Het is nu za jul 22, 2017 4:41 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Elk jaar HIV test voor homo's? 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Elk jaar HIV test voor homo's?
01 December 2005 09:41
Jaarlijkse hiv-test bepleit
AMSTERDAM Homoseksuele mannen moeten zich jaarlijks op hiv laten testen. Dat adviseert Schorer, de organisatie die zich bezighoudt met de gezondheid van homo- en bi-seksuele mannen.

Volgens Schorer is een jaarlijkse hiv- test bittere noodzaak en moet er een eind komen aan de vrijblijvendheid rond dit soort onderzoeken. Nederland loopt internationaal achter. Vier jaar geleden was hier de eerste campagne voor het testen op hiv, terwijl andere landen de test al zo'n 20 jaar promoten.

Gisteren werd bekend dat het aantal Nederlanders met een geslachtsziekte of hiv nog steeds toeneemt.

(NOS)

Een beetje apart advies. Ten 1e hangt dat af van de levenstijl van een individu of dat nodig is of niet en ten 2e is het afschuwelijk betuttelend. Als mensen zich niet willen laten testen, testen ze zich toch lekker niet? Genoeg mensen kiezen er ook voor om onveilige seks te hebben ondanks campagnes en ik zie niet in waarom die mensen wel zouden reageren op een campagne voor hiv-testen. Bovendien denk ik dat dat advies dan ook zou moeten worden gedaan aan bepaalde hetero's en niet alleen aan homo- en biseksuele mannen.

do dec 01, 2005 11:08 am
Profiel
ere-allochtoon

Bericht Elk jaar HIV test voor homo
Inderdaad behoorlijk schandalig!

do dec 01, 2005 1:53 pm
Profiel WWW
Addicted

Ik vind zo'n campagne helemaal niet zo slecht. Er heerst in Nederland momenteel te veel het idee dat het met hiv allemaal wel losloopt. En zonder stigmatiserend te willen zijn, homomannen hebben nu eenmaal een verhoogd risico om hiv op te lopen. Naast een op alle geaardheden gerichte campagne is het niet raar om homo's nog eens extra te wijzen op hun verantwoordelijkheid.

do dec 01, 2005 3:02 pm
Profiel WWW
Addicted

Het gaat mij meer om de manier waarop (al vind ik het ook betuttelend):

-Natuurlijk is het risico gemiddeld hoger bij homoseksuele en bi-seksuele mannen, maar dat heeft vooral te maken met verschillen in gedrag. Homoseksuele mannen (en biseksuele mannen?) hebben gemiddeld vaker wisselende sekspartners. Ik vind dat je dus beter een campagne kunt richten op groepen met een bepaald gedrag en als je het al op homo's richt moet dat niet stigmatiserend gebeuren. En een uitspraak als 'Homoseksuele mannen moeten zich jaarlijks op hiv laten testen' vind ik veel te generaliserend.

-En waarom de focus op testen? Misschien beter om het effect van hiv en de medicijnen ertegen duidelijk te maken. Want omdat het niet te genezen is, kun je het natuurlijk beter voorkomen.

do dec 01, 2005 3:36 pm
Profiel
ere-allochtoon

Ik ben het wel met Menno eens, en vooral vanwege deze zin:
moet er een eind komen aan de vrijblijvendheid
Willen ze homo's verplicht gaan laten testen? Dat is pure discriminatie en een inbreuk op de lichamelijke integriteit. Het kan best goed zijn voor de volksgezondheid, maar het gaat gewoon te ver. Zeker als we het hebben over een ziekte die nauwelijks overdraagbaar is, alleen maar als anderen zichzelf vrijwillig blootstellen aan een risico door onbeschermd te vrijen.

do dec 01, 2005 4:58 pm
Profiel WWW
Addicted

De Schorerstichting geeft een dringend advies aan homomannen. Het gaat nergens over dwang. Misschien is dat nos berichtje daar net te vaag over...

http://www.schorer.nl/nieuws_view.asp?ID=81

Hier onder de letterlijke tekst zoals die op de site van Schorer staat.

Nieuw advies voor homomannen: elk jaar hiv-test
1-12-2005 - Elk jaar testen op hiv. Dat is vanaf vandaag het advies van Schorer aan alle homomannen. Regelmatig testen op hiv hoort er gewoon bij, dat wordt de nieuwe boodschap. Het moet afgelopen zijn met de vrijblijvendheid op dit punt. Huisartsen, beleidsmakers, bekende Nederlanders, soa-verpleegkundigen, allemaal moeten ze dezelfde eenduidige boodschap gaan uitdragen: testen op hiv hoort er gewoon bij. Ferdinand Strijthagen - directeur Schorer homo lesbisch gezond – maakte deze nieuwe koers vandaag bekend tijdens zijn plenaire bijdrage aan het Negende Nationaal Congres Soa Hiv Aids.

Het is belangrijk voor je eigen gezondheid én die van anderen dat je je hiv-status kent. Een hiv-infectie is tegenwoordig goed onder controle te houden. En daarbij geldt: hoe eerder je weet dat je hiv hebt, hoe beter de behandelingsmogelijkheden. Daarnaast neemt de kans op overdracht van het hiv-virus sterk af als mensen met hiv behandeld worden met de combinatietherapie.

Nederland loopt internationaal uit de pas als het gaat om testen op hiv. Waar in vele landen al in de jaren ’80 en ’90 testen op hiv werd gepromoot, werd testen op hiv in Nederland lange tijd ontraden, veelal met goede argumenten. Maar na de komst van de combinatietherapie sloeg de afweging om in de richting van wel testen. Toch verschenen pas in 2001 de eerste voorzichtige campagnes om de hiv-test onder de aandacht te brengen. En tot op de dag van vandaag klinkt deze terughoudend door. Nog steeds is bijna de helft van de Nederlandse homomannen niet getest. Dit ondanks een aantal gerichte campagnes van Schorer in de afgelopen jaren.
De boodschap uit het verleden zit zodanig sterk verankerd in ons bewustzijn dat de omslag naar wél testen maar moeilijk wordt gemaakt. Campagnes alleen zijn niet voldoende om een snelle omslag te bewerkstelligen. Vandaar dat Schorer een dringend beroep doet op alle betrokkenen om samen dezelfde boodschap uit te dragen: testen op hiv hoort er bij, elk jaar.

Schorer start deze maand met een mediacampagne om het nieuwe advies onder de aandacht te brengen. Onder de slogan ‘Zeker weten’ worden homomannen geinformeerd over het nieuwe advies én over de voordelen van het kennen van je hiv-status

do dec 01, 2005 6:27 pm
Profiel WWW
Addicted

Informatie over de voordelen van het kennen van je hiv-status is goed, maar in het advies staat duidelijk alle. Generaliserender kan niet.

vr dec 02, 2005 11:19 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]