Het is nu vr apr 28, 2017 4:05 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Ayaan Hirshi Ali 
Auteur Bericht
Moderate Poster

Bericht Ayaan Hirshi Ali
Vanmiddag sprak Paul Witteman een uur lang met Ayaan Hirshi Ali in het programma Buitenhof. Een maand geleden zag ik al een opname van Ayaan in gesprek met moslimjongeren bij de NMO. Ook heb ik de uitzending van Reporter gezien, m.i. erg tedentieus, maar je krijgt wel een beeld van intimi die over Ayaan spreken. Tenslotte heb ik de uitzending Zomergasten en het Trouwintervieuw "De 10 geboden" nog in mijn herrinnering.

Alle keren heb ik gelet op enig extremisme, kwetsen van moslims, misbruik van de koranteksten etc. Voor mijn gevoel gebeurt dat op geen enkele wijze. Ik zie een jonge moedige vrouw die een kwestie op de agenda heeft gezet en zich daar niet van af laat brengen. Vanmiddag was duidelijk te zien dat het haar niet in haar koude kleren is gaan zitten. Ze is duidelijk aangeslagen door wat er gebeurt is. Ik heb geen idee hoe het is om kogelvrij te moeten leven, hoop het ook nooit mee te moeten maken. Het lijkt me vreselijk.

De kwestie is volgens Ayaan het extremisme van moslims en het misbruik van de Koran om dat extremisme te verantwoorden. Zij vindt dat geen moslim het recht heeft zich op de Koran beroepen en daardoor de regels van de Nederlandse samenleving aan de kant mag schuiven. Een moslimman mag zijn vrouw niet slaan of eisen dat ze gesluierd door het leven gaat oid. Nederland is een land waarin kunstenaars de vrije hand hebben, het debat mag gevoerd worden op de wijze die een ieder kiest. Gaat iemand daarin te ver dan kan je naar de rechter gaan om je gelijk te halen. In Nederland is de openbare ruimte vrij voor iedereen. Binnenshuis mag je geloven wat je wil en je eigen regels bepalen. Hoewel je binnenshuis natuurlijk ook niet alles mag doen wat volgens de wet verboden is (zoals bijvoorbeeld kindermishandeling of verkrachting).

Ayaan strijd voor de emancipatie van de moslimvrouw, een emancipatie die ze zelf aan den lijve heeft ondervonden. Waar ze zelf (alleen) hard voor heeft moeten vechten, offers voor heeft gebracht. Ik denk dat weinig mensen zich kunnen voorstellen hoe moeilijk dat is. Ayaan is voor mij een hele dappere vrouw die door gaat waar slappe politici al lang gestopt zouden zijn. Ze zegt de dingen die gezegd moeten worden. Ze neemt geen blad voor haar mond omdat het mogelijk mensen zou kunnen kwetsen. Ik denk eerder dat mensen niet gekwetst zijn door haar woorden maar dat het hun niet goed uitkomt. Een strijd tegen extremisme win je niet met compromissen, met zachte woorden, met inschikkelijk zijn en veel toegeven. Overigens zegt ze heel terecht dat het niet veel uitmaakt welke woorden je kiest want zowel zij, als Cohen, Wilders en Aboutaleb staan op een dodenlijst. Cohen kun je moeilijk van extremisme betichten en Aboutaleb kiest regelmatig de zijde van de moslims, hij is tenslotte zelf praktiserend moslim.

Je kunt het wel -of niet eens zijn met haar beeldtaal (Submission). Het is de praktijk van alledag. Nog steeds beroepen moslimmannen zich op de Koran om hun vrouw te kunnen slaan. Blijf van mijn lijfhuizen zitten vol met gevluchte getiranniseerde moslimvrouwen. Onlangs nog is een Turkse vrouw doodgeschoten door haar man. Ayaan Hirshi Ali heeft het recht om zich te uiten zoals ze zich wil uiten. Bij mijn weten is een gang naar de rechter om haar iets te laten rectificeren nog niet gemaakt. Laat een ieder die iets tegen haar woorden heeft, daar zijn/haar eigen woorden tegenover stellen. Ze zei wederom heel uitdrukkelijk dat ze het debat graag aangaat. Bovendien riep ze op tot samenwerking met Cohen, Wilders en Aboutaleb om tot een gemeenschappelijke aanpak van het moslimextremisme te komen. De aanpak van moslimextremisme is belangrijker dan de onderlinge verschillen.

Waarom neem ik het als blanke man op voor Ayaan Hirshi Ali? Wat kan mij het schelen wat zij zegt of denkt, het is mijn strijd toch niet?
Ik neem het voor haar op omdat ik merk dat Amsterdam, mijn stad, veranderd op een verschrikkelijke wijze. Al te lang word ik geconfronteerd met berichten over no go area's, treinberovingen, diefstallen, aanrandingen in zwembaden etc. Ik merk dat als ik met mensen praat, er angst is. Nederlandse meisjes worden lastig gevallen, vanwege hun kledingkeuze gemolesteerd. Ik zie het op straat. Mijn stad veranderd en ik moet er iets aan doen. Een samenleving is altijd in verandering. Kwaad moet tegen worden gehouden door goede mensen die een vuist maken. Als ik maar een klein beetje van de strijdlust en de moed van Ayaan bezit, dan ben ik al op de goede weg.

zo jan 23, 2005 9:33 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Jammer dat je alles op een grote hoop gooit. Emancipatie van moslimvrouwen, criminaliteit en extremisme zijn verschillende problemen.

ma jan 24, 2005 1:20 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Verder moet je voor de grap eens wat moed tonen en antwoord geven.
http://3amp.com/safira/forum/viewtopic. ... highlight=

ma jan 24, 2005 4:31 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Okay Sam,

Je leest niet goed en trekt conclusies die ik niet trek. Ik heb dus geen zin om elke keer om jouw domme insunuaties te reageren.

Als je goed leest zie je dat ik reageer op achterlijke uitspraken. Reageer ik op het feit dat er mensen zijn, met een bepaalde culturele achtergrond (ja ja) die er een gemeenschappelijke denktrant op na houden. Omdat ik niet altijd de behoefte voel om me super genuanceerd uit te laten (doe jij trouwens ook niet) gebruik ik af en toe termen en benoem ik groepen die niet voor 100% juist zijn. Doe ik dat niet dan kan ik helemaal niet vrijuit spreken en dan zou ik vooral zonde vinden.

Pablo

ma jan 24, 2005 8:10 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Oh, zit het zo.

di jan 25, 2005 4:01 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht Re: Ayaan Hirshi Ali
Pablo Picasso schreef:
Waarom neem ik het als blanke man op voor Ayaan Hirshi Ali? Wat kan mij het schelen wat zij zegt of denkt, het is mijn strijd toch niet?
Ik neem het voor haar op omdat ik merk dat Amsterdam, mijn stad, veranderd op een verschrikkelijke wijze. Al te lang word ik geconfronteerd met berichten over no go area's, treinberovingen, diefstallen, aanrandingen in zwembaden etc. Ik merk dat als ik met mensen praat, er angst is. Nederlandse meisjes worden lastig gevallen, vanwege hun kledingkeuze gemolesteerd. Ik zie het op straat. Mijn stad veranderd en ik moet er iets aan doen. Een samenleving is altijd in verandering. Kwaad moet tegen worden gehouden door goede mensen die een vuist maken. Als ik maar een klein beetje van de strijdlust en de moed van Ayaan bezit, dan ben ik al op de goede weg.

Als de reden is waarom jij het opneemt voor Ayaan omdat je ziet dat jouw stad aan het veranderen en dan met name op het gebied van veiligheid en criminaliteit dan begrijp ik je niet.
Ayaan "komt op" voor de muslima's en zet haar vraagtekens bij de Islam. Ik dacht niet dat zij een voorvechtster is voor het voorkomen van diefstallen, treinrovingen of kritiek op kledingkeuzes.

di jan 25, 2005 3:38 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ze komt misschien wel op voor de Moslima's, maar is zelf atheist. Naar kritiek van een atheist zal waarschijnlijk minder snel geluisterd worden (wat ik zelf ook wel begrijpelijk vind).

di jan 25, 2005 6:44 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]