Het is nu za jul 22, 2017 6:50 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Mooie reunie basisschool 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Mooie reunie basisschool
Afgelopen vrijdag reunie gehad van mijn oude basisschool, waar ik vroeger ben gepest. Van te voren was ik niet erg enthousiast, behalve over dat ik een oude vriendin weer eens kon zien. Maar het was mooier dan ik had kunnen dromen. Gesproken met oud klasgenoten en gehoord hoe het nu met ze gaat en ook herinneringen opgehaald. Daarbij ook eerlijk geweest: zowel positieve als negatieve herinneringen zijn ter sprake gekomen. Natuurlijk ook leuk om de oude vriendin weer eens te spreken, met wie ik vroeger naar de kerk ging en op yoga heb gezeten. Maar ook met de anderen leuke gesprekken gehad. Het voelde als een warme douche.

Maar het mooiste was dat een juf me aansprak (overigens nooit les van haar gehad) en ze vertelde me hoe ze geschrokken waren van de brief die ik circa twee jaar gelden schreef. In die brief vertelde ik over wat er was gebeurd en wat voor impact dat op mij had en ook hoe de school had gefaald in het tegengaan van het pesten. Ze vertelde me dat die brief het anti-pest beleid (wat ze toen ik de brief schreef inmiddels wel hadden) heeft gestimuleerd en nu nog steeds stimuleert. Borden met 'Iedereen hoort erbij' en 'Veilige omgeving', mede geinspireerd door mijn brief. Ik heb de brief geschreven om er zelf verder mee te kunnen, maar ook met het idee dat het misschien zou helpen om ellende zoals ik die heb meegemaakt zou kunnen voorkomen, al was het maar bij 1 kind. Ondanks dat het probleem van pesten uiteraard niet is opgelost, weet ik wel dat ik er wat tegen heb gedaan en dat het effect heeft gehad en nog heeft.

Vaak lijkt het alsof geweld het altijd wint, maar de 'zachte krachten', in dit geval in de vorm van een brief kunnen wel degelijk effect hebben! Vond het bericht het beste in deze rubriek passen, omdat de Heilige Geest mij heeft geinspireerd om die brief te schrijven.

zo sep 07, 2008 1:56 pm
Profiel
Addicted

Bericht Re: Mooie reunie basisschool
Dapper om zo'n brief te schrijven, en het lijkt me inderdaad gaaf om te ervaren dat men daar op die school wat mee gedaan heeft.

Rest mij nog de opmerking, je kent mij zo langzamerhand wel :wink: , dat ik hoop dat je de eer w.b. jou initiatief niet te veel bij "de heilige geest" legt.

ma sep 08, 2008 12:29 am
Profiel WWW
Addicted

Flipse schreef:
Dapper om zo'n brief te schrijven, en het lijkt me inderdaad gaaf om te ervaren dat men daar op die school wat mee gedaan heeft.

Rest mij nog de opmerking, je kent mij zo langzamerhand wel :wink: , dat ik hoop dat je de eer w.b. jou initiatief niet te veel bij "de heilige geest" legt.

Ja we kennen elkaar nu al weer een tijdje ja :wink: In mij eentje had ik het niet kunnen doen, maar dat geldt ook voor de Heilige Geest. Ik heb inspiratie gekregen, maar heb er wel voor gekozen om daar wat mee te doen.

di sep 09, 2008 8:37 pm
Profiel
ere-allochtoon

Heel goed Menno, dat je die brief hebt geschreven, en ook dat er iets mee gedaan is!
Misschien moet ik dat ook maar eens doen...

wo sep 10, 2008 5:01 pm
Profiel WWW
Addicted

Sam33 schreef:
Heel goed Menno, dat je die brief hebt geschreven, en ook dat er iets mee gedaan is!
Misschien moet ik dat ook maar eens doen...

Dat niet alleen, de brief heeft ook mijzelf verder gebracht. Ik kon toen niet zomaar vergeven zonder eerst mijn verhaal aan de school te vertellen. Het blijft een zwarte bladzijde in mijn levensgeschiedenis, maar ik ben nu gelukkig zover dat het mijn toekomst niet meer kan verwoesten en die brief was daarbij een belangrijke stap.

Jij bent anders en je verhaal zal ook anders zijn, maar wie weet dat een brief schrijven ook voor jou (en wellicht ook indirect voor andere mensen) goed zou zijn.

za sep 13, 2008 12:07 pm
Profiel
ere-allochtoon

Ik moet er eens goed over nadenken. Gek genoeg ook, óf ik er over na wil denken. Zoals veel mensen die iets rottigs hebben meegemaakt, ben ik erg blij dat ik het inmiddels achter me heb gelaten, en ben ik er liever niet meer mee bezig.
Ik snap goed dat het jou ook persoonlijk heeft geholpen. Dat was voor mij een paar jaar geleden ook zeker het geval geweest. Ik ben er inmiddels voor 95% uitgekomen (helemaal laat zoiets je denk ik nooit meer los, niet 100%) zonder een brief, dus als ik die nu zou schrijven zou dat puur zijn in de hoop dat het toekomstig pestgedrag zou voorkomen.

Ik heb jarenlang gehoopt dat ik de grootste pester nog eens tegen zou komen, met het plan om op zijn minst zijn arm te breken. Dat is voorbij, voor mij is het inmiddels ook maar een zielig kind die blijkbaar geen andere optie zag om iets met zijn eigen onzekerheid aan te vangen. Maar als ik het goed begrijp heb jij die brief midden in dat proces van loslaten geschreven, en dat vind ik erg knap van je.

zo sep 14, 2008 3:34 am
Profiel WWW
Addicted

Mijn leven stond toen behoorlijk op z'n kop en de wonden bloedden... Wist dat ik die brief toch ooit moest schrijven en dat kon ik en is ook iets wat redelijk snel resultaat opleverde: ook al waren er een hoop dingen die niet wilde lukken, dat had ik dan in elk geval gedaan. Ook kon ik het me niet veroorloven om mijn energie te verspillen met haat, alle energie nodig om weer grip te krijgen op mijn leven. Gelukkig is dat ook gelukt, maar dat het zou lukken wist ik toen nog niet. Ik had God en mensen nodig om weer te zien dat ik de moeite waard ben, om wie ik ben en ik heb er hard voor gewerkt. Had dan ook een mooi verhaal op de reunie: lieve vriendin, nieuwe baan, studie voor pastoraal werker...

ma sep 15, 2008 9:36 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]