Het is nu wo sep 20, 2017 4:44 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Tom Moeskops genoemd in dagboek Endstra 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Tom Moeskops genoemd in dagboek Endstra
Eindhovenaren: ’geen relatie met Endstra’
Vrijdag 24 juni 2005 - EINDHOVEN – De naam van de Eindhovense vastgoedhandelaar Tom Moeskops duikt op in de dagboekaantekeningen van de geliquideerde mafiabaas en vastgoedhandelaar Willem Endstra. In een door Nieuwe Revu gepubliceerd fragment wordt de suggestie gewekt dat Endstra een rol speelde bij de aankoop door Moeskops en diens zakenpartner Harrie van de Moesdijk van een pand in Rotterdam.

Moeskops en Van de Moesdijk zeggen in een reactie ’niet één zaak te hebben gedaan met Endstra’. Moeskops noemt het ’kloterig’ dat zijn naam ’in één adem wordt genoemd’ met Endstra. Het Eindhovense zakenduo kocht in 2003 het Rotterdamse Akragon-gebouw, waarin een sportcomplex is ondergebracht. Moeskops en Van de Moesdijk wilden het pand overnemen van Jan-Dirk Paarlberg, een ’met goede naam en faam bestaande zakenman’. „Paarlberg had echter een koopoptie gegeven aan Endstra. Wij wilden niet via Endstra kopen. Paarlberg heeft vervolgens Endstra uitgekocht. Wij hebben het pand rechtstreeks van Paarlberg gekocht“, zeggen de Eindhovenaren.

Het tweetal heeft de uitleg van de transactie al in een eerder stadium verstuurd aan zijn zakenrelaties. Dat gebeurde rondom een televisieuitzending van Zembla, waarin vraagtekens werden gesteld bij de deal waarbij het pand in korte tijd enorm in waarde steeg.

vr jun 24, 2005 1:19 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Tom Moeskops genoemd in dagboek Endstra
Ik ken die Moeskops wel. Heb zelfs een mooi verhaal over hem.

We kraakten in de jaren 90 een grote oude pillenfabriek van hem. Een paar manden ging dat prima, de politie had leegstand geconstateerd (= de kraak goedgekeurd) en er waren vanuit Moeskops geen plannen met het pand.
Toen reed er op een zaterdagochtend ineens een bulldozer naar binnen. Het was pas een uur of 7, en achter de muur waar die bulldozer doorheen reed, lagen gewoon mensen te slapen. Als door een wonder vielen er geen doden of gewonden. De bulldozer, met een werknemer van Moeskops erop, reed keer op keer ons gebouw in, tot iemand er in slaagde de man van zijn machine af te trekken en tot bedaren te brengen. Het was in opdracht van "de grote baas, die had er genoeg van dat er tuig in zijn pand zat."

We hebben de politie toen maar eens gebeld. Die hadden we al gebeld, maar die vond ons niet belangrijk genoeg. Instortende muren van mensen hun huis, een aanslag met een bulldozer, slapende mensen achter het puin, dat is allemaal niet overmatig interessant vinden ze in Eindhoven. Dus belden we deze keer maar eens op een andere toon.
André's stem trilde van paniek: "Moet u eens horen, ik weet echt niet wat ik moet doen! Dit gaat echt helemaal mis! Er zitten hier zeker 500 krakers die loeiwoest zijn, en die zich opmaken om Moeskops een bezoekje te brengen, en ik ben natuurlijk ook kwad over vanochtend, maar ik ben tegen geweld, en ik weet echt niet hoe ik ze moet tegenhouden, dus help, help!"
De politie ook helemaal in paniek natuurlijk. Nu wilden ze ineens graag laten zien dat het echt niet nodig is om eigen rechter te spelen, en dat het systeem er ook voor ons is! Ze zorgden meteen voor een straatverbod voor Moeskops, en hielpen ons een enorme schadeclaim in te dienen. (Dat was dubbel straf voor Moeskops, want tegen de tijd dat het geld binnen kwam hadden we de bouwmaterialen die we nodig hadden om het pand te verstellen, al lang van zijn vele bouwterreinen geleend...)
Moeskops heeft het daarna wel uit zijn hoofd gelaten om illegaal kraakpanden te ontruimen.

En die vijfhonderd woedende krakers? Hebben die nog iets gedaan? In iemands fantasie misschien, maar daarbuiten hebben ze überhaupt nooit bestaan. André belde gewoon vanuit zijn kamertje, en hij zat daar helemaal alleen.

;)

vr jun 24, 2005 1:33 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]