Het is nu di apr 25, 2017 10:43 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Helft van moslims wil eigen partij 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Helft van moslims wil eigen partij
DEN HAAG - Iets meer dan de helft (51 procent) van de moslims in Nederland vindt dat er een moslimpartij moet komen. Een op de vijf moslims is tegen de oprichting van zo'n partij.

Dat blijkt uit representatief onderzoek door het bureau Foquz Etnomarketing, in opdracht van het televisieprogramma Nova.

Als de moslims die een Nederlandse moslimpartij zeggen te steunen, ook daadwerkelijk op die partij zouden stemmen, kan de partij maximaal acht zetels behalen.

Bijna dertig procent van alle moslims vindt dat het programma van een moslimpartij op de sjaria, de islamitische wetgeving, gebaseerd moet zijn, ruim eenderde (34,2 procent) vindt dat dat juist niet zo moet zijn. Van de respondenten die een moslimpartij wensen, vindt ruim de helft dat de partij de sjaria in het programma moet overnemen.

De moslims in Nederland stemden bij de laatste verkiezingen in januari 2003 vooral op de PvdA (32,4 procent), of stemden niet (31,8 procent). GroenLinks haalde 12,5 procent, CDA 6,8 procent. Als er nu verkiezingen zonder moslimpartij zouden zijn, stijgt de PvdA onder de moslims naar 44,3 procent.

Van de ondervraagde moslims vindt 45 procent dat hun geloofsgenoten in de huidige Tweede Kamer niet opkomen voor de belangen van moslims. Ruim 27 procent vindt dat ze dat wel doen.

De onderzoekers van Foquz keken ook naar de populariteit van de Amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb. 18 procent zegt op hem te zullen stemmen als hij op de Tweede-Kamerlijst van de PvdA komt, 32 procent zal niet op hem stemmen en 50 procent weet het nog niet, kent Aboutaleb niet of wil het niet zeggen.

71 procent van de ondervraagden vindt dat het beledigen van de islam harder moet worden aangepakt, 12 procent vindt van niet.

De helft van de moslims in Nederland voelt zich even veilig of onveilig als voor de moord op Theo van Gogh, 45,5 procent voelt zich minder veilig. Een ruime meerderheid (58 procent) heeft sinds de moord minder vertrouwen in de regering, slechts 1,8 procent heeft nu meer vertrouwen. (ANP)

ma dec 13, 2004 10:37 am
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
Dat ze hier wonen is tot daar aan toe maar ze moeten zich niet met onze politiek gaan bemoeien. Dit is inderdaad zeer verontrustend!!!

di dec 14, 2004 12:58 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ik heb er niks op tegen als er een Moslim partij komt. Christelijke partijen baseren zich op de bijbel, maar niet (helemaal) letterlijk. Het hangt er dus maar vanaf van de interpretatie.

Hoewel ik zelf Christen ben verwacht ik niet om op een Christelijke partij te gaan stemmen (natuurlijk is het mogelijk dat er een goede nieuwe partij komt of een oude verbetert). Ik vind het echter wel goed dat ze bestaan, al hoop ik dat de SGP/CU nooit in de regering komen, tenzij ze drastisch veranderen. Zo verwacht ik ook dat een deel van de Moslims die er voorstander van is dat zo'n partij er komt, niet op die partij zullen stemmen.

di dec 14, 2004 1:29 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
En al stemmen al die voorstanders wel op een islamitische sgp. Dan nog is die partij een klein onderdeel van een democratisch gekozen parlement. Voordeel van een islamitische partij is dat denkbeelden en ideeen die onder moslims leven uit de achterkamertjes verdwijnen. Er kan zo nodig een openlijk debat over gevoerd worden. De democratie maakt dan vanzelf wel uit waar de verschillende partijen elkaar wel of niet vinden. Prima toch?

di dec 14, 2004 1:49 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Goed idee hoor. dan kunnen ze zelf en actief hun standpunten in de kamer laten komen. En het parlement beslist erover dan.

Van Banda'riba tot Banda Abou chillen doe ik hier op Curacao.

di dec 14, 2004 8:50 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
Ik heb veel problemen met zo`n partij..

het lijkt me niet zo heel goed voor onze samenleving die we in al die eeuwen hebben opgebouwd, als mijn klein dochter met een hoofddoekje om naar school moet..

want , let wel, deze kant gaan we op als we zo`n partij krijgen..

do dec 16, 2004 11:45 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
zwerver schreef:

het lijkt me niet zo heel goed voor onze samenleving die we in al die eeuwen hebben opgebouwd, als mijn klein dochter met een hoofddoekje om naar school moet..

Ik vind dat ze die regeltjes maar fijn in hun eigen landjes moeten blijven houden.. daar weten ze nie beter

Dus geen bemoeienissen hier in DIT land van hun graag
:?

do dec 16, 2004 11:54 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Waarom zou een moslim partij er door kunnen drukken dat alle vrouwen hoofddoeken moeten dragen? Zo'n partij is toch maar een klein onderdeel van een parlement met ook heel andere opvattingen? Er zijn kleine christelijke partijen en die bepalen toch ook niet dat we allemaal godvrezend dienen te zijn?

vr dec 17, 2004 1:49 am
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
Flipse schreef:
Waarom zou een moslim partij er door kunnen drukken dat alle vrouwen hoofddoeken moeten dragen? Zo'n partij is toch maar een klein onderdeel van een parlement met ook heel andere opvattingen? Er zijn kleine christelijke partijen en die bepalen toch ook niet dat we allemaal godvrezend dienen te zijn?

Kijk Afghanistan .. vrouwen werkten er vroeger allemaal.. hadden zelfs een hele goeie baan
Tot Bin Laden de macht overnam
Toen werden alle vrouwen ontslagen.. mochten t huis niet meer uit zonder Burka
Toen werden vanaf dat moment vrouwen mishandeld als je t toch waagde alleen al je ogen te laten zien
Of werd er zoutzuur over je gezicht gegooid als ze merkten dat je stiekum kinderen les gaf

geloof mij.. die mensen zijn tot alles in staat.. des noods over lijken heen

vr dec 17, 2004 6:59 am
Profiel WWW
ere-allochtoon

Bericht 
Bin Laden is daar nooit aan de macht geweest, en in Nederland zou het al heel bijzonder zijn wanneer een Taliban-achtige partij überhaupt 1 zetel zou krijgen, aangezien de meeste Moslims totaal niet geloven in zo'n dictatoriale opvatting van politiek en geloof. En hoe moet een partij met hooguit 1 zetel het land in een dictatuur veranderen?

Trouwens, uit de plannen voor een moslimpartij in Nederland blijkt dat ze op zijn Nederlands een splitsing willen tussen religie en politiek. Ze willen wel vanuit hun geloof politiek bedrijven, net zoals CDA en SGP dat doen, maar ze willen niet dat kerk en staat dezelfde instelling worden, zoals onder de Taliban. Laat staan dat ze achter het mishandelen van vrouwen met zoutzuur staan...

vr dec 17, 2004 3:48 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Nou ja als de SGP de macht zou krijgen reken maar dat er dan ook veel vrouw en homo onvriendelijke maatregelen zouden worden genomen?

Trouwens nu zitten er in hte parlement ook debielen als Herben en Wilders...

En mocht zo'n Arabische partij de sharia willen invoeren dan zullen ze toch een meerderheid in de kamer moeten krijgen? dat lukt ze niet. ik denk dat zo'n partij toch misschien maar 5 zetels max haalt! maar het is wel een partij die zich bezig kan houden met onderwerpen dat voor moslims belangrijk is!

Van Banda'riba tot Banda Abou chillen doe ik hier op Curacao.

vr dec 17, 2004 7:21 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
The Countess schreef:
zwerver schreef:

Ik vind dat ze die regeltjes maar fijn in hun eigen landjes moeten blijven houden.. daar weten ze nie beter

Dus geen bemoeienissen hier in DIT land van hun graag
:?

Sorry, maar van dit soort opmerkingen zakt mijn broek af....
:shock: :shock: :shock:

Maar ja, onbekend maakt onbemind en wat de boer niet kent, dat vreet 'ie niet.
:?: :?: :?:

Duidelijk een geval van de klok wel horen luiden, maar geen idee hebben waar de klepel hangt....
:D :D :D

vr dec 17, 2004 9:52 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
8) Ben gewoon beetje bang voor die lui..

vr dec 17, 2004 10:00 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
En zolang je je er niet een beetje in verdiept zul je dat waarschijnlijk blijven.... :(

vr dec 17, 2004 10:03 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
8) Geloof me.. Heb al zat meegemaakt dus t lijkt mij wijzer dat ik dit soort topics gewoon oversla..

Want als je een tegen mening hebt hier over dit soort onderwerpen.. dan weet je nergens vanaf.. Misschien geld t wel omgedraaid e word er door de meeste een struis vogel politiek en gedachten gevoerd en zitten jullie er wel naast
heb zelfs verkering gehad en weet dondersgoed wat da allemaal inhoud in die groepen ..
Ik heb gelukkig ook nog wel moslim kennisen hoor en vrienden..

Maar ik sluit net als hun mn ogen niet voor de realiteiten

Er was es een moslim die al JAAAREN terug de Nederlandse regering heeft gewaarschuwd voor t extremisme
Als HUN de regering al waarschuwd en Nederland is erg goed met hun struis vogel politiek en doen net of ze blind zijn..dan ben je dom bezig.. Zelfs de Nederlanders zelf willen t soms gewoon nie inzien

Je heb geen MASSA extremisten te hebben om t land te infiltreren .. Hebben ze aan paar mensen zat aan

Maar goed.. das dus MIJN mening na diverse ervaringen daarvauit.. zelfs TE dicht bij me

Ieder recht op zn mening.. maar wijs dan nie anderen zoals mij aan met de woorden je weet nie wat t inhoud.. Misschien weet ik t wel net iets beter dan jou

verder No hard Feelings..

Maar deze topics blijf ik wel uit weg

xxx Chrisje

vr dec 17, 2004 10:11 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende