Het is nu wo mei 24, 2017 11:24 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Corrie ten Boom museum 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Corrie ten Boom museum
Naar het Corrie ten Boom museum geweest. Een beetje vergelijkbaar met Anne Frank. Alleen zij overleefde de oorlog zelf wel en heeft later ook de nazi's vergeven... En dat na alles wat ze haar en haar familie hadden aangedaan.

Ook de ruimte gezien waarin de onderduikers zaten verstopt toen de nazi's kwamen: een piepklein hokje waar ze met z'n zessen ruim 2 dagen verstopt zaten voordat ze werden bevrijd.

Zette me toch wel aan het denken... Hoe kun je mensen zoiets vergeven? Ik heb het er al moeilijk genoeg mee gehad om diegenen die mij pestten en de meesters/juffen die dat niet tegenhielden te vergeven :?

zo maart 25, 2007 1:29 pm
Profiel
ere-allochtoon

Bericht Corrie ten Boom museum
Als je dit onderwerp interessant vindt:
Ik heb een tante die naar vergeving van dat soort dingen onderzoek doet, en die mij veel gebruikt om mee te sparren over dat onderwerp.
De Waarheidscommissie in Zuid Afrika is erg interessant wat dat betreft. Ze brengen daders en slachtoffers van de Apartheid bij elkaar en zorgen dat de dingen die toen gebeurd zijn openbaar worden en niet vergeten worden.
De Apartheid kende geen vernietigingskampen en is wat dat betreft niet te vergelijken, maar de Waarheidscommissie wordt als methode tegenwoordig ook toegepast in gebieden die wel enigszins vergelijkbaar zijn.
Het is zeker niet zo dat elke zaak tot vergeving leidt. Men beseft ook dat vergeving niet van mensen geeist kan worden. Het proces is in eerste instantie gericht op voorwaarden voor reconciliation, zeg maar het bij elkaar brengen van mensen (daders en slachtoffers) en het zich verzoenen met het verleden, en ook wel op atonement. Verzoening met je verleden hoeft geen vergeving in te houden. Zoals een zwarte vrouw bij de Commissie zei, na de confrontatie met de blanke politieagent die haar verkrachtte en haar kinderen doodde: 'Ik vergeef je niet. Wat je hebt gedaan is onvergeeflijk. Ik ga je niet helpen met vrede te vinden met je daden, dat zul je zelf moeten doen. Maar dat ik je mijn pijn hier heb kunnen laten zien, heb kunnen laten meevoelen, dat je hier hebt rekend wat je deed, hebt verteld waarom je het deed en hoe je daar nu over denkt, dat alles heeft er voor gezorgd dat ik nu vrede kan hebben met mijn verleden. Je bent een stormbui die mijn schapen heeft weggerukt. Ik ga je wonden niet helen. Maar ik ga zelf eindelijk weer leven, nadat ik vele jaren dood ben geweest.'

Er is veel over te vinden, ook kritiek. Bijvoorbeeld hier

Mijn tante organiseert er binnenkort weer een congres over: http://www.forgiving-freiburg2007.de/
Het is wel een beetje zweefkezerig soms, maar dat bevalt je misschien juist wel. Eén van de andere sprekers over Wounded Healing (Iemand die gruwelijke dingen heeft meegemaakt en daardoor anderen kan genezen) is een man die tijdens de oorlog als vijfjarige met zijn moeder door Polen heeft gezworven, waarbij zijn moeder dagelijks als hoer moest werken voor de door haar verachtte nazisoldaten om aan eten te komen.

zo maart 25, 2007 4:49 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]