweten hebben zijn zelf juist de uitzonderingen. Als je wilt weten hoe zij denken kun je juist beter de mensen uit het verzet tegen de nazi's onderzoeken. Niet alle good guys zijn hetzelfde, en de bad guys zijn onderling ook niet gelijk.

di dec 20, 2005 1:56 pm
Profiel WWW
Addicted

Dat ben ik niet met je eens. Natuurlijk zijn het uitzonderingen als je kijkt naar bijvoorbeeld Moslims. Slechts een klein deel daarvan is extremistisch. Maar de extremisten zijn een groep, ze werfen mensen en zorgen ervoor dat ze steeds meer bij die groep horen. Vervolgens passen ze volgens mij dezelfde psychologische trucs toe om ze zover te krigen dat ze (zelfmoord)aanslagen willen plegen. Aan de andere kant is het wel zo dat diezelfde psychologische trucs ook voor het goede gebruikt kunnen worden.

Natuurlijk hou je dan nog veel verschillen over: denkers/doeners, leiders/volgelingen enz.

di dec 20, 2005 3:06 pm
Profiel
ere-allochtoon

Het verzet was ook een groep, en bijvoorbeeld het koningsgezinde en het communistische deel ervan maakte net zo goed gebruik van groepsmechanismen om iemand zover te krijgen dat hij een moord beging voor het goede doel.

Wat ik bedoel is dat ten eerste "terroristen" als een soort aliens bekeken worden, als onmensen, en dat is onterecht, en ten tweede dat je terroristen niet met nazi's maar met het verzet moet vergelijken qua groepsdynamica.

di dec 20, 2005 3:15 pm
Profiel WWW
Addicted

Niet voor niks zei ik dat dezelfde trucs ook voor het goede gebruikt kunnen worden en dat zal in het verzet ook wel gebeurd zijn. Zeker bij bijv. aanzetten tot moorden, want er zijn diverse mechanismen aanwezig in ons die dat proberen te voorkomen. Ik denk alleen dat de groepsdynamica van terroristen en nazi's wel ongeveer hetzelfde is.

Maar in het verzet had je ook groepen die geen geweld gebruikten en/of mensen die alleen handelden. Volgens mij is er een type mens die weigert om klakkeloos dingen aan te nemen, zelf blijft nadenken en niet bang is om anders te zijn. Een soort mens dat niet mee zou willen werken aan terreur, niet van terroristen/nazi's/enz.

wo dec 21, 2005 11:49 am
Profiel
ere-allochtoon

Waarom denk je dat de groepsdynamica van een klein groepje terroristen hetzelfde is als van een complete bevolking van een land onder de nazi's?

do dec 22, 2005 4:04 am
Profiel WWW
Addicted

Omdat het volgens mij niet zoveel uitmaakt hoe groot de groep is, de trucs die worden toegepast zijn volgens mij hetzelfde en ik verwacht dat de weigereraars binnen zo'n groep ook iets gemeenschappelijks hebben. (Natuurlijk weet ik dat niet zeker.)

do dec 22, 2005 11:56 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]