Het is nu di okt 24, 2017 12:29 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 verplichte anticonceptie 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht verplichte anticonceptie
23 November 2005 10:09
PvdA wil verplichte anticonceptie
HILVERSUM Ouders die hun kind ernstig hebben mishandeld moeten kunnen worden gedwongen om anticonceptiemiddelen te nemen. De PvdA bereidt een wet hierover voor. De rechter moet de straf opleggen.

Gisteren werden in Amsterdam vier mensen gearresteerd na de dood van een baby. Het kind was overleden na zware mishandeling. Onder de arrestanten zijn de verstandelijk gehandicapte ouders.

PvdA-kamerlid Van Dijken wil dat de maatregel ook geldt voor verslaafden met opvoedingsmoeilijkheden. Volgens de staatssecretaris is gedwongen anti- conceptie in strijd met het Europees verdrag voor de rechten van de mens.

(NOS)

Als gedwongen anticonceptie tegen de rechten van de mens is, hoe zit het dan met de rechten van het kind?

wo nov 23, 2005 12:45 pm
Profiel
Addicted

Zo nieuw is gedwongen anticonceptie niet. De rechter heeft al lang de mogelijkheid om daar in het geval van zwakzinnigen of psychiatrisch patiƫnten een uitspraak over te doen.

Ik snap trouwens niet dat in het artikel het begrip "straf" gebruikt wordt. Het gaat m.i. om een beschermende maatregel. Mits daar zeer zwaarwegende argumenten voor zijn ben ik het er mee eens dat een rechter de maatregel ook aan ouders op kan leggen die bewezen hebben niet voor kinderen te kunnen zorgen. Schrijnend wat dat betreft was een recente herhaling van Zembla. Daarin werden zwakbegaafde ouders gevolgd die vier keer op rij een kind hebben gekregen dat vervolgens wegens pedagogische onmacht van de ouders uit huis werd gehaald. Na elke uithuisplaatsing kwam er weer een nieuw kind. Hulpverleners hadden wel anders gewild maar konden alleen maar toekijken...

wo nov 23, 2005 2:53 pm
Profiel WWW
Addicted

Echt nieuw mag het dan niet zijn, het moet wel vaker gebeuren. Want hoewel natuurlijk geen enkele ouder/ouderpaar perfect is, zijn er wel grenzen.

Ook wel vreemd dat er zoveel regels zijn over het veroorzaken van de dood (moord, doodslag, dood door schuld, euthenasie...), maar nauwelijks regels over het creeren van nieuw leven.

wo nov 23, 2005 3:04 pm
Profiel
Addicted

Vraag is alleen waar je de grens trekt, en dat zijn tricky discussies. Ik zie op m'n werk regelmatig ontspoorde jongens met pedagogisch zeer incompetente ouders. Met een broertje of zusje waarvan ik, al kom ik daar nooit over de vloer, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan voorspellen dat die ook ooit in het hulpverleningscircuit zal belanden. Maar om die mensen te verbieden kinderen te krijgen gaat mij te ver. Al zal ik misschien stiekem wel wensen dat die mensen zelf zo verstandig zijn om dat niet te doen.

wo nov 23, 2005 3:25 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ]