Het is nu za jul 22, 2017 6:50 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
 Feestboot Stubnitz ligt stil in de haven 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Feestboot Stubnitz ligt stil in de haven
Feestboot Stubnitz ligt stil in de haven

Podium inzet van discussie om drugsbeleid
door Toon Beemsterboer

De Stubnitz, een varend cultuurpodium, ligt zonder geld vast in Amsterdam.

Na een drugscontrole hoopt de kapitein vandaag te horen of hij weer feesten mag geven.

De bemanning van de Stubnitz kan geen groente meer zien. Op de Stubnitz, het varende cultuurpodium aan de kade van de NDSM-werf in Amsterdam-Noord, zijn al drie maanden geen concerten en evenementen georganiseerd. En nu is het geld op. De bemanning is aangewezen op de nabijgelegen groentemarkt, waar ze de restjes krijgen die aan het einde van de marktdag over zijn.

Maar eten is niet waar kapitein Urs Blaser van de Stubnitz zich druk om maakt. Vandaag is de behandeling van zijn bezwaarschrift tegen de weigering van een vergunning om dancefeesten te organiseren. Blaser hoopt dat hij de zaak wint, dan kan hij schadevergoeding van de gemeente eisen voor gederfde inkomsten. Maar hij verwacht dat de rechter pas begin januari uitspraak doet. ,,Dit is veel te laat. Zonder geld houden we het nooit uit tot die tijd."

De Stubnitz, een oud-koelschip (1964) uit de Oost-Duitse vissersvloot, werd in 1991 van de sloop gered door een groep idealistische kunst- en muziekliefhebbers uit Rostock. Ze bouwden het om tot een vrijplaats, waar samen met lokale organisaties concerten, theatervoorstellingen en dancefeesten worden georganiseerd. Zo voer de 'boot van de honderd subculturen' zonder subsidie langs Europese havens van Sint-Petersburg tot Malmö. Tegenwoordig doet de Stubnitz alleen nog Amsterdam, Kopenhagen en Hamburg aan - de gestegen olieprijs maakt varen duur.

Toen de Stubnitz in september Amsterdam binnenvoer kreeg het een proefvergunning voor twee feesten. De politie wilde eerst kijken of de beveiliging in orde was en of de Stubnitz wel genoeg deed tegen drugsgebruik. Op het eerste dancefeest waren twaalf agenten van het Horeca Interventie Team. Na afloop gaven zij een negatief advies voor een vergunning. Er zouden softdrugs zijn gebruikt op het schip en ,,meerdere" malen ,,vermoedelijk" harddrugs. Om vijf uur 's ochtends zou 70 procent van de bezoekers drugs hebben gebruikt. Volgens de agenten was er ook geen toezicht op de dansvloer en had de Stubnitz geen vrouwelijk beveiligingspersoneel, waardoor vrouwen niet konden worden gevisiteerd.

Volgens Blaser zijn de beschuldigingen onterecht. ,,Als sprake was van openlijk drugsgebruik of drugshandel, waarom hebben ze dan niemand gearresteerd? En waarom hebben ze dan geen drugs in beslag genomen?"

De Stubnitz heeft steun gekregen uit de lokale politiek. Rik Winsemius, fractievoorzitter van de PvdA in de Baarsjes, heeft een aantal weken geleden een etentje georganiseerd voor de bemanning. ,,Als de politie wil, vinden ze in elke tent in Amsterdam drugs", zegt Winsemius. ,,Op basis van de huidige regels kun je ze ook allemaal sluiten. Maar de Stubnitz wordt strenger gecontroleerd vanwege het imago van vrijzinnigheid: een boot waar nog kan wat in de rest van Amsterdam niet kan."

Rob Post, stadsdeelvoorzitter van Amsterdam-Noord (PvdA), klinkt geërgerd door deze suggestie. ,,Ik word langzamerhand niet echt blij van meneer Blaser en zijn schip", zegt hij. ,,Toen ze aankwamen lag er een negatief advies voor een evenementenvergunning van de politie. Maar wij als stadsdeel wilden de Stubnitz als cultureel platform graag behouden. Ze wisten dat ze onder een vergrootglas lagen, maar de beveiliging was niet op orde. Ik heb me hardgemaakt voor de Stubnitz, maar ik voel me in mijn hemd gezet."

Om culturele evenementen te organiseren heeft het stadsdeel vorige week nog een vergunning afgegeven. ,,Maar tot nu toe hebben ze nog niets georganiseerd", zegt Post.

Blaser: ,,Hoe hadden we op zo'n korte termijn iets moeten organiseren? Culturele evenementen brengen bovendien niet genoeg geld in het laatje. Daarom hebben we bij de gemeente subsidie aangevraagd." En de gemeente wil die aanvraag niet in behandeling te nemen vanwege het bezwaarschrift van Blaser.

De gemeenteraad heeft gisteren vergaderd over de Stubnitz. Afgesproken is dat de wethouder van Cultuur een oplossing zoekt.

Het schip wordt begin december in Kopenhagen verwacht, maar heeft geen geld voor dieselolie. Voorlopig ligt de Stubnitz nog aan de kade. Gelukkig krijgen de 25 bemanningsleden voldoende vitaminen binnen.

Strenger drugsbeleid
In het uitgaansleven en op dance-evenementen werden kleine gebruikershoeveelheden drugs tot 2008 gedoogd, volgens de officiële richtlijn van het landelijke Openbaar Ministerie. Denk bijvoorbeeld aan 1 à 2 xtc-pillen, tot een halve gram speed of cocaïne en tot 5 gram softdrugs.

In de praktijk voert de politie al drie jaar een streng drugsbeleid op dancefeesten, vooral in de Randstad. Bezoekers die een gebruikershoeveelheid drugs bij zich hebben, kunnen er afstand van doen en mogen dan naar binnen. Zijn het grotere hoeveelheden, dan worden ze bekeurd of aangehouden.

Burgemeester Job Cohen en de Amsterdamse politie proberen het drugsgebruik in het uitgaansleven sterk terug te dringen. Kroegen en coffeeshops worden strenger gecontroleerd. Als iemand in een café wordt gearresteerd met meer dan een gebruikershoeveelheid drugs, moet de zaak sluiten. Als in een coffeeshop meer dan de wettelijk toegestane hoeveelheid softdrugs wordt gevonden, volgt ook sluiting.

NRC-Next 19-11-2009

do nov 19, 2009 8:07 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht Re: Feestboot Stubnitz ligt stil in de haven
Ik kan me best voorstellen dat de gemeente Stubnitz niet wil subsidiëren, al zou ik het erg jammer vinden als de boot zeg maar zinkt. Maar dat drugsbeleid is buitensporig.
Ik gebruik zelf geen drugs, en heb zelfs een uitgesproken hekel aan harddrugs. Maar dit heeft toch geen zin? Kroegen sluiten als een bezoeker toevallig 6 gram wiet bij zich blijkt te hebben? Of als een stelletje 3 pillen bij zich heeft? En is het minder, dan wordt de kroeg waar die mensen toevallig rondlopen niet direct gesloten en failliet verklaard, maar we pakken alles wel lekker af?
Hoe komt Amsterdam er eigenlijk bij dat ze een veel strenger drugsbeleid mogen voeren dan de rest van Nederland?

De Stubnitz had vrouwelijke beveiligers in dienst moeten hebben om mensen te kunnen visiteren? Voor wie niet weet wat visitatie is: dan gaat men met een vinger in je anus rondwroeten om te kijken of je daar iets verstopt hebt zitten... Hoe stel je je dat voor? Komen jullie lekker feesten jongens en meisjes, trek dan nu je broek maar uit?
Ik denk niet dat ik nog uit wil in die geroemde stad van de vrijheid en de tolerantie, Amsterdam, waar alles kan...

do nov 19, 2009 8:10 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]