Het is nu di apr 25, 2017 10:16 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Nederlanders krijgen brochure tegen evolutietheorie 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Nederlanders krijgen brochure tegen evolutietheorie
EMMEN - Nederlanders ontvangen eind februari een brochure in de bus waarin de evolutietheorie ter discussie wordt gesteld. Behoudende christelijke organisaties die ervan uitgaan dat God de wereld in zes dagen heeft geschapen, zijn voor de tekst verantwoordelijk.

De brochure, die een oplage van 6,6 miljoen exemplaren krijgt, wordt vanaf vrijdag in Emmen gedrukt.

De coördinator van de campagne, voorzitter Kees van Helden van de vereniging Bijbel & Onderwijs, zei dat de evolutietheorie een geloof is en net zo min te bewijzen als de scheppingsleer.

Sticker

Aanhangers van de evolutietheorie hebben een sticker ontworpen om te voorkomen dat zij de brochure in hun brievenbus aantreffen. De eerste oplage daarvan is inmiddels uitverkocht. Ook de organisaties achter de brochure komen met een sticker: 'Ja schepping, nee evolutie'.

Op 12 februari wordt herdacht dat de bedenker van de evolutietheorie, Charles Darwin, tweehonderd jaar geleden werd geboren.

Actie Comité Schepping

Ongeveer dertig organisaties steunen het Actie Comité Schepping, dat voor de campagne is opgericht. Zij financieren de actie, die 250.000 euro kost. Verder hoopt het comité op giften.

''Er is nu al veel vraag naar de brochure vanuit kerken en scholen. Nog voor zij is verschenen, is er al ontzettend veel aandacht voor. Dat is geweldig'', aldus Van Helden.

Discussie

''Ons doel is een discussie in gang te zetten'', zegt de coördinator.

''Op veel scholen wordt de evolutietheorie als waar gezien. Er wordt misschien wel aandacht aan de scheppingsleer besteed, maar er wordt bij gezegd dat die niet waar is. Bovendien komt die leer niet terug in de examenstof. Volgens ons hebben kinderen recht op onderwijs over beide theorieën.''

Het Actie Comité Schepping houdt op 13 maart een symposium in museum Naturalis in Leiden.

© ANP

za jan 31, 2009 12:37 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht Re: Nederlanders krijgen brochure tegen evolutietheorie
Die campagne kost 250.000 euro, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel de Here zich voor de opdracht om de wereld en Adam en Eva te scheppen heeft laten betalen :)

Maar wat ik nou nooit snap aan die reli fanaten... Dat zij willen geloven dat er een god bestaat is allemaal prima, ik wil daar respect voor hebben (probeer mijn lachen in te houden, dat wel). Maar wat is in godsnaam het belang om daar keer op keer de gehele mensheid van te willen overtuigen? Gesteld dat God daadwerkelijk zou bestaan en hij daadwerkelijk de wereld en ons geschapen heeft. Ik kan me niet voorstellen dat een liefhebbende god er op zit te wachten om aanbeden te worden en al helemaal niet zit te wachten op opgedrongen aanbidding. Een echte god is wars van aanbidding (= huichelarij met als doel een wit voetje te halen met geen ander doel dan je eigen toekomst, al dan niet na de dood, veilig te stellen).
Indien god zich wel wentelt in aanbidding en zelfverheerlijking dan is het een regelrechte en enge dictator!

za jan 31, 2009 1:11 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Pff, Flipse, moeten we die discussie nou echt gaan voeren? Je weet net zo goed als ik dat er Christenen te vinden zijn die het met je eens zijn, die geen zieltjes willen winnen, en dat er ook zijn die god inderdaad als iemand zien waar je bang voor moet zijn. Dit wordt me teveel over één kam scheren hoor.

za jan 31, 2009 1:45 pm
Profiel WWW
Addicted

En nu ook kritiek op Andries Knevel....

-----
De achterban van de Evangelische Omroep (EO) was not amused toen presentator Andries Knevel deze week op tv zei dat de aarde niet in zes dagen geschapen is. Hij zei ook dat het hem speet dat hij zijn kijkers en kinderen altijd dat scheppingsverhaal heeft voorgehouden.

Zo'n uitspraak valt natuurlijk niet goed bij de kijkers van de EO. Een groot deel van hen gelooft in dat scheppingsverhaal van de mens en niet in de evolutietheorie van Darwin, waarbij wordt uitgegaan van een ontwikkeling van het leven op aarde in miljoenen jaren. De omroep kreeg dan ook veel boze telefoontjes en emails na de uitspraken van Knevel.

God en de evolutie
Onder de titel En God Schiep Darwin besteedt de EO in 2009 regelmatig aandacht aan het Darwinjaar. De omroep wil een platform zijn voor de discussie over het ontstaan van de aarde en de mens, maar benadrukt dat de EO gelooft in God als de Schepper van de aarde én de mens. Knevel zelf vindt het jammer dat zijn persoonlijke mening als enige EO-mening wordt gezien. Dat schaadt de rol van de omroep in het debat, zegt hij.

De evolutietheorie en God als Schepper van de aarde hoeven elkaar niet helemaal uit te sluiten. De evoultieleer gaat bijvoorbeeld alleen over de ontwikkeling van levensvormen en niet over het ontstaan van leven ansich.
------

Bij deze wil ik dan, itt wat ik ooit had gedacht :wink: mijn steun uitspreken voor Andries Knevel.

do feb 05, 2009 7:50 pm
Profiel
Addicted

Sam33 schreef:
Pff, Flipse, moeten we die discussie nou echt gaan voeren? Je weet net zo goed als ik dat er Christenen te vinden zijn die het met je eens zijn, die geen zieltjes willen winnen, en dat er ook zijn die god inderdaad als iemand zien waar je bang voor moet zijn. Dit wordt me teveel over één kam scheren hoor.

Mocht dat niet duidelijk zijn, ik richt mijn pijlen alleen op de bekeerdriftigen onder de religieuzen.

vr feb 06, 2009 1:47 am
Profiel WWW
Addicted

menno201 schreef:
Bij deze wil ik dan, itt wat ik ooit had gedacht :wink: mijn steun uitspreken voor Andries Knevel.

Zo vreselijk heb ik die Knevel eerlijk gezegd ook nooit gevonden. Ik ben het erg vaak niet met hem eens maar hij is wel straight. Iets wat van veel EO corrifeeën niet gezegd kan worden.

vr feb 06, 2009 1:53 am
Profiel WWW
Happy poster

Er zijn totnutoe al 2maal gasten geweest bij Pauw en Witteman over dit onderwerp.., waaronder de programma-directeur van de EO. Op de vraag of hij geloofde dat de wereld in 6 dagen geschapen was produceerde hij een heel politiek antwoord. Mochten jullie dit gemist hebben hou dan de site uitzendinggemist.nl in de gaten. Zal vast wel daar verschijnen.. :)

vr feb 06, 2009 5:54 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Flipse schreef:
Sam33 schreef:

Mocht dat niet duidelijk zijn, ik richt mijn pijlen alleen op de bekeerdriftigen onder de religieuzen.

Dat dacht ik eigenlijk ook wel, maar ik vond dat je dat wel wat duidelijker mocht opschrijven voor bijvoorbeeld Menno het gevoel heeft dat je het ook voor hem bedoelt. Nouja, hij kent je natuurlijk ook al langer, misschien maak ik me druk om niks.

Van alle EO'ers vind ik Knevel trouwens ook iets minder erg, maar niet veel. Als ik ooit een Nederlandse les zou moeten geven over valse argumenten ga ik een filmpje van hem als voorbeeld laten zien.

ma feb 09, 2009 10:43 pm
Profiel WWW
Addicted

Als het over reli fanaten gaat, dan voel ik me ook niet aangesproken hoor :)

Maar nu ik het zo nalees, toch nog wel een opmerking over aanbidding... Denk niet dat God zozeer aanbeden wil worden, maar wel een relatie met ons wil. Omdat God van ons houdt, meer dan de beste aardse moeder van haar kind houdt. Die vergelijking is ook uit te breiden: zou een moeder van haar kind blijven houden, als dat kind door een ongeluk zijn/haar moeder niet meer kan herkennen? Ja! Daarom geloof ik ook dat God van atheisten houdt en ze ook in de hemel komen na hun dood. Voor na de dood maakt het dus niet uit, wel denk ik dat een levende relatie met God je leven verrijkt. Kan het dan ook wel aanraden, maar zal nooit proberen te pushen.

do feb 12, 2009 10:51 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]