Het is nu vr apr 28, 2017 4:10 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Tsjechische politici praten gevaarlijk hard 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Tsjechische politici praten gevaarlijk hard
PRAAG - Volksvertegenwoordigers in Tsjechiƫ praten te hard en riskeren daarom gehoorschade. Dat blijkt uit geluidsmetingen van de afgevaardigde Pavel Severa bij debatten in het parlement, meldde het Tsjechische dagblad Pravo woensdag.

De politicus die het meeste kabaal maakt is de sociaaldemocraat David Rath met 112,7 decibel. Dat is vergelijkbaar met het geluid van een politiesirene of discomuziek.

Naast luid sprekende oppositieleden laat ook de regering zich niet onbetuigd. Premier Mirek Topolanek produceerde 94,1 decibel.

Medici waarschuwen voor gehoorschade bij een voortdurend geluidsniveau van meer dan 90 decibel. Parlementsvoorzitter Miloslav Vlcek heeft laten weten te luide speeches van politici voortaan te onderbreken.

vr apr 25, 2008 3:37 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: Tsjechische politici praten gevaarlijk hard
112,7 decibel! Fokking hell!
Ter vergelijking: als je op het station staat en een trein je rakelings passeert produceert dat maar 90 decibel... en het gaat ook nog eens exponentieel omhoog, dus het verschil tussen 10 en 11 decibel is veel kleiner dan het verschil tussen 100 en 101. Bij dagelijkse blootstelling is het verstandig vanaf 85 dB altijd geluidsbeschermers te dragen.
Die gast brult dus een hele toespraak lang zo hard als een heimachine!

Ik heb trouwens net een toetertje op mijn brommer gemonteerd dat 120 decibel produceert. De AirZound, de hardste toeter verkrijgbaar en nog net legaal. Het is een handig, zij het lelijk ding. Het is een toetertje met een slangetje naar een petfles. Die petfles kun je gewoon met een fietspomp oppompen tot 4 bahr. Na een keer of 25 toeteren is hij weer leeg en pomp je hem weer op. Vier atmosfeer is best veel :)
Afgelopen zondag was het kampioensfeest in Eindhoven, heel de stad werd gek. Ik stond met mijn brommertje bij een stoplicht te wachten, toen er een taxi naast me stopte met zatte gasten erin. Eentje draaide zijn raampje omlaag en probeerde me te laten schrikken met zo'n toeter op een spuitbus. Ik toeterde gewoon ook even. Grappig man, heel zijn toeter vloog door de taxi, hij schrok zich helemaal wezenloos!
Ik gebruik hem maar niet bij in de weg lopende voetgangers, ik wil mensen geen hartverlamming bezorgen. Bij auto's en vrachtwagens werkt hij perfect, ze horen me allemaal. Alleen gaan ze vaak nog verder naar rechts rijden, zodat ik helemaal in de knel kom, omdat ze denken dat er een vrachtwagen aankomt...
Tja, en elke keer als ik hem heb gebruikt heb ik daarna ondanks mijn helm een piep in mijn oren. Toch, het ding heeft zeker al twee keer mijn leven gered :)

vr apr 25, 2008 3:56 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]