Het is nu vr jul 21, 2017 4:55 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Vakantie! 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Vakantie!
En, wat hebben jullie allemaal op vakantie uitgespookt? Of ben je er nog mee bezig?

Ik ben met mijn vriendin eerst een week in België geweest, in Brussel en bij de Gentse Feesten, en daarna nog een week vlak bij Parijs. De Gentse Feesten zijn een van de grootste volksfeesten van de wereld. 10 dagen staat de stad op zijn kop, is er op elk plein het ene optreden na het andere, en komen er maar liefst 1.000.000 bezoekers. Het is goed druk, maar het is in de hele stad, waardoor er altijd plekken zijn waar je even uit kunt rusten van de massa's of een intiem optreden kunt zien. Alles gratis.
Dit jaar hebben we uitersten gezien als zigeunermuziek, Berlijnse zwerverfanfare, jazz, een popbandje met een acteur van de serie Flikken als zanger, en jawel, Eddie Wally! :) (wow, die danseresjes)

Parijs was ook erg okay. We zaten op een camping buiten Parijs, zodat we lekker konden uitrusten aan de oevers van de Seine (meteen ook erg goedkoop vergeleken met die godsgruwelijk dure stadscamping van Parijs, die eerlijk waar TWEE keer zo duur is als een goedkoop hotel, namelijk 40,- pp per nacht). Via een treinstation op 10 minuten lopen van de camping waren we in 30 minuten in hartje stad.
Als je van een relaxte multiculturele sfeer zonder toeristen houdt, kan ik je café/brasserie Carton aanbevelen, die vlak bij Pere la Chaise ligt (een enorme begraafplaats met prachtige oude graven, waar oa Jim Morrison ligt)

We hebben natuurlijk ook nog wel een stomme tourie-fout gemaakt. Nee, we hebben geen pain-du-stock besteld, maar wel een tartare. We verwachten een tartaartje zoals we dat in Nederland kennen, maar allicht is het gewoon een berg rauw vlees met een beetje kruiden er over, en een half rauw ei (nog in de dop) ernaast. Oops.

Mijn vriendin heeft het met smaak opgegeten, maar ik heb het na een paar hapjes toch maar laten staan.

Ik ben helaas vergeten een foto te maken van onze bagage. Die mocht er namelijk zijn. We konden deze keer geen auto lenen en waren met de trein. Alleen heb ik nogal een grote tent. (een heel verhaal, maar toen ik een paar jaar geleden met mijn ex op vakantie ging woonde zij nog op een kamertje van 2 1/2 bij 3 1/2, en heb ik voor de grap een tent gekocht die groter was dan haar kamer, namelijk 4 bij 4)
Dat was per backpack echt niet te sjouwen, dus hadden we naast twee grote rugzakken een steekkar meegenomen, en daar naast tent en grondzeilen ook maar meteen twee stoelen op gezet. Het ding woog ongeveer 70 kilo en was tot een hoogte van 1,65 meter volgepakt. Met zijn tweeën kon je hem nog net een bus of metro inkrijgen (de metro heeft tegenwoordig gelukkig ook poortjes voor rolstoelen), en op dat achterlijke station in Eindhoven na was zelfs het station van het gat waar we kampeerden voorzien van roltrappen of een lift.
Alleen moesten we in Brussel op een gegeven moment een taxi hebben, omdat we bij iemand op bezoek gingen waar geen openbaar vervoer is. Oeioei, na twee uur wachten en vijf taxi's proberen vonden we er gelukkig toch nog eentje waar die steekwagen in paste :)

Jullie nog iets grappigs meegemaakt deze zomer? Vertel!

ma aug 03, 2009 6:14 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Vakantie!
Ben voor 't eerst in de UK geweest. Ik heb (met zoon) in 't zuiden van Engeland gekampeerd in Eype (Dorset). Ik heb echt mijn vakantieland voor de komende jaren gevonden, alle cliche's over beleefde en uitermate vriendelijke Engelsen zijn waar. Zelfs in het verkeer kijkt niemand je boos aan als je als rechtsrijder even aarzelt of bijna een fatale fout begaat.

Overigens viel het links rijden me erg mee. Het is de eerste twee dagen even vreemd maar daarna gaat het vanzelf. Terug aan vastewal heb ik de eerste dagen nog de neiging gehad om na het wegrijden de verkeerde weghelft te pakken :)

De omgeving is daar echt schitterend, glooiend landschap met door hoge hagen omsloten wegen. Op het platteland zijn de wegen voornamelijk 'one track road' ofwel pas je er met je auto maar net op. Komt er een tegenligger dan is het onderhandelen wie er in zijn achteruit gaat om 100 meter terug in het passeervak te gaan staan. Maar ook in die situaties is het één en al vriendelijkheid en word je niet als een 'vervelende toerist' behandeld.

Heb twee dagen door Dartmoor national parc getoerd. Is een schitterend reservaat met veel Keltische overblijfselen en ruige natuur. Vergeleken daarbij is 'onze' Veluwe maar een lullig parkje...

Zowat iedere avond zijn we naar Lyme Regis gereden. Is de meest geweldige badplaats die ik ooit heb meegemaakt. Er komen veel toeristen maar niet van de vervelende soort. Er wonen en werken veel kunstenaars, de ambiance met mooie oude huisjes en de krijtrotsen is dan ook schitterend. Maar ook is de gemeenschapszin daar overal te proeven. Overal op bankjes en ander straatmeubilair vind je memorials en verwijzingen naar overleden bewoners van Lyme Regis. We waren daar tijdens de 'lifeboat week'. Een hele week vol met activiteiten en evenementen waarvan de opbrengst naar de plaatselijke reddingboot maatschappij ging. Een soort volksfeest waar de hele gemeenschap bij betrokken was.

Leukste vond ik de wegwaai taferelen op de camping. Die was pal aan de kust en bovenop de krijtrotsen. Er stonden voornamelijk Engelsen en de meesten hielden het daar slechts een dag of twee vol. De wind was er behoorlijk, ik heb heel wat tenten weg zien waaien ;-) Dat waren dan van die weekendkampeerders die geen benul hadden dat een tent niet zomaar bevestigingspunten voor stormlijntjes heeft :)

Zie voor foto's http://www.jonkhof.nl

do aug 06, 2009 4:52 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Wow, die foto "happy or not" zou je goed kunnen verkopen, erg goed!

Die Dartmoors lijken me fantastisch. Misschien moet ik er ook maar eens gaan kijken, ik heb het toch niet zo op enorme hitte.
Alleen wat me tegenhoud zijn de prijzen. Zeker zonder auto, het openbaar vervoer, overnachtingen en eten schijnen allemaal stervensduur te zijn in Engeland. Of viel het je mee nu de pond zo laag staat? Wat was je kwijt voor een nachtje kamperen en je eten?

vr aug 07, 2009 4:40 pm
Profiel WWW
Addicted

Ik was voor de camping met twee personen £18 per nacht kwijt. Basic camping met goede (gratis) douches maar zonder electra en andere overbodige poespas. ( http://www.eypehouse.co.uk/index.html )

Voor vervoer heb je een speciale 'Jurrasic coast bus service' waarmee je voor £6 per dag de kustplaatsen van Devon en Dorset kunt bezoeken.

De prijzen van de horeca en de grotere supermarkten vielen me niet echt tegen. In veel plaatsen heb je een pub waar je tevens goedkoop en goed kunt eten. Geen haute cuisine maar gewoon goed en voedzaam. Curry met rijst, fish and chips, lekkere bonengerechten etc. De prijzen houden ze daar laag door niet aan de tafel te bedienen. Eten bestel je aan de bar, reken je direct af en wordt vervolgens gebracht. Wil je nog wat drinken of bijbestellen dan haal je dat zelf aan de bar. Voor max £20 p.p. kan je in dat soort pubs met een paar drankjes daarbij prima eten.

Kortom, ik hoef gelukkig niet enorm op de centen te letten, maar heb niet het idee dat ik meer moest uitgeven dan tijdens een vakantie in b.v. België of Frankrijk.

za aug 08, 2009 9:14 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Nou, het valt mee maar het scheelt toch aardig hoor.
Bijvoorbeeld Gentse feesten:

Camping:
2 volwassenen + grote tent (geen auto): 13,50 per nacht

Vervoer:
Bus camping-centrum (zo'n 8 km bij retourtje, bussen gaan tot 4 uur 's nachts): 4,50 pp

Eten:
Goed eetcafé of goedkoop restaurantje: 20,- pp (wij waren meestal minder kwijt, maar namen dan ook maar 1 of 2 drankjes)

Bij elkaar is dat 62,50 per dag voor 2 volwassenen.

In Engeland was dat 70 pond = 82 euro. Toch 30% verschil...

di aug 11, 2009 1:10 pm
Profiel WWW

Ik ga binnekort heerlijk naar Indonesie voor de feestdagen... Jippee :D

do dec 16, 2010 1:46 pm
Profiel
ere-allochtoon

Wow, dat klinkt goed!

do dec 16, 2010 3:32 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]