Het is nu di sep 19, 2017 10:41 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 Hemel of Hel 
Auteur Bericht
Addicted

Bericht Hemel of Hel
Deze vraag had ik al ergens anders geplaatst. Maar wil hem hier toch nogmaals stellen. Hier komen ook weer andere mensen en ben erg benieuwd.

Deze vraag geldt trouwens ook voor mensen van andere religies die geloven in "hemel" en "hel". Alleen is de terminologie anders. Dus een ieder kan reageren.

Naar de hel?? Of naar het paradijs? (Bericht #1)

Stel je voor je hebt 4 personen:

Persoon A:
Deze persoon gelooft overtuigd in Allah. Hij staat altijd klaar voor zijn familie en vrienden, maar ook voor mensen die minder bedeeld zijn dan hij en die hij niet direct kent. Hij houdt zich aan bepaalde regels (doet mee aan ramadan bijv. eet geen varkensvlees etc.), maar niet aan alle regels (hij rookt, drinkt en heeft relaties bijv.). Maar los daarvan staat zijn leven in het teken van anderen. Hij is een open persoon die niemand veroordeelt. Die anderen helpt aan informatie waar kan. Maar die zijn eigen leven leidt.

Persoon B:
Deze persoon Ziet er vroom uit. Hij gelooft ook overtuigd in Allah. Hij houdt zich aan alle regels. Maar doet dit enkel omdat hij bang is om naar de hel te gaan. Niet omdat hij vindt dat ze zinnig of goed zijn. Hij doet dit enkel om punten te scoren op de dag des oordeels. Hij helpt zijn familie/vrienden etc. enkel omdat hij bang is voor de hel. Niet omdat hij vindt dat hij ze moet helpen. Hij bidt omdat hij bang is. Hij houdt zich aan veel regels omdat het nu eenmaal zo hoort. Maar heeft zich nooit verdiept in het waarom en zichzelf nooit vragen gesteld omdat hij vindt dat dat niet hoort.

Persoon C
Deze persoon is geen moslim en gelooft niet in Allah. Hij houdt zich aan zijn eigen regels. Maar doet daardoor min of meer toevallig een aantal dingen die moslims niet doen, ook niet. Hij heeft wel een goed hart. Staat altijd voor iedereen klaar. Respecteert de mening van alle andere mensen en is goed tegen ze, ongeacht hun ras, huidskleur, politieke of religieuze overtuigingen. Hij verdiept zich in datgene waar hij niet in gelooft omdat hij vindt dat je niet iets kan afwijzen als je er geen kennis over hebt. Maar is nog steeds geen moslim.

Persoon D
Is moslim. Gelooft in Allah. Maar twijfelt wel eens. Stelt zichzelf en anderen kritische, moeilijke vragen ten aanzien van geloof. Probeert bij alles wat met de Islam te maken heeft, te redeneren op basis van Logica en waar mogelijk bewijs. Houdt zich niet aan ALLE regels. Praktisch gezien lukt dat nog niet, maar streeft er wel naar. Alleen lukt dat nog niet. Bestudeert niet enkel de Koran, maar ook andere religies om maar zoveel mogelijk kennis tot zich te nemen. Staat ook altijd klaar vor familie en vrienden. Heeft een goed hart, maar een kritische, wetenschappelijke geest. En heeft er dus moeite mee om alles voor waar aan te nemen alleen omdat iedereen zegt dat het zo is. Het soort persoon dat alleen gelooft dat 1+1, 2 is wanneer hij het zelf ondervindt of proefsgewijs heeft bewezen.

Mijn vraag:

Op de dag des oordeels. Welk pad zullen de verschillende personen volgens jou op gaan? Hemel of Hel? Graag ook een motivatie. Ben gewoon benieuwd wat je denkt Ga er vanuit dat wanneer ze sterven ze zo zijn als boven beschreven.

Some people have character - other people are men

Who wants to live forever? ME!

ma sep 30, 2002 3:32 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
jammer dat niemand hier een mening over heeft

di okt 08, 2002 10:26 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
meid ik mag niemand beoordelen dat mag alleen god Allah (swt) doen. Hij is de enige die bepaalt wie naar de hemel of naar de hel gaat!
Jammer dat ik je hierbij niet kan helpen!

liefs van Ihsane

di okt 08, 2002 10:59 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ihsane83 schreef:
meid ik mag niemand beoordelen dat mag alleen god Allah (swt) doen. Hij is de enige die bepaalt wie naar de hemel of naar de hel gaat!
Jammer dat ik je hierbij niet kan helpen!

liefs van Ihsane

Uiteraard moet je niet beoordelen. Dat vraag ik ook niet. Maar een mening hebben dat doet mag wel. Dat heeft namelijk iedereen. Dat is wat anders dan be- c.q. veroordelen!

di okt 08, 2002 11:03 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
Maar je vraag mag ik niet beantwoorden want dan zeg ik dingen die ik niet ermee mag bemoeien!

di okt 08, 2002 11:16 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ihsane83 schreef:
Maar je vraag mag ik niet beantwoorden want dan zeg ik dingen die ik niet ermee mag bemoeien!

dat is dan jouw visie. En dat respecteer ik. Alleen ben ik er niet mee eens. Aangezien ik mijn hersenen van mijn schepper heb gekregen. Ga ik er vanuit dat ik ze ook mag gebruiken. Het uiteindelijke OORDEEL is uiteraard niet aan mij. Maar een mening over fictieve mensen mag ik mijns inziens wel geven.

di okt 08, 2002 11:19 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
daar heb je gelijk in, maar ik heb ook en eigen mening! Alleen die laat ik voormezelf! Safira ik kan je het verder niet uitleggen maar ik heb wel erover nagedacht!

di okt 08, 2002 11:23 am
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
Ihsane83 schreef:
daar heb je gelijk in, maar ik heb ook en eigen mening! Alleen die laat ik voormezelf! Safira ik kan je het verder niet uitleggen maar ik heb wel erover nagedacht!

Zoals ik al eerder zei: Dat respecteer ik uiteraard!!

di okt 08, 2002 11:27 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
thnx meid!

di okt 08, 2002 11:32 am
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
ik heb het er vaak over met mensen op me werk over.
werk met veel moslims aantal zijn van mening dat als je niet in allah gelooft je ook niet in de hemel komt maar tergelijke tijd roepen ze dat ik een goed persoon ben. en vragen vaak of ik moslim ben vanwege me levens patroon. ik heb zo iets de dingen die ik doe zijn gewoon de basis van het leven zelf probeer vaak mensen te helpen waar ik kan en heb niet al te snel een mening over probeer het dan van alle kanten te bekijken. zo dat ik die gene kan begrijpen waarom hij of zij het zo ziet of doet,maar alleen in god geloven of allah is niet genoeg denk ik gaat er om hoe je met je leven en de mede mens om gaat.
ga er van uit dat god of allah hoe we hem ook noemen uit eidenlijk alles goed maakt voor hem of haar en uiteindelijk op de juiste plek komt.

zo okt 20, 2002 12:41 pm
Profiel WWW
Addicted

Bericht 
patrick schreef:
ik heb het er vaak over met mensen op me werk over.
werk met veel moslims aantal zijn van mening dat als je niet in allah gelooft je ook niet in de hemel komt maar tergelijke tijd roepen ze dat ik een goed persoon ben. en vragen vaak of ik moslim ben vanwege me levens patroon. ik heb zo iets de dingen die ik doe zijn gewoon de basis van het leven zelf probeer vaak mensen te helpen waar ik kan en heb niet al te snel een mening over probeer het dan van alle kanten te bekijken. zo dat ik die gene kan begrijpen waarom hij of zij het zo ziet of doet,maar alleen in god geloven of allah is niet genoeg denk ik gaat er om hoe je met je leven en de mede mens om gaat.
ga er van uit dat god of allah hoe we hem ook noemen uit eidenlijk alles goed maakt voor hem of haar en uiteindelijk op de juiste plek komt.

dat is zo, maar toch vraag ik me even specifiek af waar je de personen A,B, C en D zou plaatsen!?

zo okt 27, 2002 2:35 pm
Profiel WWW
Wannabe

Bericht 
oke ik mag dan wel niet de persoon zijn die hoort te ooredelen
dat mag alleen god dus eigenlijk geen eerlijke vraag maar je wilt toch antwoord zo ver we kunnen

persoon b word zo ver ik weet zwaar gestraft omdat hij wel alles doet maar niet voor geloof je moet het doen omdat je er in gelofft en niet omdat je het word opgedrachen of om er bij te horen zo te lezen doet hij dat wel dan word je zwaar gestraft zo ver ik gelezen heb en hopelijk goed begrepen.

a kan wel naar de hemel gaan maar wel een lagere ff vraag je trouwt hij met die andere persoon en behandeld hij ze vrouwen gelijk.
persoonlijk vind ik 1 man 1 vrouw maar goed of played hij alleen met de 2 de vrouw. roken word zegt men niet gezien als harm maar dat snap ik nooit het sloopt je lichaam toch en je moet je lichaam weer schoon terug geven of heb ik dat fout.

c is moeilijk hij leeft wel als 1 maar is er geen 1 daar zijn de meningen nog al verschillend over.persoonlijk denk ik als je een goed leven leid en andere mensen wadeerd dat je er toch ook komt mischien de laagste en dat je vandaar uit verder word geleerd want wat nou als je in het westen word geboren ergens in een gehucht daar leven goede mensen maar omdat ze erg met elkaar leven komen of zien ze bijna tot nooit een moslim tegen maar zijn wel goedde gasten zoals c dan is het toch niet echt hun fout/schuld dat ze bijna nooit van de moslim hebben gehoord of gelezen
er zijn er niet veel van dat soort plekken maar ze zullen er heus wel zijn wat gebeurd er dan met hun??

d zal er niet komen denk ik

ma okt 28, 2002 10:17 pm
Profiel WWW
Junior Lid

Bericht 
Ik ontken het bestaan van zowel hemel als hel. De beide concepten zijn door de mens bedacht om "ongehoorzamen" in toom te houden. Politieke pressiemiddelen uit de middeleeuwen.

di okt 29, 2002 12:10 am
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht 
wel saf, ik heb ook al zulke vragen voorgeschoteld gekregen op de werkvloer en eerlijk gezegd ik denk een beetje zoals ihsan hierboven..
Misschien lijkt het dan of ik geen visie of geen eigen mening heb maar ik zie het meer als, dat ik niet kan oordelen wie er wel of niet goed doet en vooral dat ik dat recht helemaal niet heb en het toppunt van al is wat doet mijn mening er nu toe, Ik ga door mij goed gevonden mensen niet in de hemel kunnen loodsen en slechtgevonden personen niet in het vuur kunnen duwen dus mijn mening doet er niet toe omdat die niks aan de situatie gaat veranderen.
:roll:

groeten

wo nov 13, 2002 5:36 pm
Profiel WWW
Moderate Poster

Bericht Hemel, Hel of gewoon lekker zelf kiezen?
Xaviera, je geeft in feite al het antwoord op de vragen en laat de onzin van een geloof zien.

Stel je eens voor dat er een God/Allah/Boedha/Krishna of Baghwan zou zijn die je gaat beoordelen op je vroomheid. Zijn of haar oordeel betekend voor jou een hemel of hel. Dan kies ik er liever voor me niet te schikken en zo'n figuur te laten stikken. Ik kies zelf wel waar ik heen ga!

do nov 14, 2002 12:04 am
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende