Het is nu do jun 29, 2017 7:29 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Vrijheid van godsdienst en grondwet 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht 
Maar in de praktijk levert dat volgens mij nog niet zoveel op, want dat verbeterd nog niet de acceptatie van homoseksualiteit binnen de religie.

ma nov 10, 2003 2:18 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
menno201 schreef:
Maar in de praktijk levert dat volgens mij nog niet zoveel op, want dat verbeterd nog niet de acceptatie van homoseksualiteit binnen de religie.

Dat interesseert me eigenlijk helemaal niet. We leven met elkaar onder een grondwet en die heeft iedereen te respecteren. Dat een clubje middeleeuws denkende zielen vindt dat dit botst met hun religie dat is hun probleem.

ma nov 10, 2003 2:45 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Flipse schreef:
menno201 schreef:

Dat interesseert me eigenlijk helemaal niet. We leven met elkaar onder een grondwet en die heeft iedereen te respecteren. Dat een clubje middeleeuws denkende zielen vindt dat dit botst met hun religie dat is hun probleem.

Tsjeemig.. en toen pimmie het zei werd hij uitgemaakt voor rasist ;)

ma nov 10, 2003 3:05 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Het gaat mij hier om religies in het algemeen.

ma nov 10, 2003 3:18 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Flipse schreef:
Het gaat mij hier om religies in het algemeen.

Dus? ;)

ma nov 10, 2003 3:22 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Niets te doen op je werk Travel? :P

ma nov 10, 2003 3:28 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Flipse schreef:
menno201 schreef:

Nee, het is ook het probleem van de homoseksuele gelovigen binnen zulke religies. Het dwingt ze om die religie te verlaten (vrienden en familie binnen die religie kunnen ze zo ook kwijtraken) en bemoeilijkt hun 'coming out'.

di nov 11, 2003 2:52 pm
Profiel
Addicted

Bericht 
Maar verdienen "vrienden" die jou niet respecteren om wie jij bent dan uberhaupt jou vriendschap? Ik denk dat een homo met een anti homo achtergrond meer heeft aan steun en acceptatie door een grondwet. Het is niet de taak van de gemeenschap om religies te hervormen. Wel kunnen we als maatschappij afdwingen dat iedereen zich aan de grondwet houdt.

di nov 11, 2003 10:21 pm
Profiel WWW
Bericht 
Ik vind dat die imam gewoon het recht moet hebben homo's en ongelovigen honden en varkens te noemen. Maar wij hebben dan ook het recht die vent een analfabete, misogyne geitenn

ma apr 19, 2004 12:17 pm
Addicted

Bericht 
Hirsi Ali is een atheist en denk jij dat Moslims naar haar luisteren?

ma apr 19, 2004 12:24 pm
Profiel
Bericht 
Hirsi Ali was soennitische moslim en is dus vanuit haar achtergrond athe

ma apr 19, 2004 12:33 pm
Addicted

Bericht 
Mmm, toch Loesewies eens even bellen. Als godslastering uit de grondwet moet dan deze ook maar gelijk :) Overigens jammer dat die schijterds in Den Haag niet even doorgezet hebben en godslastering voorlopig met rust laten...

wo nov 24, 2004 10:09 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
PvdA trekt ineens z'n steun in... D66 zette wel door, maar helaas niet genoeg anderen. Toch maar D66 stemmen volgende verkiezingen :wink:

do nov 25, 2004 10:39 am
Profiel
ere-allochtoon

Bericht 
Ik vind het niet zo'n probleem als griebussen als Germen vervolgd worden wegens godslastering... ;)
Maar effe serieus:

Flipse schreef:
Een imam die roept dat homo's lager dan varkens zijn kan dan gewoon worden aangepakt. En komt er niet meer mee weg door zich achter een religie te verschuilen

Godsdienstvrijheid is iets heel anders dan vrijheid van meningsuiting. Als je je mening uit, gebruik je woorden, pers, enzovoorts. Als je je godsdienst uit, doe je ook rituelen en richt je een tempel in. Dat wordt niet gedekt door de vrijheid van meningsuiting. Bovendien dekt de vrijheid van godsdienst meer dan alleen het uiten van je geloof. Het is ook de vrijheid om te geloven zelf, geloven wat je wil. En om te leven volgens dat geloof. Denk bijvoorbeeld aan Jehova getuigen die vanwege hun geweldloze geloof niet in dienst hoefden, of aan Moslims die in een ziekenhuis mogen vragen om halal-voedsel, mensen die tijdens hun werk mogen bidden, fundamentalistische christenen die medische hulp mogen weigeren omdat ze willen sterven wanneer god dat uitkomt in plaats van wanneer de dokter niets meer weet.
Dat zijn allemaal dingen die niets te maken hebben met vrijheid van meningsuiting.

Tenslotte is jouw oplossing, Flipse, een schijnoplossing. Alle grondrechten conflicteren regelmatig met elkaar. Als je de vrijheid van godsdienst beëindigt, kan die Imam bijvoorbeeld wel niet meer zeggen dat homo's beesten zijn vanwege zijn vrijheid van godsdienst, maar hij kan het nog steeds zeggen vanwege zijn vrijheid van meningsuiting. Het lost dus niets op.

Een rechter moet dan gewoon oordelen welk grondrecht zwaarder weegt, net zoals dat nu het geval is. In de ene zaak zal gezegd worden dat artikel 6 (vrijheid van godsdienst) of artikel 7 (vrijheid van meningsuiting) zwaarder weegt, in het andere geval wordt artikel 1 (verbod op discriminatie) van groter belang geacht.

(Een beetje gecompliceerd daarbij is dat de rechter nooit de grondwet zelf mag toetsen, maar alleen de gewone wetten die daaruit voortgekomen zijn, maar dat is een ander verhaal)

Tot zover de les van een ex-maatschappijleerdocent ;)

do nov 25, 2004 5:40 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Wanneer er andere worden gekwets dan mag die vrijheid van godsdienst de vuilnisbak in ook wel raar van een vredelievend geloof!

Het moet inderdaad normaal zijn in NL dat mensen hun geloof zonder problemen kunnen praktiseren en als een vrouw een hoofddoekje op wil moet dat kunnen, als moslims halal voedsel willen moet dat ook kunnen (trouwens het meeste vlees in NL is al Halal!!), als een moslim will bidden moet dat kunnen.

Van Banda'riba tot Banda Abou chillen doe ik hier op Curacao.

do nov 25, 2004 5:56 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende