Het is nu di apr 25, 2017 8:34 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
 Jezus roepen met een biertje 
Auteur Bericht
ere-allochtoon

Bericht Jezus roepen met een biertje
Jezus roepen met een biertje
E.D.

GELDROP - „If I say Jesus, you say: Whop! Whop! When I say Whop, you say Jesus’. De honderd jongeren, zittend op de vloer, biertje in de hand, vrienden en vriendinnen naast zich, gehoorzamen uitgelaten.

Feesten, maar toch ook even devotie en bidden op de jongerenavond van het Geloofsfeest. Foto Irene Wouters
’Whop Whop’, roepen ze in koor zodra de monnik - compleet met pij, sandalen en een baard waar Bin Laden u tegen zou zeggen - Jesus! roept.

De jongerenavond die de Geldropse parochie gisteren vanwege haar geloofsfeest hield, vormde een bonte mix van gospelrock, predikende monniken en PSV. Het ging er in als zoete koek. Pas bij het verhaal van monnik nummer twee begon de aandacht te tanen en werd er meer gesms’t dan geluisterd.

De opkomst in de feesttent aan de Heggestraat was in het begin met zo’n tweehonderd jongeren op zijn hoogtepunt. Dat kwam waarschijnlijk meer door clubliefde dan door devotie. Van de verwachte PSV’ers kwamen uiteindelijk alleen André Ooijer en oud PSV-voorzitter Harry van Raaij. Maar die werden enthousiast ontvangen.

Voor de 12-jarige Bart en zijn Geldropse vrienden Nando, Calum, Tom en Jessy zijn de PSV’ers een belangrijke reden om de kermisattractie de Hobbelende Geit in te ruilen voor de feesttent. „Maar het feest is ook gewoon leuk, gezellig“, vindt Bart. Zelf is hij niet gelovig en heeft hij verder niets met de geloofsweek gedaan. Maar een van zijn vrienden heeft wél gebeden. „Als je ging bidden of zingen in de kerk, kreeg je een kaartje voor de Hobbelende Geit“, verklaart die. De 15-jarige David en de 17-jarige Bas uit Geldrop hebben maar één reden om te komen. „Feesten!“ Ze zijn uitgenodigd door de internationale groep jonge katholieken die vanwege het geloofsfeest in Geldrop logeert en die vrijdag op bezoek was bij hun scoutingclub Don Bosco. Normaal zou zo’n geloofsfeest hen niet trekken; de een is wel katholiek maar gelooft niet in ’De God’ en de ander heeft niets met geloven. „Maar het was vrijdagavond heel gezellig, ze kwamen helemaal niet om ’Het Woord’ te verkondigen. Dus wilden we wel komen.“

’Mis voor opa’

De parochie wilde jongeren trekken die ze anders niet bereikt. Dat is gisteravond zeker gelukt, bijvoorbeeld bij de 15-jarige Roxanne. „Ik ga niet naar de kerk, behalve als de mis voor mijn opa wordt opgedragen“, aldus Roxanne. „Wij gaan alleen met kerst enzo“, vullen haar vrienden Maikel, Gijs en Marissa aan. Maar of het feest jongeren weer de kerk in trekt? Ze denken van niet.

De 16-jarige Lars Crooijmans denkt dat het feest wél verschil maakt. Volgens hem geven veel jongeren af op geloven om stoer te doen. Hij gaat vaak naar de kerk en durft er ook voor uit te komen. „Ik sta op de poster op de Brigidakerk. Je hebt wel eens jongens die zeggen, o, geloof jij, dat is stom. Maar daar trek ik me niks van aan. Geloven is iets van jezelf.“

za apr 01, 2006 3:09 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]