Het is nu za okt 21, 2017 9:19 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Reli-Mix 
Auteur Bericht
Junior Lid

Bericht Reli-Mix
Nadat ik een anonieme ''dreig'' bericht heb gekregen..''Kom terug, we missen je''..van een dame met de naam die begint met X- en eindigt met -aviera :lol:, heb ik besloten om een topic te plaatsen. Grapje X!

Meestal als ik in de kleinste kamer van het huis zit, heb ik een tijdschrift in de hand om te lezen. Vanochtend las ik een heel interessant artikel. Het gaat over ''Reli-Mix''. Het gaat om mensen die uit alle geloven ''iets'' halen dat bij hun visie/denkwijze/filosofie past en daarnaar leven. Dat artikel was voor mij een ''eye opener'', want ik ben een ''Reli-Mix'er''. Ik ben nog niet klaar om één stroming te zoeken. Ik geloof dat er verschillende manieren zijn om ''Hem'' te vinden.

Wat vinden jullie hiervan?

vr jan 21, 2005 9:35 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Het is zelfs een sociologisch fenomeen. Binnenkort bestaat het grootste deel van Nederland uit wat sociologen de "mozaïek-levensbeschouwing" noemen.

Ik mix zelf ook flink, al geloof ik niet in God.

vr jan 21, 2005 11:22 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Heb je geen zin om wat te vertellen over jouw persoonlijke mix? Ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk...

vr jan 21, 2005 11:22 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
in het artikel werd een meisje geinterviewd en als ze haar naam en foto hadden weggelaten, dan was het mijn verhaal. dit is wat ze zei en waarin ik ook geloof:

ik geloof dat er een God is, maar geen man met een baard die voorschrijft wat wel en niet mag. ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen leven. ik word er niet beter van als ik een persoon aanbid. God sie ik meer als levensenergie die overal, in alles en iedereen, aanwezig is. God is alles wat is; mensen, planten, dieren, noem maar op. ik geloof dat alles vanuit mezelf komt. ik ben een deel van God, we zijn allemaal een deel van God. dus iedereen is gelijk.

verder vertelt ze dat als ze op de mountanbike de bossen ingaat of achter haar piano zit, dat ze dan mediteert. ik heb het ook als ik fiets en schrijf.

als ik moet kiezen wat het dichtst bij me staat, is het Boeddhisme van Nichiren Daishonin. ik ben dan ook dicht bij mezelf. sterker nog, ik heb het vorig jaar beoefend. op een gegeven moment ben ik ermee gestopt, omdat ik het gevoel had dat ik nog niet klaar was om één richting te kiezen. ik moet wel eerlijk bekennen dat het Boeddhisme me wel rustiger heeft gemaakt, omdat ik op dat moment een naam kon geven aan hoe en wie ik ben. het fijne is ook dat ik nog altijd ''Nam-Myoho-Renge-Kyo'' reciteer op momenten waarin in de behoefte voel. het is iets wat ik de rest van mijn leven zal dragen. ik word er rustig van en als ik het reciteer voel ik het in het diepste van mijn zijn, mijn ik.

oh ja, vergeten. nog iets. omdat ik niet voor één richting heb gekozen vind ik dat ik zonder problemen een moslima kan groeten met ''Salam Aleikum''. op die manier draag ik toch mijn respect uit voor hun geloof. ik kan ook tegen een katholiek ''Bendishon'' zeggen, omdat ik ook voor hun respect heb.

za jan 22, 2005 6:03 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
[quote="darjulis"] ik kan ook tegen een katholiek ''Bendishon'' zeggen, omdat ik ook voor hun respect heb.[/quote]

Daar heb ik als gedoopte RK'er nog nooit van gehoord?
Waar komt dat vandaan?

Inmiddels is er geen Paus of Pastoor meer die me bij de les kan houden. Ik geloof in mezelf, het mooiste geloof dat er is :D.

za jan 22, 2005 7:31 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
@ Pablo Picasso: Bendishon is Papiamentu voor zegen. Op de Antillen is er een gewoonte dat als iemand je groet zeg je ''bendishon''. Wat zoiets betekent als ''gezegend ben je''. Zoiets.
Ik was vergeten dat er ook Nederlanders hier waren :D

za jan 22, 2005 8:56 pm
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Boeddhisme kan ook prima samengaan met andere geloven, toch? :)

Ik heb ook wel sympathie voor boeddhisme, en nog meer voor taoïsme (allicht allebei op z'n anarchistisch), maar sta teveel in de wereld om me werkelijk met trancendentie bezig te houden. Wie weet komt dat ooit nog wel eens.

za jan 22, 2005 10:19 pm
Profiel WWW
Happy poster

Bericht 
Reli-Mix... daar ga ik meer info over zoeken...

za jan 22, 2005 10:22 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Vele wegen leiden naar de hemel geloof ik. Bovendien zijn de verschillen binnen de religies groter dan de verschillen tussen de religies, dus in duidelijke grenzen geloof ik absoluut niet.

ma jan 24, 2005 12:22 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
tsja, ik geloof niet zo in God. Waar ik wel in geloof?? Hangt van mijn bui af en of ik iets nodig heb :) Ik heb een opportunistische reli-mix gebeuren geloof ik :)

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

di feb 01, 2005 7:09 am
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
ik geloof in een mengeling van god en de big bang +evolutietheorie. de big bang is volgens mij onstaan om dat er iets een duwtje gaf. waardoor er een enorme explosie was het schrok hier wel van en is toen gaan kijken wat er gebeurde.

vr feb 11, 2005 9:09 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Natuurwetenschap en religie zijn volgens mij aparte vlakken. Natuurwetenschap kan niets zeggen over het (niet) bestaan van God en over de zin van het leven en andere levensbeschouwelijke vraagstukken. Godsdienst kan niets zeggen over natuurwetenschappelijke feiten.

Helaas zijn er wetenschappers die gelovigen belachelijk willen maken (als wetenschapper mag je best geloven dat er geen God bestaat, maar omdat je daar geen bewijs voor hebt moet je een andere visie wel respecteren) en omgekeerd zijn er geloven die anti-wetenschappelijke onzin prediken (zoals Christenen die beweren dat er geen evolutie is).

zo feb 13, 2005 7:17 am
Profiel
Moderate Poster

Bericht 
Ik ben een reli-nixer.

zo feb 13, 2005 9:54 pm
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
wel weinig. geloof je echt nergens in?

ma feb 14, 2005 5:38 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
Ik geloof wel in God. Ik geloof dat Hij onze Schepper is. Ook geloof ik dat Jezus Christus Zijn Zoon is, de enige weg tot Hem, aangezien de mensheid het redelijk verknoeit heeft in het verleden en nu blijkbaar nog steeds niks geleerd heeft.

Ook geloof ik dus dat reli-mix in mijn ogen niet kan. Dan stel je je eigen geloof samen, de vervelende dingen die je niet aan staan knip je eruit, wat heb je dan nog aan het geloof. Dan is het toch geen geloof meer, maar alleen nog maar een fijn gevoel dat je zelf verzonnen hebt.

Zoiets...

za maart 05, 2005 5:10 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende